– Jeg drømte om å komme tilbake, men jeg vet ikke om jeg trodde helt på det. Jeg trodde uansett ikke at det skulle bli så bra som dette. Nå gleder jeg meg til å komme tilbake i motorsporten, sier Mats Ørstad til Adresseavisen.

Han tar en av sine første kjøreturer i vårsnøværet i den eneste Shortcar'en i sitt slag, spesialbygd for handikappede Mats.

Lam fra brystet og ned

Comebacket i motorsporten skjer under ett år etter at den aktive gutten fikk snudd livet sitt opp ned: Mot tampen av løpet på Hemne motorsenter i Stamnesdalen søndag 22. juni var det bare hoppet igjen. Han kom feil ut fra hoppet. Han stupte framover og landet på nakken i den våte løypa. Sykkelen kom etter og traff ham to ganger i ryggen. Sykkelen traff også hodet. Hjelmen ble knust.

– Jeg klarte ikke å røre meg, så jeg skjønte at det var skjedd noe galt. Jeg forsøkte å reise meg, men det gikk ikke.

Siden han var seks år hadde han kjørt motocross. Nå var karrieren innen motorsporten over for det lovende talentet.

Trodde de som ikke kjente hva som bodde i ham og folkene rundt ham.

Gjør det umulige mulig

Bare noen dager etter ulykken var snøcross-kjører Elias Ishoel, som i vinter har fått gjennombrudd i USA, på besøk hos Mats på St. Olavs hospital. Her la de to de første planene for en ny motorsport-karriere, og Ishoel trakk fram den handikappede rallykjøreren Mats Öhman.

Også for navnebroren Mats fra Oppdal er det mye vilje.

Da er det umulige mulig.

– Målet mitt er å konkurrere på nasjonalt nivå, men det er en del nytt å lære seg. Det er mer fart i Shortcar, men banen forandres ikke så mye som i motocross. Men du må være på hugget her også for å være blant de beste.

Shortcar er en liten, lett og ekstremt rask racerbil som brukes i tre av klassene i norsk motorsport. Racerbilen har en toppfart på godt over 200 km/t, den 400 kilos bilen har rundt 200 hestekrefter og bruker 2,6 sekunder fra 0 til 100.

– Kanskje vi ikke kommer i gang med konkurransekjøring denne sesongen, men vi skal prøve. Dette er en stor drøm for meg, og jeg gleder meg til å komme ut og kjøre, sier Mats.

– Litt småjusteringer her og der, så er i alle fall bilen så klar den kan bli, sier Magnar Jerpstad, som er kjæreste med tanta til Mats. Meldalingen har tidligere holdt på med bilsport, og det var han som foreslo å bygge om en Shortcar.

I slutten av oktober i fjor ble det handel: Shortcar'en, som Rune Rudberg en gang vant Norgescupen med, ble kjøpt i Skaun. Den ble ribbet og så satt sammen igjen bit for bit.

Den første i verden

– Det er gjort mange tilpasninger, ettersom mange instrumenter nå må betjenes med hendene. Det er en omstilling, men så dedikert som Mats er, så er ikke dette noe problem, tror pappa Otto Ørstad. Han har kjørt minst 1000 mil for å få realisert prosjektet. Det er brukt minst 700 timer på verkstedet til Rognskog bil i Rindal, hvor Harald Rognskog har stått bak ombyggingen. Han har vært lønnet av Nav for å utføre ombyggingen.

– Jeg har jobbet mye med konkurransebiler, men jeg har aldri før vært borti en ombygging som dette. Så vidt vi vet er aldri før en Shortcar blitt ombygd og tilpasset en handikappet, sier Rognskog, som har gjort ombyggingen så sikker og enkel som mulig. Funksjonene er flyttet fra føtter til hender, og det er laget en kraftig styreservo. Dessuten svinger hjulene mye mer i forhold til bevegelsen på rattet.

Mats og pappa Otto er takk-nemlig for drahjelpa fra Nav og fra næringslivet i Oppdal, som har støttet med sponsormidler.

– Det hadde ikke nyttet å holde på med dette i en hvilken som helst garasje. Harald har både kunnskap og nødvendig utstyr. Dermed får vi realisert Mats' drøm om å fortsette med motorsport.

Mats har hatt stor støtte og hjelp fra mange, men ikke minst pappa Otto Ørstad (fra høyre), Harald Rognskog og Magnar jerpstad, som har spesialbygd Shortcar'en for Mats spesielle behov. Foto: Tommy Fossum
Adresseavisen 05.09.2014