Trondheims imamer har selv bedt om et samfunnsfagkurs.

Ideen til kurset kom under et møte i mangfoldsrådet. Imamene ønsket informasjon og dialog om aktuelle tema. I går deltok fire av dem sammen med representanter fra styrene i alle fire moskeer i Trondheim på første samling.

Temaet var tillit og ansvar i det norske samfunnet. Professor Abdel Magid Al-Araki ved Høgskolen i Oslo og Akershus gikk praktisk til verks i forelesningen og brukte eksempler fra erfaringene han gjorde seg da han kom fra Sudan til Norge.

Les også: -Terroristene har neppe lest Koranen

Fornøyd lærer

Al-Araki fikk et godt inntrykk av sine «elever»:

– Jeg synes de var veldig interesserte. På meg virket de veldig moderate. Jeg håper de sier sin mening om radikalisering i menighetene sine, sier professoren. Han tror imamene spiller en meget viktig rolle i de muslimske miljøene.

– Ikke minst kan de påvirke foreldrene til å forstå barn og ungdom bedre. Det er viktig at imamene og menighetene deltar, at de involverer seg og er synlige i samfunnet. Muslimer må engasjere seg i organisasjonslivet og utvide sine kontakter. Moskeen kan sette i gang aktiviteter som er åpne for alle barn, men uten å involvere religion.

Al-Araki var innom tema som norsk barneoppdragelse, forholdet til eldre, skattemoral, dugnadsånd, toleranse, likestilling, hvordan man skal takle uenighet, samfunnssolidaritet og andre demokratiske verdier. Han understreket at Norge er et sterkt organisert samfunn med fokus på tidsbruk. Professoren sa at det er en myte at nordmenn ikke vil ha kontakt med innvandrere, mange vil ha det, men det spørs på hvilken måte, sa Al-Araki. Det gjelder å forstå en del norske sosiale koder.

Les også: -Vi må beskytte Norge

Ros fra «elevene»

Imamene ga meget gode tilbakemeldinger til professoren, og mente kurset var nyttig.

– Tillit og ansvar må gå begge veier, det må være gjensidighet. En del innvandrere har kanskje mangelfull forståelse av ansvar, sa Mustafa Ergun, imam i den tyrkiske moskeen på Flatåsen. Selv er han fersk innvandrer med bare seks måneder bak seg i Norge.

Når det gjelder radikal islamisme, mener Ergun at det er et problem som skader muslimer verden over.

– Vi gjør alt som står i vår makt for å hindre at unge kommer i kontakt med radikale grupper, kriminalitet og narkotika. Radikaliseringen og terroren har gjort at hele Vesten ser på muslimer generelt med fordommer. Vi forsøker med skolering, helt fra barn og oppover, å lære folk den rette islam. Ekte islam avviser radikalisering. Vi formidler også at det ikke noe i veien for at muslimsk ungdom skal være del av det norske samfunnet, sier Mustafa Ergun.

Han etterlyste en temadag for imamer om barnevernets rolle og norsk lovgivning i forhold til barn. I innvadrermiljøet har mange en overdreven frykt for at myndighetene vil ta fra dem barna, sa Ergun.

Even Ytterhus, leder for Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak i Trondheim kommune, sier at det planlegges flere foredrag og at barnevernets rolle er et høyaktuelt tema.

Les også: - Å forstå religiøs ekstremisme

Gruppe mot radikalisering

Politiet i Trondheim ønsker å opprette en felles ressursgruppe mot radikalisering rettet spesielt inn mot unge i de muslimske miljøene.

– Dette er ungdom som lever i brytningen mellom to kulturer, sier politioverbetjent Ove Sem, som har lang erfaring med mangfoldsarbeid. Trondheimspolitiet var godt representert på kurset, både med politimesteren og to tjenestefolk.

– Jeg synes det var fantastisk å være med på dette. Det er viktig at imamene er synlige. At de ikke isolerer seg, men er aktive. Men det må være en gjensidighet. Vi i politiet har også mye å lære av de muslimske miljøene, understreker Ove Sem.

Imam Mustafa Ergun fra den tyrkiske moskeen satte pris på å få lære mer om det norske samfunnet. Foto: Morten Antonsen
Politioverbetjent Ove Sem sier at politiet ønsker en ressursgruppe som skal jobbe mot radikalisering av unge. Foto: Morten Antonsen