Et område på 292 mål, dobbelt så stort som Nedre Elvehavn, skal bygges ut. Med 2500 boliger får Nyhavna flere tusen innbyggere. Næringsvirksomhet kan gi 10 000 arbeidsplasser. Området eies i hovedsak av Trondheim Havn.

En ny kommunedelplan, vedtatt av bystyret 16. desember i fjor, er ute på høring.

På et åpent møte i Verkstedhallen i Strandveien onsdag kveld ønsker byplankontoret å informere om og få innspill til planforslaget.

I vårsola står daglig leder Geir Halmøy i Dora AS og Nyhavna Utvikling AS og prosjektsjef Dag Haugdal i ROM Eiendom AS på brua opp til Dora, ikke langt unna «porten» til den nye bydelen.

Fra brua kan de se ut over store deler av det som etter hvert blir Trondheims nye sentrumsbydel.

– Sikre jevn fremdrift

Nyhavna Utvikling, som består av Dora Holding, ROM Eiendom, Trondheim og Omegn Boligbyggelag (Tobb), Obos Forretningsbygg og Siva Eiendom Holding, er opptatt av at bydelen må bygges ut bit for bit.

– Vi må få en utbyggingsplan som fungerer etter hensikten. For å sikre jevn fremdrift bør det legges en plan som sikrer at ikke alt må være på plass før utbyggingen begynner. Ellers risikerer vi at alt stanser opp fordi noe mangler.

LES KOMMENTAR: Brattøra har på en måte alt, men mangler det viktigste

Vi ser for oss en etappevis utbygging område for område og en fleksibel plan hvor alle drar sin del av lasset, sier Geir Halmøy.

Nøkkelord: Rekkefølgbestemmelser

Et nøkkelord i utbyggingsplanene for Nyhavna er rekkefølgebestemmelser. Det betyr at utbygging ikke kan skje før nødvendig infrastruktur som vei, grøntområder, vann og avløp er etablert for hele bydelen.

– Det er viktig å komme i gang med utviklingen av Nyhavna og sikre en forutsigbar fremdrift. Å gjøre noe med rekkefølgebestemmelsene må derfor stå sentralt, påpeker Dag Haugdal.

Som eksempel nevner han en fire felts vei som er planlagt gjennom bydelen. –Det er ikke sikkert det er nødvendig at hele veien står ferdig før utbyggingen av området kan begynne. Det er viktig å få på plass rammebetingelser som er såpass fleksible at de fanger opp blant annet skiftende markedsforhold da man må gå ut fra at det tar mange år før Nyhavna er ferdig utviklet i tråd med planforslaget, sier Haugdal.

– Hensikten med kommunedelplanen er å sikre overordnede, langsiktige strategier og rammer for en omdanning av Nyhavna fra industrihavn til sentrumsformål. Samtidig skal langsiktige behov for havnevirksomheten bli ivaretatt. Nyhavna skal bli en urban og levende bydel, sier prosjektleder Per Arne Tefre.

Suksessfaktor

– Å bygge ut Nyhavna slik at den nye bydelen blir en integrert del av sentrum blir en suksessfaktor, sier Halmøy.

To områder, en tomt ved Dora og ROM-eiendommen, blir trolig de første som blir utbygd.

– Reguleringsplanen for Doratomten, som er på mellom fem og syv mål, var ferdig allerede i 2000. Arkivsenteret sto ferdig i 2006. Nå gjenstår resten av tomteområdet, forteller Halmøy.

Tomten er regulert til kontorer og offentlig virksomhet. Reguleringsplanen gjør at den videre utbyggingen av tomta kan skje allerede til neste år.

På ROM-eiendommen på den andre siden av veien er det planlagt bygg på opp mot ti etasjer med en kombinasjon av boliger, kontorer og annen næringsvirksomhet.

Arkitektkonkurranse

Utbyggingen av området Strandveikaia blir tema i arkitektur- og byutviklingskonkurransen Europan 13. Tema for konkurransen er Adaptable City.

På denne eiendommer er det planlagt boliger, kontorer og annen næringsvirksomhet. Foto: VEGARD EGGEN