Flere byer er involvert i saken. Trondheim leverte nylig sine siste kommentarer til anklagene.

EFTAs overvåkningsorgan ESA mener de store norske byene brøt EUs direktiv for luftkvalitet i 2008-2012, og Norge er stevnet inn for EFTA-domstolen. Direktivet er tatt inn i norsk lovgivning.

– Det er riktig at vi har brutt EU-direktivets krav i denne perioden, men det betyr ikke at kommunen ikke arbeidet aktivt for å redusere luftforurensningene. Mye av det vi satte i gang i 2008-2012 er forsterket i ettertid, med en stor positiv effekt på luftkvaliteten, sier fagleder Tore Berg ved Miljøenheten i Trondheim kommune.

Svevestøv og nitrogendioksid

EFTAs overvåkningorgan ESA mener at direktivet for luftkvalitet ble brutt også i blant annet Oslo, Bergen og Stavanger.

– Situasjonen i Norge er ikke spesiell. Mange byer og områder i Europa sliter med dårlig luftkvalitet. Sentrale myndigheter i EU har lignende prosesser gående mot mange av medlemslandene, sier Berg.

Saken startet med en klage fra Astma- og Allergiforbundet til ESA i 2011. ESA fulgte opp klagen, og kom til at konsentrasjonene av blant annet svevestøv og nitrogendioksid var over grenseverdiene i flere områder i 2008-2012. Den viktigste kilden til utslipp av nitrogendioksid er eksos fra dieselkjøretøyer. Svevestøv skyldes særlig veislitasje fra bruk av piggdekk.

Kommunikasjonssjef Bo Gleditsch i Astma- og Allergiforbundet håper rettsaken vil handle mest om løsninger.

– Det er ikke noe mål for oss at Norge skal straffes, målet er å få bedre luft. Vi håper derfor prosessen fører til at det blir mulig å bedre luftkvaliteten i de aktuelle byene. Norske myndigheter bør benytte anledningen til å rydde opp i en stor og alvorlig utfordring, ikke bare bruke tiden til å plassere skyld. Det er opplagt at problemene vokste seg større under én regjering, mens en annen fikk jobben med å rydde opp, mener Gleditsch.

Mangelfulle planer

ESA mener også at Trondheim og andre byer hadde mangelfulle tiltaksplaner for å redusere støvproblemene. I tillegg har ESA etterlyst tiltaksutredninger mot nitrogendioksid.

– I Trondheim ble det utarbeidet en tiltaksplan mot svevestøv i 2006, men den ble ikke revidert i henhold til de formelle kravene i EU-direktivet. I samarbeid med Statens vegvesen har Trondheim nå oppdaterte tiltaksplaner både mot svevestøv og nitrogendioksid, sier Berg.

Både i 2013 og i fjor var konsentrasjonene av disse stoffene i Trondheims-lufta langt under kravene i EU-direktivet og de norske forskriftene.

– Også hittil i 2015 ligger vi godt under kravene. Overgang fra dieseldrevne busser til gassbusser, redusert tungtrafikk gjennom sentrum, samt mer omfattende og effektivt renhold og støvdemping, har virket godt. Hovedårsaken til de gode resultatene skyldes innsatsen til Bydrift og Vegvesenet på renhold og tiltak i Miljøpakken. Piggdekkandelen har stabilisert seg på omlag 35 prosent de siste årene, sier Berg.

Kommentarene fra de norske byene samordnes av Klima- og miljødepartementet. Det er for tidlig å si når saken kommer opp til behandling i EFTA-domstolen, får Adresseavisen opplyst i departementet. Ved en fellende dom er Norge forpliktet til å innrette seg etter dommen. Økonomiske sanksjoner er ikke aktuelt i denne saken.