De siste tre årene har andelen elbiler hos bedrifter i Trondheim gått ned fra 25 til 16 prosent. Miljøenheten i Trondheim kommune har i lengre tid lånt ut elbiler gratis til bedrifter, i håp om at de vil bytte ut sine fossile biler.

- Det er viktig for byen at vi får ned andelen fossile biler. Vi har lyktes med persontrafikk, mye takket være Miljøpakken: Kun 50 prosent av reisene i Trondheim skjer nå med bil. Resten foregår med kollektivtrafikk, syklende eller gående, sier sjefingeniør ved miljøenheten i Trondheim kommune, Bjørn Ove Berthelsen.

Les på PLUSS: Knuser sju myter om biler og miljø

Bare 16 prosent av elbilene i kommunen er registrert hos bedrifter. Miljøenheten startet et omfattende prosjekt allerede i mai i fjor. En rekke bedrifter i Trondheim ble invitert til å prøve elbil eller elvarebil i to uker – gratis. 24 bedrifter ble med, og fem kjører nå elektrisk. Berthelsen har tro på at det blir flere etter hvert. Kommunen har satt seg som mål at de skal få opp antall elektriske varebiler til 1 500 i løpet av tre år. Det er en tjuedobling.

- Vi vet av erfaring at folk blir mer positive til elbil når de har prøvd å kjøre en, sier Berthelsen.

Var skeptisk

Restauranten To rom og kjøkken i Trondheim driver med catering, og har i tre-fire år diskutert å gå over til elbil. De kastet seg på prosjektet til miljøenheten, og valgte å låne en Renault Kangoo.

- Etter prøveperioden var vi ikke i tvil: Denne kjøper vi! sier restauratør og innehaver, Roar Hildonen.

Les på PLUSS: De nye dieselbilene er blant de verste miljøfiendene

Størrelsen på bilen var det første som overrasket ham og kollegene.

- Det er stor lasteplass, noe vi er avhengig av. Vi må få med oss all mat på én tur, sier Hildonen.

I tillegg til utstrakt catering, reiser de rundt i distriktet for å hente ferske råvarer. De færreste ansatte hadde prøvd elbil tidligere, og så for seg både dårlig kjørekomfort og en følelse av utrygghet.

- Jeg var veldig skeptisk i starten. Det viste seg at elbilen er som en vanlig bil, sier restaurantsjef Joackim Andersen.

Stor fallhøyde

Bedrifter innen blant annet håndverk, kontor og statlige foretak deltok i prosjektet. Det eneste kommunen ba om i gjengjeld, var at bedriftene svarte på en spørreundersøkelse. 50 spørsmål om prøveperioden skulle gi kommunen klare svar på hva de kan gjøre for at flere bedrifter velger elektrisk.

Les på PLUSS: Reneste lufta i Trondheim på 20 år

I februar var resultatet av spørreundersøkelsen klart. Tre av fire mente elbilen fungerte like bra eller bedre enn vanlige biler. De fleste bedriftene mener gratis bom og parkering på offentlige steder er de største elbilfordelene.

Berthelsen sier det er tøft at bedrifter ble med i prosjektet.

- Fallhøyden kunne vært stor. To rom og kjøkken var for eksempel midt i den travleste tiden med konfirmasjoner. Mitt inntrykk er at mange bedrifter ønsket å ta risikoen for å gjøre noe godt for byen, sier Berthelsen.

Uaktuelt for malerfirma

Trass stor optimisme, meldte fire av fem at elbilen ikke fungerer godt nok. Lav rekkevidde er hovedårsak, og montører og håndverkere er overrepresentert blant de negative.

- Flere meldte tilbake at de er redde for å tape oppdrag og penger fordi de ikke kommer frem til kunden, sier Berthelsen.

Malerfirmaet MTG vil ikke velge elbil før det skjer en utvikling med tanke på rekkevidde.

- Vi valgte å bruke vanlig bil når vi skulle utenfor byen i prøveperioden. Hvis vi hadde gått over til utelukkende elbiler, kunne vi ikke tatt på oss oppdrag i for eksempel Orkdal og Selbu, sier arbeidsleder i MTG, Morten Lien.

Bedre lademuligheter

Joachim Andersen ved To rom og kjøkken har forståelse for at mange velger bort elbilen på grunn av rekkevidden.

- Vi trodde ikke vi skulle komme oss hjem fra Orkanger en gang. Vi satt med hjertet i halsen i Klettkrysset. Samtidig har vi lært at elbilen går lenger enn vi tror etter at bilen melder ifra om at den må lades, sier han.

TV-adressa: «Svart boks» kan kartlegge kjøremønster

Trondheim kommune har med bakgrunn i spørreundersøkelsen funnet ut at de skal fortsette å arbeide for bedre og flere lademuligheter. Ellers er det uklart hvilke konkrete tiltak de skal iverksette.

- Myndighetene har varslet at det vil skje endringer i dagens elbilordninger. Vi avventer tiltakene til endringene er lagt frem, sier Berthelsen.

Roar Hildonen og hans kolleger ved To rom og kjøkken i Trondheim ble overrasket over hvor mye elbilen rommer. Foto: MARIANN DYBDAHL
Bjørn Ove Berthelsen er klar på at det er utfordrende å få bedrifter til å kjøre elektrisk. På tre år har andelen elvarebiler i Trondheim gått fra 25 til 16 prosent. Nå ønsker kommunen å tjuedoble antallet. Foto: MARIANN DYBDAHL
- Jeg var veldig skeptisk i starten Joachim Andersen, restaurantsjef ved To rom og kjøkken. I dag kjører han i jobbsammenheng kun elektrisk. Foto: MARIANN DYBDAHL