I kjelleren på en paviljong ved Charlottenlund barneskole er det norskundervisning for elevene i 2A.

Kontaktlærer Pål Mokkelbost er straks klar for diktat. Her er det 16 elever og en lærer.

– Dette er helt perfekt, smiler Mokkelbost. Han kan gjerne undervise i større grupper, men når han skal tett på elevene, er 16 elever akkurat passe.

– Da rekker jeg å følge opp hver enkelt elev, sier Mokkelbost som får de beste skussmål fra elev Marius:

– Han lærer oss masse. Og så får vi det til, sier han.

700 lærere

Det er budsjettforliket med regjeringspartiene Høyre og Frp i samarbeid med KrF og Venstre som nå fører til flere lærere i 100 kommuner. 480 millioner kroner er bevilget til å øke lærertettheten på 1.-4. trinn.

– Det er de kommunene som ligger over gjennomsnittet på klassestørrelse som blir tildelt ekstra midler. Nå er det viktig at kommunene bruker disse midlene på best mulig måte. Dette skal gå til flere lærere for de minste elevene, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til Adresseavisen.

Det er anslått at midlene vil gi rom for å ansette 700 flere lærere i småskolen. For Trondheims del utløser midlene rundt 28 lærere. Men det betyr ikke nødvendigvis like mange nye stillinger. Rådmannen foreslo å kutte 15,6 millioner på skole i årets budsjett, men dette ble stanset av det politiske flertallet ved å benytte deler av disse øremerkede statlige midlene.

– Rådmannen er nå i dialog med Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet om hvilke føringer som ligger til disse midlene, for å kunne vurdere om Trondheim kommune allerede har oppfylt forpliktelsene som følger midlene. Dette betyr uansett flere lærere i skolen, og det er vi veldig glade for, sier Erlend Moen, seniorrådgiver i rådmannens stab.

KrFs Espen Agøy Hegge mener lærermillionene vil merkes for elevene:

– Vi var opptatt av å unngå kutt i skolen. Nå får vi i tillegg en styrking. Dette fører til at Trondheim får mer penger til skole i 2015 enn i 2014. Økt lærertetthet, spesielt for de minste elevene, var en veldig viktig sak for oss i budsjettforhandlingene med regjeringen, sier Hegge.

Større grupper

– Dette er jo fantastisk. Det første jeg tenkte var at yes! nå kan vi øke lærertettheten på tredje og fjerde trinn, sier Gunn Langset Trøan, rektor ved Charlottenlund. Hun har ansvaret for en av byens største barneskoler med 698 elever. Nå håper hun på flere lærere.

Hun mener kommunens satsing de siste årene på de aller minste elevene har ført til en god lærertetthet i første og andre. Men utfordringen har vært å følge opp dette.

– Vi har ikke klart å ha like god lærertetthet i tredje og fjerde trinn. Det har ført til at vi har måttet omorganisere og dele elevene inn i større grupper. Men vi ser at det er behov for ekstra ressurser også her, sier Trøan.

Intensivkurs

De har i flere år hatt gode erfaringer med intensivkurs for elevene. Etter at kartleggingsprøver er gjennomført på vårparten, ser skolen hvilke elever som sliter faglig. De kan få tilbud om et åtte ukers intensivt kurs i lesing, skriving eller regning.

– Dette har vi veldig stor tro på. Vi mener dette kan forebygge slik at elevene slipper spesialundervisning senere. Men det krever ressurser, vi holder av en halv lærerstilling til dette, sier Trøan.

Lærerne Esben Woldsund og Marit Matheson Ulvan er ikke i tvil om at det er behov for enda flere lærere i skolen. Mens Woldsund er kontaktlærer for 19 førsteklassinger, har Ulvan samme ansvar for 17 tredjeklassinger.

– Denne gangen bør kanskje kommunen tenke på at det er en del ulemper med å være storskole. Vi vil gjerne bli tilgodesett, sier Ulvan.

– Det har vært påpekt at disse midlene heller burde vært brukt til utstyr som nettbrett for elevene?

– Vi trenger midler til utstyr, men det må komme i tillegg. Det er så viktig å bygge relasjoner mellom lærer og elev, og da er det behov for god lærertetthet, sier Woldsund.

Søker videreutdanning

Ferske tall fra UTdanningdirektoratet viser nå at mange trondheimslærere ønsker å sette seg på skolebenken igjen. 278 lærere i trondheimsskolen søker nå om videreutdanning.

Dermed er det 70 flere søkere enn i fjor, viser tall fra Utdanningsdirektoratet. Matematikk, ledelse i skolen, leseopplæring og naturfag er blant de mest populære områdene hvor lærerne ønsker videreutdanning.

– Vi har lenge visst at det har vært et stort ønske blant våre lærere om å få en mulighet til videreutdanning. Derfor er jeg ikke overrasket over at så mange nå søker. Det er lagt opp til gode løsninger for å ta videreutdanning, og for oss som bor i Trondheim er veldig greit med utdanningsinstitusjonene i nærheten, sier Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet i Trondheim.

Han påpeker at Trondheim i mange år har vært velvillig til å gi lærerne videreutdanning, og forventer at mange også i år får ja. I fjor søkte 218 lærere om videreutdanning i Trondheim, og 65 prosent av disse fikk ja.

Engasjerte lærere

Kommunaldirektør Gunn Røstad synes det er veldig positivt at så mange lærere ønsker videreutdanning.

– Jeg opplever at lærere er veldig engasjerte i jobben sin, og at de er opptatt av å utvikle sin kompetanse, sier Røstad.

Den enkelte skoles kompetanseplan blir nå utgangspunkt for hvilke lærere som får ja fra kommunen. Deretter avgjør Utdanningsdirektoratet hvor mange studieplasser kommunen får.

– Vi må også sikre en god kvalitet på undervisningen mens lærere er ute i videreutdanning. Dette er en balansegang som vi må vurdere, sier Røstad.

Rekordmange søkere

Videreutdanning for lærere er et av regjeringens store satsingsområder innenfor skole som i år tilbyr 5000 studieplasser for kunnskapssugne lærere. Nå har 8400 lærere søkt om videreutdanning.

– Det er to ting som er viktig, at lærerne søker, og at kommunene sier ja. Nå har kommunene en kjempemulighet til å få økt kompetanse i skolen og til å gi lærerne et faglig påfyll og økt motivasjon, sa kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen til Adresseavisen for noen uker siden.

Ja takk: Lærer Pål Mokkelbost vil gjerne ha flere lærerkolleger på Charlottenlund barneskole. Her underviser han elevene Julian, Kjetil og Anna. Foto: jens petter søraa
Storskole: Charlottenlund barneskole er en av Trondheims største med 698 elever. Marit Matheson Ulvan og Esben Woldsund mener det bør telle når lærermidlene skal fordeles. Foto: jens petter søraa
Vil se: – Vår bekymring er at barn ikke blir sett, sier rektor Gunn Langset Trøan. Foto: jens petter søraa