Denne måneden feirer Euro Asia på Heimdal femårsjubileum.

– Det er fungerer best å drive med folk som er i familien, fastslår Koca som er daglig leder og åpnet butikken på vårparten i 2010.

Bedriften har åtte ansatte, seks av dem er i familie.

Fra utsiden ser den en smule anonym ut, den hvite forretningsbygningen i Ditlev Bloms veg 1. Men vel inne i butikken bugner det av mat og husholdningsartikler fra alle verdenshjørner: Krydder, bønner, ris, pasta og hermetikk står i hyllene. Frysedisken er fylt av kylling og fisk. Frukt- og grønnsakavdelingen innbyr til selvplukk, uten plastinnpakkede grønnsaker.LES OGSÅ: Innvandrerbutikker i Trøndelag

Mersalg

Den energiske 43-åringen viser stolt rundt i butikken han lever og ånder for.

– Kundene sier vi har lave priser og gode varer, sier Koca og forteller at frukt- og grønnsakavdelingen er den mest populære.

– Vi har veldig mye som de vanlige butikkene ikke har. Og når folk vet det er billige grønnsaker tar de også med seg andre varer, det er sånn vi gjør det, smiler Koca.

Verden i butikken

Han har stor respekt for sine norske daglivarekonkurrenter, og har latt seg inspirere av de norske kjedenes organisering og orden i butikken. Men han ser også at det er behov for hans konsept. Byens innvandrerbefolkning har naturlig nok vært gode kunder fra starten, men nå er rundt halvparten av kundene nordmenn, ifølge kjøpmannen.

– Det er veldig artig at vi har fått så mange norske kunder. Varene vi har er ukjente for mange, men vi hjelper folk og forklarer hvordan de skal brukes.

– Og mange nordmenn har jo reist mye og kan mye om utenlandsk mat, skyter Mohammed Kucujcelik (27) inn. Han er sønn av Sinans søskenbarn og stortrives i familiebedriften.

– Det kommer folk fra hele verden her, det er en veldig fin arbeidsplass. Jeg jobbet i restaurant tidligere. Men her er det mye bedre arbeidstid, jeg slipper å jobbe på kveldene, sier han.

Drev restaurant

Kocas far drev selv med dagligvarehandel i Tyrkia i over 30 år.

– Jeg var alltid med der, jeg har butikkdrift i blodet, sier han.

43-åringen bor på Saupstad med kone og en sønn på 14 år. Han kom til Norge og Trondheim i 1997 og startet butikken Ankar import i 1998. Etter det drev han restaurant Milano på Tynset fra 2002–2009. Etter sju år med pendling fra Trondheim kom Koca over de romslige lokalene på Heimdal. Han så muligheter.

– Det bor mange utlendinger i området her og jeg tenkte at de trengte en butikk, forklarer han.

Gasellebedrift

Nå har Koca kjøpt butikkbygget og tomta på Heimdal. Han ser for seg å utvikle eiendommen, muligens med å bygge på ekstra etasjer med boliger eller næringsarealer.

I tillegg til butikkdelen er Euro Asia grossist som leverer varer til en rekke restauranter i byen. I fjor omsatte bedriften for 23 millioner kroner, ifølge Koca.

Samme år ble Euro Asia Gasellebedrift, et bevis på at de er en rasktvoksende, lønnsom norsk bedrift. Utmerkelsen deles ut av Dagens Næringsliv i samarbeid med Bisnode Credit. Koca viser stolt frem plakaten som er hengt opp bak kassa, hvor broren Yasin Koca (36) sitter.

– Han er veldig populær blant kundene, smiler Sinan og nikker til lillebroren som med raske hender sender et nok et parti varer gjennom kassasystemet.

Det er sånn de liker det i familien Koca.

Friskt mot: Yasin Koca er en populær medarbeider blant kundene på Euro Asia på Heimdal. Det forteller storebror og daglig leder Sinan Koca. Foto: Håvard Haugseth Jensen
Grøntareal: Etter flere år med pendling og restaurantdrift på Tynset fran Sinan Koca et perfekt butikklokale på Heimdal. Nå feirer Euro Asia fem år, og frukt- og grønnsaker er det han selger klart mest av. Foto: Håvard Haugseth Jensen