– Tallene er en tankevekker. Det må gjøres noe med disse resultatene, sier kommunalsjef for barn og ungdom i Frøya kommune, Roger Fredheim.

Det har tidligere vært trafikkulykker i øykommunen hvor ungdom har vært ruset, så dette er en kjent problemstilling for kommunen.

– Men vi visste ikke at omfanget var så stort, sier folkehelsekoordinator Kristin Strømskag.

33 prosent av guttene og 14 prosent av jentene på videregående skole på Frøya svarer at de har kjørt i ruspåvirket tilstand. Det viser en fersk Ungdataundersøkelse i kommunen.

- Vet av fyllekjørere

Thea Sæther (19), Frida Elise Hagen (18) og Åse Johansen (19) visste at en del ungdommer i kommunen kjører i ruspåvirket tilstand.

– Vi vet alle av noen som har fyllekjørt, sier jentene, som sitter i russestyret ved Frøya videregående skole. De er tydelige på at ruskjøring ikke er akseptabelt og at de selv ikke har ruskjørt.

- I guttegjengene

– Det går ikke bare ut over en selv, men også andre hvis man ruskjører, sier Sæther.

Tallene fra Ungdata-undersøkelsen viser at flere gutter enn jenter setter seg bak rattet i ruset tilstand.

– Vi vet at ruskjøring skjer i noen guttegjenger. I noen miljøer kjører enkelte i beruset tilstand for å tøffe seg, sier Johansen.

Store avstander

Frøya er en kommune med store avstander, og ungdommene tror at dette er noe av årsaken til at såpass mange fyllekjører. Hagen forteller at taxi-regningen etter en fest fort kan komme opp i 1000 kroner. Ungdommene tror at bedre ordninger for å kunne komme seg hjem fra fest kan redusere ruskjøringen.

– Vi kunne tenkt oss at ordningen «Hjem for en 50-lapp» med skyss fra offentlige fester kan utvides til også andre fester, sier Sæther.

Ungdommene tror også at hyppigere promillekontroller kunne redusert ruskjøringen. Johansen mener det også burde vært møter der ruskjøring er et tema.

– Man må forklare hva utfallet kan bli for å endre holdningene. Vi har hatt flere ulykker på Frøya som kunne vært dratt frem i en slik sammenheng. Det vil gjøre problemet mer synlig, sier hun.

Høye tall

Men det er ikke bare Frøya som har nedslående resultater. I løpet av de siste tre årene har ni kommuner i Sør-Trøndelag gjennomført Ungdata-undersøkelse hvor spørsmål om rus-kjøring har vært med.

– I Sør-Trøndelag er det 20,6 prosent av guttene og 13,8 prosent av jentene på videregående skole som sier at de har kjørt i beruset tilstand. De samme tallene på landsbasis er henholdsvis 19,6 og 11,5 prosent, sier rådgiver Katrin Øien i Kompetansesenter rus i Midt-Norge.

Hun opplyser at Frøya er blant kommunene med den største andelen som rapporterer at de har kjørt i beruset tilstand.

– Det er interessant at det ser ut som om holdningene er gode. Rundt 5 prosent av guttene og 2 prosent av jentene mener det er greit å kjøre i beruset tilstand. Det virker som det er et gap mellom holdninger og praksis.

Hun understreker at antallet besvarelser påvirker svarprosenten, og det er heller ikke alle kommunene som tar med spørsmål om ruskjøring i sine Ungdata-undersøkelser.

Utfordrer foreldrene

Kommunalsjefen i Frøya mener det systematiske og holdningsskapende arbeidet for å bekjempe ruskjøring må starte tidligst mulig, kanskje allerede i barnehagen. Frøya kommune jobber med å endre holdningene til ruskjøring, men understreker at de ikke kan gjøre arbeidet alene.

– Foreldrene må på banen. De må sette grenser for alkoholforbruk, sier Eli Ann Karlsen, koordinator for samordningen av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak.

«Hjem for en 50-lapp»

Kommunen har allerede et tiltak som heter «Hjem for en 50-lapp», som er et samarbeid med taxinæringen. Ungdommene kan da få taxi hjem fra offentlige fester for 50 kroner.

– Dette er et tiltak som kanskje bør vurderes utvidet til andre typer fester. Dette er noe vi må se på i samarbeid med politisk nivå, og se det opp mot andre viktige økonomiske prioriteringer, sier Fredheim.

Varsles på Facebook

Lensmann i Hitra og Frøya, Arild Sollie, møter utfordringer når de skal ha promillekontroller.

– Promillekontroller blir varslet på Facebook nesten før man har kommet i gang med kontrollen. Det er en utfordring at de vet hvor vi er, sier Sollie.

Sollie sier at de satser på å være mest mulig ute på veien, men at det er utfordrende å ha flere kontroller fordi de ikke har døgnkontinuerlig vaktordning i kommunene. Om natten og i helgene er det Orkdal som har vaktansvaret.

– Det er mange kilometer med vei som skal patruljeres, sier lensmannen.

- Vil tøffe seg

Russejentene på Frøya videregående skole kjenner ungdommer som har fyllekjørt.

Thea Sæther (19), Frida Elise Hagen (18) og Åse Johansen (19) visste at en del ungdommer i kommunen kjører i ruspåvirket tilstand.

– Vi vet alle av noen som har fyllekjørt, sier jentene, som sitter i russestyret ved Frøya videregående skole. De er tydelige på at ruskjøring ikke er akseptabelt og at de selv ikke har ruskjørt.

– I guttegjengene

– Det går ikke bare ut over en selv, men også andre hvis man ruskjører, sier Sæther.

Tallene fra Ungdata-undersøkelsen viser at flere gutter enn jenter setter seg bak rattet i ruset tilstand.

– Vi vet at ruskjøring skjer i noen guttegjenger. I noen miljøer kjører enkelte i beruset tilstand for å tøffe seg, sier Johansen.

Store avstander

Frøya er en kommune med store avstander, og ungdommene tror at dette er noe av årsaken til at såpass mange fyllekjører. Hagen forteller at taxi-regningen etter en fest fort kan komme opp i 1000 kroner. Ungdommene tror at bedre ordninger for å kunne komme seg hjem fra fest kan redusere ruskjøringen.

– Vi kunne tenkt oss at ordningen «Hjem for en 50-lapp» med skyss fra offentlige fester kan utvides til også andre fester, sier Sæther.

Ungdommene tror også at hyppigere promillekontroller kunne redusert ruskjøringen. Johansen mener det også burde vært møter der ruskjøring er et tema.

– Man må forklare hva utfallet kan bli for å endre holdningene. Vi har hatt flere ulykker på Frøya som kunne vært dratt frem i en slik sammenheng. Det vil gjøre problemet mer synlig, sier hun.

Sier nei: Russejentene Frida Elise Hagen (fra venstre), Thea Sæther og Åse Johansen sier at de vil ta nøklene fra ungdommer som er i ferd med å sette seg bak rattet i fylla. Foto: Espen Bakken
Gjør tiltak: Kristin Strømskag, Roger Fredheim og Eli Ann Karlsen i Frøya kommune mener man må samarbeide bredt for å få slutt på ruskjøringen. Foto: Espen Bakken