Torhild Aarbergsbotten, Høyres gruppeleder i Sør-Trøndelag fylkesting, jubler over etableringen av et nasjonalt veiselskap og regjeringens nye metode å bygge ut veier på.

To av sju prioriterte veiprosjekter skal bygges i Trøndelag. Det betyr at arbeidet med E6 sør starter allerede neste år med vei forbi Sokndal sentrum. Ny E6 mellom Ulsberg og Melhus kan være ferdig i 2023.

– Mange har raljert over våre løfter om raskere E6 sør siden Adresseavisen tok bilde av oss på Kvål i valgkampen. De har tvilt på at vi kom til å levere. Nå bør det bli slutt på å så tvil om at denne regjeringen er villig til å satse på å bygge ut samferdselssektoren, ikke minst i Trøndelag, sier Aarbergsbotten.

Ny metode for vei

Regjeringspartiene, Venstre og KrF er enige om å lage en helt ny måte å bygge vei på i Norge. Tirsdag lanserte de et nytt statlig veiselskap. Selskapet skal eies av Samferdselsdepartementet, men skal selv styre butikken uten politisk innblanding. Til en oppstartsportefølje blir selskapet tilført ansvaret for syv veistrekninger i Norge – og en pengesekk på 130 milliarder kroner. Hvert år skal selskapet tilføres i området fem milliarder kroner i nye bevilgninger.

Også Berit Rian, leder i Næringsforeningen i Trondheim, er fornøyd med regjeringens nye plan for veiutbygging. Rian mener det haster med E6 gjennom Trøndelag, og liker at planene nå fremskyndes.

– Egentlig skulle vi jo ha begynt allerede, men dersom man kommer i gang allerede i 2016, og har en planlagt byggetid på fem år, så er dette gledelig for trøndersk næringsliv, sier Rian.

Fortsatt bompenger

Veiprosjektetene løftes ut fra Statens vegvesen i 2016. Så blir det opp til det nye statlige veiselskapet å drive prosjektene framover. Siden E6-parsellene i Midt-Norge har vært planlagt og styrt med i snart 25 år, er prosjektene blant dem som ligger fremst i køen, som samlet sett for de syv veistrekningene skal gjøres ferdig i løpet av 20 år.

Selv om også regjeringen lanserer planer for å redusere antallet bomselskaper, blir bompengeandelen av prosjektene videreført på dagens nivå. 30 millioner av de 130 er bompenger. Resten av midlene er avkastning fra veifond, direktebevilgning over statsbudsjettet og fra en nyvinning: En øremerket andel av bilistenes veiavgift.

Uvant med suksess

Frps Morten Ellefsen erkjenner at bompengedelen er en litt bitter pille å svelge, men at gleden over nye veiprosjekter i Trøndelag overskygger bompengene.

– Jeg har vært politiker for Frp i mange år, og jeg er slett ikke vant til å få til så mye. Jeg blir nesten litt sjokkert over at dette nå har falt på plass. Vi trodde vi tok hardt i da vi dro ned til departementet for å snakke varmt for E6 sør inn i dette prosjektet, men sannelig kom det på plass. Selv om det fortsatt er bompenger inne i dette, skal vi jobbe for å øke den statlige andelen, sier Ellefsen.

Han er også tilfreds med at det nye selskapet skal få overført midler fra bilistenes veiavgifter, og mener det er starten på en helt ny måte å finansiere veiutbygging på i fremtiden.

Effektivt

– Vi vi ha et moderne samferdselsnett på nivå med sammenlignbare land. For å få til dette, må vi bygge effektivt og helt, ikke stykkevis og delt. Dette selskapet gir oss et helt nytt verktøy. Nå kan vi gå løs på de gjenstående E6-strekningene i ett, stor jafs, sier lederen av Transportkomiteen på Stortinget, Linda Hofstad Helleland (H).

Hofstad er spesielt glad for at 25 år med venting kan være over i Gauldalen. Hun ser det som lite sannsynlig at det skal gå 20 nye år, som er rammen for den såkalte oppstartsporteføljen til det nye selskapet.

– E6 sør ligger langt fremme. Det er det nye selskapet som skal stå for den videre planleggingen. Men jeg føler meg trygg på at dette nå går bra, sier Hofstad Helleland.

– Hvorfor kunne dere ikke bare tilført Statens vegvesen disse milliardene?

– De er bundet av årlige bevilgninger, og kan ikke planlegge over mange år. Dessuten tror jeg det vil virke nyskapende og innovativt med flere fagmiljøer.

Ferdig i 2023

Trond Jære, tidligere prosjektleder for E6 Trondheimsveien og engasjert i prosjektet siden 1999, er svært glad for at strekningen Ulsberg-Melhus er plukket ut som en av de syv det nye veiselskapet nå skal realisere. Han sier byggearbeidene tar til ved kommende årsskifte ved Sokndal sentrum.

– Målet er å sluttføre i 2023. Det utredes nå tunnel på strekningen nordover til Korporals bru. Men dette skjer parallelt med annet arbeid og vil ikke forsinke prosjektet, sier Jære.

E6 Trondheimsveien er et av landets største veiprosjekter med en kostnadsramme på 16 milliarder. Den vil erstatte en av landets mest ulykkesutsatte hovedveier. Samme dag som nyheten om veiselskapet kom, skjedde en bilulykke på E6 sør for Berkåk.