– Verdenssamfunnet må hjelpe så flyktningene ikke dør i Middelhavet, sier syriske Adel.

Stadig nye meldinger om hundrevis av mennesker som drukner i Middelhavet gjør sterkt inntrykk i flyktningmiljøet. Mange av dem som har kommet til Norge de siste årene har selv vært med på den farefulle ferden i skrøpelige farkoster fra Afrika til Europa.

LES FRIPENN: Vårt hav, deres grav

Adel kom seg velberget over. Det gjorde ikke hans 26 år gamle kamerat fra hjembyen som forsøkte å reise i 2013. Men selv ikke kameratens død og tragedien i helga, der kanskje 900 mennesker druknet, har fått Adel til å endre oppfatning.

– Jeg ville tatt reisen om igjen hvis det hadde vært i dag. Det er bare én vei ut.

Les også: En million flyktninger klar til å krysse Middelhavet

Redsel i bølgene

Ombord i båten han dro med var det 222 mennesker. Reisen kostet ham 1000 dollar for en plass på dekk. Der satt de på huk, tett i tett. Det var desember måned, og da det blåste opp og bølgene ble høye, hjalp Adel en familie med små barn å søke tilflukt under dekk.

– Jeg satt med en treåring på fanget. Han sov. Da motoren streiket var jeg redd vi skulle dø. Jeg kan ikke svømme og det fantes ikke redningsutstyr om bord i båten, forteller syreren.

Båten nådde til slutt den italienske øya Lampedusa. Derfra bar det videre til fastlandet om bord i et italiensk skip.

Adel har fått opphold i Norge, holder på å lære seg norsk og håper på jobb i byggebransjen.

For Gidewon fra Eritrea vekker også meldingene om drukninger i Middelhavet vonde minner. Han tilbragte fem nervepirrende dager om bord i en båt mellom Libya og Italia i 2014. Han kan heller ikke svømme, og båten var skrøpelige greier som ble ført av to egyptere. De fleste passasjerene kom fra Eritrea.

– Jeg var redd, sier Tekle stille.

Les også: Norge sender skip

950 flyktninger

Det kan ha vært opp mot 950 flyktninger om bord i fiskebåten som sank i Middelhavet natt til søndag. Ifølge øyenvitneskildringer var mange låst inne i lasterommet.

– Vi var 950 personer om bord, inkludert 40 til 50 barn og rundt 200 kvinner, fortalt en mann til italienske myndigheter i går, ifølge nyhetsbyrået Ansa.

Han var blant de 28 som overlevde det dramatiske forliset utenfor kysten av Libya søndag. I går kom nyheten om nok en tragedie, da en båt med over 300 mennesker om bord sank. Minst 20 mennesker døde.

- Et uttrykk for desperasjon

Flyktninghjelpens seniorrådgiver Pål Nesse mener det mest prekære akkurat nå er å styrke redningsaksjonen i Middelhavet og få ut mer informasjon om hvor farlig ferden over havet er. Italia har gjentatte ganger etterlyst større europeisk støtte til redningsarbeidet, og i går var EUs utenriksministere samlet. I dag møter Børge Brende Italias utenriksminister.

Les også: Minst 20 døde i båtulykke

– Allerede i fjor ba Italia om bistand fra Norge, og nå er det på høy tid å handle. Norge er en sjøfartsnasjon, vi har kapasitet og kompetanse, sier Nesse.

I går kom nyheten om at Norge sender et skip til Middelhavet for å bistå i redningsarbeidet.

– Hva er løsningen i et lengre perspektiv?

– På sikt må dette løses der hvor flyktningene kommer fra. Et flertall kommer fra Syria, så før vi får en løsning der, vil dette bare fortsette å øke. Det andre området er Afrikas horn –Eritrea og Somalia. I tillegg har vi mer regulær arbeidsmigrasjon, men her er det ofte en blanding av fattigdom og forfølgelse, sier han.

– Hvorfor velger folk den farlige ferden?

– Det er veldig dramatisk det som nå skjer, og det er et uttrykk for desperasjon når så mange som vet det er svært farlig, likevel drar, sier Nesse.

Gidewon fra Eritrea reiste fra Libya til Italia i en livsfarlig båt i fjor. Foto: Rune Petter Ness
Mange døde: Militært personell fra Malta bærer i land en død immigrant etter ulykken natt til søndag. Foto: Reuters