Hver morgen fylles bybussene med reisende. Ungdommer på vei til skole og arbeidere på vei til jobb. Tor Kvakkland har i 12 år pendlet fra Lensvika til jobben i Postterminalen på Sluppen.

– Det hadde vært ille om det skjedde en ulykke. Det hadde nok blitt en katastrofe. Siden det også er mange som står på bussen, sier Kvakkland.

Han holder seg godt fast i siden av ståplassen i bussen for å føle seg trygg.

– Jeg bruker belter i alle andre kjøretøy, men ikke i bybussene. Det beste hadde vært om man var fortøyd her også. Samtidig ser jeg en utfordring med å få folk til å bruke belter om det ble innført, forteller han.

Sikring i bybusser ønskelig

I dag er det ifølge kjøretøyforskriften ingen krav om bruk av belter for passasjerer eller sjåfør i klasse 1-busser, såkalte bybusser. Distriktsleder i Trygg Trafikk Sør-Trøndelag, Knut Ove Børseth, mener Sør-Trøndelag fylkeskommune likevel bør sette et krav om belter i bybusser.

– Om det skjer en bussulykke og folk ikke er sikret, vil de bli kasteballer i bussen. Det vil skade både dem selv og andre i kjøretøyet. Vi er opptatt av sikkerheten i bybusser, og lovgivningen i dag er ikke en ønsket situasjon, sier Børseth.

Selv om lovgivningen er nasjonal, mener Børseth at Sør-Trøndelag fylkeskommune bør strekke seg lenger for sikkerheten. Han viser til Oppland fylkeskommune som krever at deres bybusser skal ha belter. Trygg Trafikk Sør-Trøndelag jobber for at setebelter skal bli innført i Sør-Trøndelags bybusser, og ved sist møte i Fylketstrafikksikkerhetsutvalget (FTU) tok Trygg Trafikk opp temaet for politikerne.

– Vi orienterte utvalget om sikkerheten ved å bruke belter i buss, og vi hadde en fin diskusjon om et vanskelig tema, sier han.

Ifølge Børseth er FTU-medlemmene enig om at sikring i bybussene som kjører strekninger med høy hastighet er ønskelig.

– I FTU ble det enighet om å be Atb vurdere mulighetene for å omprioritere ruter, slik at man har busser med belter på ruter langs hovedveien. Vi håper politikerne setter inn krav om belter, forteller distriktslederen i Trygg Trafikk.

En slik orientering vil bli fremlagt FTU senere i vår.

Av- og påstigningen må skje raskt

Leder i samferdselskomiteen, Karin Bjørkhaug, sier de ønsker diskusjonen velkommen. Hun mener politikerne er interessert i å drøfte saken, likevel er det ikke noe fylkeskommunen prioriterer.

– Vi må vurdere hvilke konsekvens belter har for attraktiviteten til kollektivtrafikken. Det viktigste for oss er at av- og påstigningen skjer raskt. Jeg tror belter vil hindre fremkommeligheten og føre til at flere tar bilen. Det er uheldig for sikkerheten, da bil er mer utrygt enn buss, sier hun.

Bybusser har maksgrense på 70. Bussene kjører for det meste i byområder med lav fartsgrense, men kjører på enkelte strekninger med høy hastighet som for eksempel Okstadbakkene.

– Dersom det skjer en ulykke med bybuss uten belter, vil følgene være alvorlige. Vi er opptatt av sikkerhet. Likevel mener vi risikoen med busser er lav. Dette må vurderes opp mot risikoen for at flere tar bilen og dermed øker risikoen for ulykker, mener Bjørkhaug.

Avventende

Børseth håper Atb blir en aktiv og konstruktiv partner i diskusjonen om belter. Plan- og driftssjef Harald Storrønning i Atb sier de er avventende til å imøtekomme et slikt ønske.

– Dersom alle skal ha sitteplass og det ikke skal være mulig å stå, vil det innebære at vi i rushtimene må øke kapasiteten med mellom 40 til 50 prosent. Dette vil igjen gi behov for flere busser, sjåfører og flere kjørte kilometer for å opprettholde dagens kapasitet. For AtB innebærer det en årlige merkostnader, sier Storrønning.

Ønsker mer sikkerhet: Knut Børseth i Trygg Trafikk mener Atbs bybusser bør ha belter. Foto: Trygg Trafikk
Pendler Tor Kvakkland synes det er skummelt at det ikke er belter i bybussene. Foto: Håvard Haugseth Jensen