Kart: Områdene på Nyhavna som kan få ti etasjes bygg er markert med en rød sirkel. Øvrige områder vil få maksimal byggehøyde på sju etasjer.

Som professor med nærmere 40 års erfaring ved institutt for byforming og planlegging reagerer han sterkt på høyhusideen på Nyhavna.

- Å tillate bygg på 30 meter helt inntil vannet vil forstyrre veldig det visuelle inntrykket av Trondheimsfjorden. Det bør bygges maksimalt fem etasjer eller høyden på DORAene, og ikke ti, så nære fjorden for at de horisontale kvalitetene ved fjorden kan komme til sin rett sett fra de fleste steder i byen, sier Røe.

Han får følge i kritikken av ti etasjers byggehøyde på Nyhavna av arkitekt Lars Fasting i Trondheim.

- Ødelegger all utsikt

- Jeg er ingen motstander av fortetting, men å tillate høyhusbygging på samme måte som på Nedre Elvehavn vil føre til at man mister og ødelegger all utsikt mot fjorden. Trondheim kommune bør gjør slik det blir gjort i Stavanger. Der legger kommunen premissene for utbyggingen av nye områder. Lar man private utbyggere styre utviklingen av et område, blir det tanken på profitt som blir det avgjørende og ikke hva som er det beste for bydelen, påpeker Fasting.

De to områdene i kommunedelplanen hvor styringsgruppen mener byggehøyden kan økes til ti etasjer er Romeiendommen sørvest for Dora og den nordligste ytterste delen av Transittkaia.

På de øvrige delene av Nyhavna anbefaler forslaget til kommunedelplan, som nå er ute på høring, en byggehøyde på «opptil syv etasjer».

«Videre reguleringsplanlegging må imidlertid vurderes særskilt med hensyn til byggehøyder for de ulike områdene», heter det i høringsforslaget.

Signalbygg på Transittkaia

- Beliggenheten til Transittkaia gjør at dette området av den nye bydelen har potensial til å reise et signalbygg, et punkt som «definerer» bydelen. Tankene går mer mot et fellesskapsbygg enn et ordinært boligbygg.

Fordi Transittkaia også i fremtiden vil være et havneområde er det vanskelig å se for seg at denne delen av Nyhavna skal bli dominert av boliger, sier prosjektleder Per Arne Tefre.

Han understreker at «kommunedelplanen for Nyhavna er ingen utbyggingsplan, men angir hvilke intensjoner som bør ligge til grunn i det videre arbeidet med området».

- Vi har absolutt ingen konkrete tanker eller planer for utbyggingen av Transittkaia, sier havnedirektør Wollert Krohn-Hansen i Trondheim Havn. Med få unntak eier Trondheim Havn all eiendom på Nyhavna.

Transittkaia er den delen av Nyhavna som har festekontrakter som strekker seg lengst frem i tid.

- En reguleringsplan for området ligger mange tiår frem i tid, forutsett at festerne ikke ønsker å bli løst fra den nåværende kontrakten.

At styringsgruppen åpner for ti etasjers hus på Transittkaia, er mer en anskueliggjøring av en mulig framtidig bruk av området enn en konkret plan. Området kan bli utbygd en gang i fremtiden, men det kan også hende at det ikke blir noen utbygging der i det hele tatt.

Vårt hovedanliggende er å sikre området for fortsatt sjøtransport, også etter en utbygging, sier Krohn-Hansen.

Utbygging i 2016

Det andre området med mulig høyhusbebyggelse er Romeiendommen sørvest for Dora. Der er det planlagt bygg på opp mot elleve etasjer med en kombinasjon av boliger, kontorer og annen næringsvirksomhet.

En foreløpig planskisse viser en byggehøyde på elleve etasjer på en del av bygget og ti etasjer på en annen del. Bygget har varierende byggehøyde fra fire til elleve etasjer, men de fleste delene av bygget er på mellom seks og åtte etasjer. Romeiendommen blir trolig bygd ut i 2016.

Protest mot byggehøyde Nyhavna Intervju Bjørn Rø Bjørn Rø Clarion Brattøra Nyhavna dora FOTO: OLE MARTIN WOLD Foto: OLE MARTIN WOLD
NTNU-professor Bjørn Røe mener høyhus på ti etasjer på Nyhavna vil stenge utsikten mot fjorden. Foto: OLE MARTIN WOLD
Ti etasjer: Clarion-hotellet på Brattøra har en makshøyde på ti etasjer, samme høyde som det åpnes for på Nyhavna. Foto: OLE MARTIN WOLD