– Er det rettferdig at folk i Melhus og Skaun betale for gang- og sykkelstier i Trondheim sentrum? Nå skal det endelig evalueres om bompengesystemet er urettferdig.

Det sier varaordfører i Sør-Trøndelag, Arne Braut fra Senterpartiet. Han mener det er viktig at innkrevingssystemet gjennomgås på nytt for å se om det ligger urettferdige løsninger der.

Fylkestinget i Sør-Trøndelag har vedtatt at det skal bestilles en evaluering av innkrevingssystemet. Når den rapporten foreligger vil debatten om hvor bommene skal stå garantert blusse opp igjen.

Vurdering etter ett år

Da Stortinget godkjente Miljøpakkens trinn 2 i mars 2014 ble det lagt inn en formulering i vedtaket om at innkrevingssystemet skulle evalueres etter ett år.

Kritikk fra naboene

Rundt om i nabokommunene til Trondheim har det gjentatte ganger kommet massiv kritikk mot en innkreving mange mener er urettferdig. Nå får alle disse kritikerne en mulighet til å diskutere ordningen på nytt.

Fylkestinget stemte for et forslag fra Arne Braut som betyr at fylkesrådmannen tar initiativ til å få gjennomført en slik evaluering.

– Det må bli Miljøpakken som sørger for at dette vedtaket blir iverksatt, og det skal bli spennende å se hva som kommer ut av en slik gjennomgang. Jeg er ikke motstander av Miljøpakken på noen som helst måte, og mener den har gitt hele regionen mye bra i form av bedre kollektivtrafikk, bedre veier og gang- og sykkelstier. Men det er naturlig å se om det er urettferdigheter her, både for kommunene rundt Trondheim, men også internt i Trondheim kommune, sier Braut.

Bak lukkede dører

Arne Braut mener for mange avgjørelser rundt Miljøpakken i Trondheim har skjedd bak lukkede dører, og uten å trekke med politiske organer i nabokommunene.

– Dette er et prosjekt som i for stort grad har blitt diskutert bak lukkede dører i Trondheim. Mange kommunestyrer rundt Trondheim har følt seg overkjørt. Derfor er det viktig at vi som er fylkespolitikere sørger for at evalueringen av ordningen blir gjennomført. Det er viktig å diskutere om bomstasjonene står riktig, om rabattordningene er rettferdige og hvem som skal betale for hva, sier Arne Braut.

Miljøpakkens trinn 2 består av en rekke prosjekter for bedre kollektivtrafikk, bedre veier og gang- og sykkelstier i og rundt Trondheim. 58 prosent av inntektene kommer fra en rekke bomstasjoner. I perioden mellom 2010 og 2025 vil inntektene fra disse bomstasjonene utgjøre 6,4 milliarder kroner.

Ny diskusjon

Arne Braut håper en evaluering vil gi mulighet til igjen å diskutere rettferdigheten i systemet. Allerede før trinn 2 i Miljøpakken mente Braut og mange utenfor Trondheims grenser at byrdene fordeles ujevnt på trondheimerne og randkommunene. Også innad i Trondheim har diskusjonen rast om byrdene med bompengeinnkrevning er rettferdig fordelt mellom bydelene.

– Inne i Miljøpakken ligger også en tunnel på Byåsen til en milliard kroner. Det er på tide med en ny diskusjon om hvem som nyter og hvem som yter i dette spleiselaget som Miljøpakken er, sier Arne Braut.