De fire ungdommene hadde en lys idé og nå skal den realiseres.

Ungt Entreprenørskap samlet i går 450 elever fra videregående skoler i Sør- og Nord-Trøndelag til Fylkesmesse for Ungdomsbedrifter 2015. Hele 84 stands preget Magneten kjøpesenter hvor ungdommene fikk presentert sine gründerbedrifter.

Kort og nøkler

Ungdomsbedriften Keyunit fra Thora Storm videregående skole vant flere priser, blant annet for beste forretningsplan og beste kundeopplevelse på nett. Gründerideen var et ønske om å effektivisere oppbevaringen og bruken av kort og nøkler.

– Ved å samle kort og nøkler i ett og samme produkt gjør vi folks hverdag enklere, sier Siren Dahlsveen og Tom Korawit.

Ungdomsbedriften foretok i forkant en kundeundersøkelse for å se på behovet. De fikk klare tilbakemeldinger på hva kundene ville ha.

– Her er det plass til fire nøkler og fem kort. Det handler om effektivitet, sikkerhet og orden. Det må fungere, sier Dahlsveen og Korawit.

Satser tungt

Det ser ut som at Keyunit har gjort det meste riktig, med nyttige hjemmesider, aktive på Facebook og film som viser bruken på en elegant og tydelig måte.

Daglig leder Randi Wenche Haugen i Ungt Entreprenørskap Trøndelag er imponert over ungdommene.

– Det er utrolig hva elevene ved Thora Storm videregående skole får til. De har satset tungt på dette, og har etablert en egen entreprenørskapslinje. Det har båret frukter med mange priser de siste årene, sier hun.

Randi Wenche Haugen, daglig leder i UE Trøndelag, mener årets fylkesmesse viser en fantastisk bredde i undommelig gründerskap.