Eivind Lilleås er lege ved Orkdal sjukehus, og er kritisk til helsesystemet som han mener er ineffektiv og håpløs. Foto: PRIVAT

Hittil har over 13 000 personer delt innlegget «Skråblikk fra et sykehusmottak» på Facebook. Det er lege Eivind Lilleås ved Orkdal sjukehus som har skrevet innlegget. Tidsskrift for Den norske legeforening opplyser at Lilleås' ærlige beskrivelse av tilstanden ved sykehuset har fått 60 000 klikk. Leger, sykepleiere, pårørende og pasienter har kjent seg igjen, og nikket samtykkende til hans observasjoner.

- Jeg hadde ingen annen agenda enn at jeg ønsket å få ut noe av frustrasjonen man daglig føler på når det gjelder organisering og utvikling i helsevesenet. Dette er en utvikling som vanskeliggjør og kompliserer arbeidshverdagen for alle som jobber i helsevesenet. Fokuset er tatt vekk fra pasienten, og er nå rettet mot økonomi og dokumentasjon. Det hindrer oss i å gi den beste behandlingen og omsorgen til pasientene, forteller Lilleås til adressa.no.

LES MER PÅ PLUSS: Sengekapasiteten ved St. Olav er sprengt

- Gigantisk papirmølle

31-åringen jobber som lege i spesialisering i generell indremedisin på medisinsk avdeling ved Orkdal sjukehus. Han var ferdigutdannet i 2011. Han understreker at han uttaler seg som privatperson, og ikke på vegne av Orkdal sjukehus.

- Det er ikke en kritikk av arbeidsgiver, men den generelle organiseringen og utviklingen i helsevesenet, forteller han.

I innlegget skriver han blant annet: «Helsevesenet kan beskrives som en gigantisk papirmølle under statlig formynderskap hvor utøverne tvinges til å følge maksimal motstands vei for fremme av fysisk, mentalt og sosialt velvære hos pasientene. Det er denne blautmyra jeg daglig tråkker i. Den volder meg massiv irritasjon».

Han fortsetter med å beskrive en hverdag som er preget av et skjemavelde uten like.

«Nærmere to mål smågran fra områdene rundt papirfabrikken til Norske Skog på Skogn må forseres – i form av en formidabel mengde skjemaer: Det eneste skjemaet som mangler er korrekt medisinliste og selvangivelsen».

Følg Adresseavisen på Instagram

Lik adressa.no på Facebook

- Fis i motvind

Sykehuslegen er klar over at noen vil synes at innlegget er overdrevet og at bruken av sarkasme og ironi er vel høy.

- Dette er nærmere sannheten enn man tror. Som bygdegutt fra Løkken Verk er man vant til å kalle en god karsk for en god karsk og en spade for en spade. Og dette innlegget føles egentlig som en fis i motvind – og jeg vet at det er lettere og kritisere enn å komme med reelle løsningsforslag, sier han.

I innlegget går han også løs på datasystemene som brukes i helsesektoren. Det finnes flere programmer som fungerer som elektronisk pasientjournal (EPJ).

«Jeg vil gratulere de ansvarlige for valget av tre ulike programmer under samme sykehustak og inviterer samtlige hjem til meg for å skifte en lyspære.»

- Feilmedisinering

Lilleås forteller om en overveldende respons etter at innlegget har føket gjennom samfunnet på diverse sosiale medier.

- Jeg har fått entydig positive tilbakemeldinger og støtteerklæringer har strømmet på fra leger, andre som jobber i helsevesenet og pasienter. Og responsen tolker jeg som et tegn på at dette ikke bare er noe jeg går og tenker på, men noe som veldig mange kjenner seg igjen i og er enige i, sier han.

Mange pasienter har nok opplevd at de er blitt sendt hjem med mange medisiner og resepter.

«I tillegg er det angitt matematiske ligninger på de medsendte reseptene som skal angi ønsket daglig inntak av de ulike preparatene. Alle pasienter skjønner selvsagt intuitivt disse ligningene. Pasienten justerer høreapparatet sitt litt og nikker bekreftende til at han har forstått samtlige beskjeder og sier at det skal nok gå bra å ta disse 18 ulike medisinene riktig.»

- Det er for dårlig kommunikasjon mellom pasient, fastlege, sykehus, sykehjem og apotek om hvilke legemidler som skal benyttes. Når man i tillegg vet at apotekene er pålagt å tilby pasienten synonympreparater blir det enda mer komplisert. Dette fører til mye feilmedisinering, mener Lilleås.

- Ingen premiering

Mot slutten av innlegget skriver Lilleås at det er ingen «gulrøtter i sikte» for dem som forsøker å gjøre jobben godt.

«Gjør man en god jobb i helsevesenet og prøver å ta unna pasienter og papirarbeid raskt og effektivt og slenger på litt omsorg og god pleie på veien, er det eneste man får mer jobb og redusert budsjett til neste år – ingen premiering for godt utført jobb.»

Han mener at løsningen blant annet ligger i bedre kommunikasjonssystemet på tvers i hele helsevesenet og journalsystemer som «snakker» sammen. Fokuset må være på pasientene, og ikke på økonomien.

- Man må erkjenne at å yte helsehjelp tar tid, og man må gi rom for dette, sier han.

Traff spikeren

Sykepleier og blogger Trine Jaksland Graff er en av dem som har lest innlegget til sykehuslegen ved Orkdal sjukehus. Hun synes Lilleås traff på spikeren på flere viktige punkter.

- Jeg synes mye av det han skriver er gjenkjennbart. Både som pasient, sykepleier og pårørende finner jeg mange gode poenger i teksten hans, sier hun.

Hun er også medlem av Etisk Råd for helse- og omsorgstjenestene ved Asker kommune, og har engasjert seg sterkt i hvordan spesielt eldre blir behandlet i møte med helsesektoren.

- Jeg synes det er grusomt og lite verdig måten vi behandler eldre som trenger vår omsorg. Jeg har jobbet på sykehjem, og der er det også flust av skjema som skal fylles og rapporter som skal leveres, sier hun.

- Driver butikk, ikke omsorg

Innlegget til Lilleås var et morsomt, men viktig bidrag i fortellingen om hvordan Helse-Norge fungerer i det hverdagslige.

- Vi sitter med tunggrodde datasystemer og den fine og flotte teknologien fungerer ikke slik vi ønsker. Det er mange som sier det samme som Lilleås. Det er som om vi driver butikk, og ikke omsorg, mener Jaksland Graff.

- Du verden, så treffende dette innlegget til Lilleås var, sier hun.