Forslaget ble fremmet i Stortinget torsdag av partiets representant Rasmus Hansson.

Partiets to toppkandidater ved årets fylkestingsvalg i Trøndelag, Jan Bojer Vindheim i sør og Tommy Reinås i nord, kunne ikke vært mer enig. Lokalt blir det et spørsmål om å ta penger fra E6-prosjektet Ranheim-Værnes-Åsen til flere milliarder og bygge dobbeltspor for jernbane Trondheim-Værnes i stedet.

– Utvides kapasiteten på E6 Øst, blir det å gå baklengs inn i fremtiden, sier de to. De hevder kollektive reiseformer må prioriteres. Først når det er gjort, kan man vurdere å bygge de planlagte veiene.

100 prosent statlig

Ved å foreslå en omdisponering av veimidlene, løser De Grønne det vanskeligste av alle spørsmål knyttet til jernbaneprosjekter, investeringene. Nye veier kan finansieres helt eller delvis med bompenger. Det kan ikke tiltak på jernbane som derfor er avhengig av statlige bevilgninger.

– Høyre vil bidra med 50 prosent til kollektivsatsing i storbyene. Arbeiderpartiet har sagt 70 prosent. Vi sier 100 prosent, sier Vindheim. Veteranen gir seg nå i Trondheim bystyre og regner med å rykke inn på fylkestinget etter valget i høst. Meningsmålinger tyder på at det kan bli plass til to grønne representanter i sør og minst én i nord.

Utslippskutt

– Klimaforliket på Stortinget krever omfattende utslippskutt. Skal vi mene alvor med dette, må vi følge opp i praksis. All trafikkvekst skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange. Poenget er at vi må legge til rette for at folk skal kunne ta grønne valg, sier Reinås.

Rent foreløpig går De Grønne inn for å frigjøre dagens jernbanetrasé langs fjorden og legge nytt dobbeltspor langs en indre trasé hovedsakelig i tunnel. Den gamle traseen kan med fordel benyttes som sykkelvei, mener partiet og har trolig med seg mange beboere langs sporet på det. Det er utbredt engstelse for hva som vil skje om nytt spor blir lagt parallelt med det gamle.

Vent med el

Den planlagte elektrifiseringen av Trønderbanen og Meråkerbanen bør utstå til nye spor er operativt, mener Vindheim og Reinås. De vil forsere legging av nye spor, slik at man i størst mulig grad unngår midlertidige løsninger som de mener det fins nok av innenfor samferdsel her i landet.

– Det er uheldig med alt som forlenger livet til dagens trasé, slår Vindheim fast.

Miljøpartiet De Grønne lister opp en rekke store veiprosjekter som er under planlegging, og som de mener med fordel kan utsettes slik at milliardene kan brukes annerledes og bedre. E18 Oslo-Asker, E39 Ytre Ringvei i Kristiansand, RV23 Oslofjordforbindelsen og ny tverrforbindelse E8 Breivika-Giæverbukta i Troms er alle med på listen.

Alle tiltakene har som formål å øke trafikkapasiteten, i enkelte tilfeller mangedoble den. Det vil ikke de Grønne være med på. De ønsker å bruke mye av pengene på ny infrastruktur i de store byene som nye bybaner og superbussløsninger i Bergen, Trondheim og Stavanger samt ny T-bane og jernbanetunnel i Oslo og ny T-bane til Fornebu i Bærum.

– Dette er omfattende prosjekter der mangel på finansiering hindrer gjennomføring, hevder de to fylkeskandidatene. De vil åpne for at de kommende bymiljøavtalene fullfinansierer utbygging av skinnegående trafikk i storbyområdene.

I ANGREP: MdG blir valgkampens store utfordrer - og har stofe muligheter for å mangedobke sin reresentasjon. Her er partiets to talspersner, Rasmus Hansson og Hilde Opoku (t.h). Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix