Sjefen for et transportselskap med så fornøyde kunder, kan koste på seg et glis. Daglig leder Eirik Rambech-Knoff mener selskapet lykkes med det de driver med. En brukerundersøkelse viser at passasjerene liker det de får.

De siste par årene har totalt 530 meter nytt spor i sentrum bedret komforten betydelig. Tall fra januar viser en passasjervekst på 3,5 prosent i forhold til samme måned i fjor. Totalt reiste ca. 840 000 passasjerer med Gråkallbanen i 2014. Tatt i betraktning at anleggsarbeider førte til at det ble buss for trikk mellom St. Olavs gate og Ilevollen i drøyt tre måneder, er Rambech-Knoff fornøyd med tallene.

Lojale kunder

– Vi har en ekstrem kundelojalitet. Når vi også får flere passasjerer er det veldig bra. Vi har hatt vekst i alle månedene med trikk på hele strekningen.

Rambech-Knoff lover sine trikkepassasjerer at det nå blir en pause i opprustingen av sporet. I en periode vil man konsentrere seg om å utbedre holdeplassene og områdene rundt.

Trondheim har hatt trikk siden 1901 og Gråkallbane siden 1924. Det 90-årige selskapet er høyst oppegående, særlig etter at det også fikk konsesjon på flere av bussrutene i Sør-Trøndelag. Boreal Transport Midt-Norge AS har 119 nye busser i trafikk i det meste av fylket med unntak av Trondheim og Fosen.

Teste nye vogner

Men trikkemateriellet fra 1984 begynner å merke alderen. I løpet av dette eller neste år skal Gråkallbanen leie inn nytt materiell i trafikk for å teste ut hva man bør erstatte de gamle leddtrikkene med.

– De har passert 30 år. De kan holde det gående i noen år til. Men i løpet av fem til åtte år bør vi ha neste generasjon trikker på plass. Vi jobber mot flere leverandører.

Rambech-Knoff er naturlig nok opptatt av diskusjonen rundt bybane i Trondheim. Han mener byen allerede har bybane og at den bør være utgangspunktet for en utvidet bane i Trondheim.

Rambech-Knoff sier man i forbindelse med legging av nye spor har skaffet gode erfaringstall når det gjelder kostnader ved utvidelse til nye bydeler. Han mener at kostnadene som går frem av ulike utredninger ikke holder mål og er altfor høye.

Superbuss/bybane

– Dette må med i betraktningen når man nå vurderer superbuss kontra bybane. Bane vil gi økt kapasitet og punktlighet, selv om superbuss på egne traseer også har gode egenskaper. Men én trikk kan erstatte to-tre busser og krever følgelig færre sjåfører.

Gråkallbanesjefen sier man står overfor viktige valg for de neste 20-25 årene. I løpet av denne tiden kan reisende med kollektive transportmidler ha økt med fra 70 til 90 prosent. Det setter store krav til et system som må fungere.

– Tilbudet må bli et ganske annet enn dagens. Kollektivtrafikken skal håndtere en stor vekst i befolkningen. Det krever at man tar de riktige beslutningene.

Byutviklingskomiteen vedtok for ett år siden å utrede en baneløsning i den såkalte kollektivbuen, fra Tempe/Sluppen gjennom sentrum til Rotvoll/Brundalen. Komiteen mener bybane må være del av et helhetlig grep i arbeidet med utformingen av fremtidens Trondheim.

Gråkallbanen går mellom Midtbyen og Lian. Foto: jens petter søraa