Senterpartiet i Trondheim vil kreve at elbilistene bidrar til fellesskapet på samme måte som alle andre.

– Elbiler tar opp parkeringsplasser, de bruker veinettet og nyter godt av de veiutbyggingene vi gjennomfører i Trondheim. Nå er det på tide at de også er med på å betale for fellesgodene slik alle andre må gjøre.

Det sier Marte Løvik og Ola Borten Moe, partiets listetopper i Trondheim foran kommunevalget. Ved neste års budsjettforhandlinger vil Sp kreve at fordelene for elbilene i Trondheim oppheves.

Les også: Trønderne elsker elbiler

Fordeler til 2017

Landsmøtet i Senterpartiet vedtok i helga at de går inn for å opprettholde de nasjonale fordelene for elbiler til 2017. I uttalelsen fra landsmøtet heter det at partiet vil beholde dagens avgiftsfordeler for kjøp og bruk av nullutslippsbiler ut denne stortingsperioden. Det betyr blant annet gratis passering i bomringene og gratis frakt på riksveiferjene. Men i Trondheim mener Senterpartiet at det er på tide å fjerne fordelene for denne gruppen lokalt.

Betaling på ferja

Tidligere har Sør-Trøndelag fylkeskommune vedtatt at elbilene ikke skal kunne kjøre gratis på ferjene over Trondheimsfjorden. I dag betaler bilistene for selve ferjetransporten, men de slipper å betale bomavgiften som tradisjonelle bilister må betale gjennom ferjebilletten. Nå akter Senterpartiet å ta dette spørsmålet opp i Trondheim kommune i forhandlingene om Miljøpakken og trondheimsbudsjettet for 2016.

– Alle som kjører elbil vet at disse fordelene har vært midlertidige og at de opphører på et tidspunkt. Målet om 50 000 elbiler i det nasjonale klimaforliket er oppnådd. Nå er det på tide å erkjenne at dersom du bruker en parkeringsplass i Midtbyen så må du finne deg i å betale for det, sier Ola Borten Moe.

Betale i bommene

I første omgang ønsker Sp i Trondheim å pålegge elbilistene parkeringsavgift og forbud mot å kjøre i kollektivfeltene. Men partiet ønsker også en ny vurdering på om det skal innføres bomavgifter også for elbiler som kjører i Trondheim. Et slikt vedtak krever sannsynligvis godkjennelse av Stortinget som har vedtatt bompenefinansieringen i Trondheim.

– En elbil tar opp like mye plass i byen og på veiene som en vanlig bil. Vårt primære ønske er at folk i byen skal bruke bussen, sykle eller gå. Elbilene bidrar til lavere utslipp lokalt, men det er ikke et bidrag til folkehelse og bedre kollektivtrafikk i Trondheim, sier Marte Løvik.

De to mener elbilene er med på å ta opp så mye plass at det er til hinder for en effektiv kollektivtrafikk.

– Det er ikke lenger rimelig å tenke seg en ordning der elbilene nyter godt av de nye veiene vi bygger, men at de ikke skal være med på å betale for dem. De bruker de samme veiene som alle andre, og nå er det på tide at de økonomiske fordelene opphører. Det er på tide at også de som kjører elbil er med på å betaler for det spleiselaget Miljøpakken i Trondheim er, sier Ola Borten Moe.

Sender regningen til andre

Løvik og Borten Moe støtter vedtaket på landsmøtet om å videreføre de nasjonale fordelene for elbiler, men mener politikerne i Trondheim bør stramme inn på fordelene.

– De elbilene som kjører gratis i bomringen, parkerer i Midtbyen og kjører i kollektivfeltene sender i virkeligheten regningen videre til de som kjører vanlige biler eller tar bussen. De totale utgiftene er de samme, og når det blir færre til å dele på regningen er det alle andre som må betale. Slik kan vi ikke fortsette, sier Ola Borten Moe.

Ikke parkering på gatene

I dag kan elbiler i Trondheim sentrum parkere gratis i fire timer. Antall elbiler i Midtbyen har økt voldsomt, og Marte Løvik mener elbilene tar for stor plass og skaper vansker for en effektiv handel og transport i Midtbyen.

– Vi ønsker å redusere antallet biler som parkerer på gatene i Midtbyen. Dagens ordning fører til at byen fylles av elbiler som står parkert der hele dagen. Vårt mål er at folk heller skal bruke bussen, sykkelen eller beina. Ved å innføre parkeringsavgift for elbilene i Midtbyen vil vi få ned antallet som parkerer i byen og dermed frigjør vi flere plasser for korttidsparkering og de som handler i Midtbyen, sier Marte Løvik.

Avviser ikke debatten

Dette sier de andre partiene om forslaget:

Rita Ottervik (Ap): - Det er ingen tvil om at elbilene er nødvendig for å få en miljøvennlig bilpark, og Arbeiderpartiet er fortsatt for at elbiler skal ha fordeler. Det begynner imidlertid å bli krevende at elbiler kjører i kollektivfeltet på grunn av høy busstrafikk. Kanskje er det på tide å ha en diskusjon rundt akkurat denne fordelen. Inntil videre er vi også for at elbiler kan parkerer gratis i Trondheim.

Geirmund Lykke (Krf): - Forslaget er i strid med Stortingets vedtak om at elbiler skal parkere gratis på kommunale parkeringsplasser i hele landet. Men jeg tror en del av de gunstige ordningene for elbil bør justeres nå når elbilene har blitt såpass mange. Det er uheldig hvis for eksempel ordninger oppmuntrer til privatkjøring til jobb. Men vi kan ikke ta vekk alle ordninger som stimulerer til mer miljøvennlig bilkjøring.

Yngve Brox (H): - Det er et interessant krav, men det må drøftes blant flere enn bare flertallspartiene i bystyret. Som miljøtiltak er elbilene en kjempesuksess. Den største utfordringen med ordningen er parkeringsfordelen elbilene har. Mange bruker den til å få gratis jobbparkering, og det var ikke det som var hensikten. Men det er viktig å premiere det å velge miljøvennlig, så jeg ser noen hinder i forslaget også.

Knut Fagerbakke (Sv): - Vi har ikke diskutert dette forslaget i partiet enda. Det vi har sett på er parkeringstiden for elbiler i Trondheim. I dag kan de parkere i fem timer uten å flytte på seg. Jeg mener at det burde kortes ned til maks tre timer. Men vi har ikke diskutert å ta vekk alle fordelene for elbiler.

I første omgang ønsker Sp i Trondheim å pålegge elbilistene parkeringsavgift og forbud mot å kjøre i kollektivfeltene. Men partiet ønsker også en ny vurdering på om det skal innføres bomavgifter også for elbiler som kjører i Trondheim. Foto: Håvard Hauseth Jensen