Fremtidens bil er her. Mange mener hydrogendrevne brenselcellebiler vil bli en sterk konkurrent til elbiler.

Først ute med en serieprodusert hydrogenbil i Norge er Hyundai. Okkenhaug Bil har nå startet salget av en hydrogendrevet utgave av SUV-en ix35. Bilen kan kjøre 60–70 mil på én tank. Det tar bare tre minutter å fylle tanken. Men problemet er at det finnes ikke offentlige fyllestasjoner for hydrogen i trondheimsområdet.

Nå setter de store bilprodusentene Mercedes-Benz, Toyota, Nissan og Hyundai hydrogendrevne biler i produksjon. Derfor haster det med å få etablert tankestasjoner rundt omkring.

Flere interesserte

– Etter at vi hadde den første annonsen på trykk, er vi blitt nedringt av folk som sier de kunne tenkt seg en hydrogenbil. Flere er drosjeeiere. Men folk vil naturlig nok vente med å skrive kontrakt til de vet at det kommer fyllestasjoner, sier Bjørn Røsjordet, driftssjef ved Hyundai-forhandleren Okkenhaug Bil i Trondheim.

Røsjordet sier han for bare ett år siden ikke ville trodd at de allerede nå skulle få de første bilene hit til landet. Prisene på slike biler går stadig nedover.

Bilene er utstyrt med en elektromotor med en brenselcelle som energiomformer: I den generes strøm med høy energieffektivitet, som driver bilen fremover ved hjelp av en elektromotor. Bilene har et batteri som tar opp energi ved oppbremsing og bidrar til akselerasjon. Eneste avfallsstoff er vanndamp, og vannet er så rent at det kan drikkes. Bilene er like lydløse som elbiler.

Har samme fordeler

Hydrogenbiler har samme insentiver eller fordeler som elbiler; du kan bl.a. kjøre gratis i bomringen, kjøre i kollektivfelt og parkere gratis på offentlige p-plasser. Sammenlignet med elbiler har hydrogenbiler større rekkevidde, og det tar altså bare tre minutter å fylle tanken, mens en elbil bruker 20–30 minutter på hurtiglading og syv–åtte timer på ordinær lading. Prisen på én liter hydrogen koster omtrent det samme som én liter bensin eller diesel.

Mens elbilene har nummerskilt som begynner på EL, har hydrogenbilene tilsvarende HY på sine skilter.

En av landets fremste eksperter på hydrogendrift, Steffen Møller-Holst ved Sintef, hilser de første serieproduserte hydrogenbilene velkommen. Han håper det snart blir etablert en hydrogenstasjon i området Torgård/Sandmoen. Posten og Asco som holder til i det området, er svært interesserte i å ha hydrogendrevne biler i sine flåter. Posten ønsker bl.a. brenselceller som rekkeviddeforlenger på elbiler.

En Hyundai ix35 er f.eks. 400–500 kg lettere enn elbilen Tesla Model S, og har større rekkevidde. Den koster i underkant av 500 000 kroner.

Et viktig supplement

Møller-Holst tror hydrogenbiler og elbiler vil utfylle hverandre. Det er først og fremst litt større biler som har behov for å kjøre langt som vil ha en fordel fremfor elbiler. Sistnevnte passer best i bytrafikk.

Kommunalråd Jon Gunnes (V) sier det allerede er tatt et politisk initiativ for å få etablert hydrogenstasjoner i trondheimsområdet.–I kjøretøystrategidokumentet fra rådmannen var ikke hydrogenbiler nevnt med et ord. Det sto heller ikke mye om elbiler, men en god del om biogass for busser. Derfor har vi sendt dokumentet i retur. Vi venter å få det til ny politisk behandling i juni, sier Gunnes.

Sjefingeniør Bjør-Ove Berthelsen ved Miljøenheten i Trondheim kommune sier kommunen nå jobber med å få etablert den første hydrogenstasjonen. Gjennom Kommunenes Sentralforbund har Trondheim fått storbymidler til et hydrogenprosjekt.

Etablerer nye stasjoner

Jørn Jakobsen ved Hyundai Norge sier de ser på hydrogenbiler som et viktig supplement til elbiler. En rekke offentlige etater på Østlandet, som Oslo kommune og flyplassen på Gardermoen, har anskaffet hydrogenbiler.

– I Oslo finnes fem hydrogenstasjoner. Også randkommunene til Oslo får nå nye stasjoner. I Oslo er fylkeskommunen er viktig pådriver for å få etablert en infrastruktur, slik at hydrogenbiler kan bli allemannseie, sier Jakobsen.

Hydrogen kan fremstilles av overskuddskraft. I dag renner overskuddsvann i damanleggene over. Vannet kan i stedet produsere hydrogen.