Haakon VIIs gate har vært stengt for trafikk fra Lade i retning E6 Omkjøringsveien siden i fjor høst på grunn av bygging av ny rundkjøring og sykkelbru.

Kjørefeltet mot Lade har vært åpent i hele anleggsperioden. Også Leangen allé har vært stengt i byggeperioden, men er nå åpen for biltrafikk.

Det vil fortsatt bli en del arbeid med grøntareal, montering av gatelys og rekkverk i Haakon VIIs gate. Byggeleder Håvard Bidtnes i Statens vegvesen ber folk senke farten og ta hensyn til dem som arbeider langs veien.

Første etappe av ny sykkelvei mellom Ranheim og Midtbyen langs Nordlandsbanen skal stå ferdig 20. juni. Det er den 750 meter lange strekningen mellom Arkitekt Ebbels gate og Leangbrua. Over Leangen allé og Haakon VIIs gate er det bygd egne sykkelbruer.

Slutt på bilkøene

I fjor ble Haakon VIIs gate utvidet til fire felt. Og i krysset Haakon VIIs gate og Arkitekt Ebbels gate ved avkjøringen til Statoil er det bygd ny rundkjøring.

–Dette er et kryss med stor trafikk, og vi håper at køproblemene i området vil være mindre, sier prosjektleder i Statens vegvesen Harald Inge Johnsen.

Dersom du kjører Leangen allé og skal til Lade, er det ikke lenger tillatt å svinge til venstre. Du må kjøre ned til rundkjøringen og snu der. Men fra Haakon VIIs gate kan du svinge til høyre og inn i Leangen allé.

–Vi har bygd ny sykkelvei og rundkjøring i én operasjon, og det er vi svært godt fornøyd med av hensyn til trafikken, sier Bidtnes.

Fjernet forurenset masse

Pengene til sykkeltraseen er hentet fra Miljøpakken. Ifølge Ivar Arne Devik i Miljøpakken og Trondheim kommune koster sykkeltraseen 68 millioner kroner. Kostnadene økte med ti millioner kroner, som skyldes fjerning av forurenset masse fra grunnen. Det dreier seg om både bly, sink og oljesøl. Opp gjennom årene har det vært forskjellig virksomhet i området blant annet flyplass, som tyskerne anla.

Sykkelveien har tre meters bredde, i tillegg kommer et 2,5 meter bredt fortau. Den følger sporet til Nordlandsbanen, har tilnærmet ingen stigning, ingen skarpe svinger og får ingen kryssing med bilveier. Nå stopper sykkelveien ved Leangbrua, men skal etter planen føres videre 1,5 km til Mellomveien/Nidarholms gate. Man håper at den store boligbyggingen på Liljendal mellom Strindheim og Lade samt Lilleby kan fremskynde byggestarten.

Raskere og tryggere

– Med en slik sykkeltrasé vil det bli enklere, raskere og tryggere å sykle til jobb med færre kryssinger av trafikkerte veier, sier Devik.

Richard Sanders i Syklistenes Landsforening sier at slike sykkeltraseer der man slipper å krysse veier med biltrafikk vil kunne øke sykkelinteressen i Trondheim. Men han understreker at de nye sykkelveiene er ikke bare for dem som vil sykle fort. Her skal alle typer syklister, også småbarnsfamilier, kunne føle seg trygge. Sykkeltraseen vil også kunne bli en populær turvei til Ladestien.

–Men skikkelig attraktiv blir ikke denne traseen før neste etappe til Mellomveien står ferdig. Og deretter skal den bygges videre til Nyhavna og Nedre Elvehavn. Og først da vil man oppnå full effekt. Det kunne vært gjort mye for å bedre forholdene for syklister rundt omkring i byen for de pengene som går til sykkelveiene på Leangen og på Tiller, sier Sanders.

850 meter i Tillerbyen

I Tillerbyen bygges en tilsvarende sykkeltrasé. En 850 meter lang trase med fortau langs E6 skal stå ferdig til sommeren. Også den bygges med midler fra Miljøpakken. Det er bygd tre bruer over Senterveien, John Aaes vei og nordgående rampe fra John Aaes vei mot E6.

Målet er å få et sammenhengende gang- og sykkelveinett fra Midtbyen til Tiller, uten kryssing av sterkt trafikkerte veier. Dette er en del av prosjektet E6 Jaktøyen – Tonstad.

Egen trase: Mellom Arkitekt Ebbels gate på Rotvoll og Leangbrua bygges en 750 meter lang sykkelvei til 68 millioner kroner. Offisiell åpning blir 20. juni. Foto: Morten Antonsen
I rute: Byggingen av den nye sykkelveien på Rotvoll går som planlagt. Sykkeltraseen blir tre meter bred, og i tillegg kommer et to og et halvt meter bredt fortau.F.v: byggeleder Håvard Bidtnes i Statens vegvesen, Ivar Arne Devik fra Miljøpakken og anleggsleder Frode Krangsås fra Teknobygg anlegg. Foto: Morten Antonsen