– Oi oi oi, det gikk jo svinfort.

Anne Sine van Marion har fått elmotor i tråkket for aller første gang og har lek i det vidåpne blikket. Hun suser over parkeringsplassen, opp en bakke, og ler en rå latter når hun kommer tilbake etter prøveturen.

– Dette var artig. Folk bare farer av gårde. Det går fort altså!

Møtesykler

Dronning Maudes Minne har fått tildelt fire elsykler av Miljøpakken. De er til alle ansatte som vil spare miljø, tid, unngå kø, parkeringsleting og bomavgift. Og samtidig kan de samme syklistene spare krefter og ha det ganske moro når de tråkker.

– Kjole, slips og dress er null stress, smilte Roy-Inge Sivertsen i Miljøpakken da han overleverte syklene, samtidig som han forsikret de ansatte om at dette er måten å komme frem på uten å få svetteringer under armene. De har, med andre ord, ingen unnskyldning, når de skal ut i møter og på praksisbesøk i barnehager, de som jobber ved barnehagelærerutdanninga.

– Nei, det argumentet faller på steingrunn nå, sier Anne Sine van Marion.

Fra 200 til 38 plasser

Før hadde Dronning Mauds minne hele 200 parkeringsplasser. Alle kunne kjøre til jobben. Studenter hadde heller ikke store problemer med å finne parkering ved studiestedet. Men i 2013 endret det seg. Parkeringsplass ble til byggeplass og i dag står nytt bygg klart, med et grunnareal som gjorde stort innhugg i de ansattes parkeringsfordeler.

– Når alt arbeidet er ferdig med en ny turvei over campus, er det beregnet at vi har 38 parkeringsplasser igjen, sier administrasjonssjef Geir Inge Lien.

Flere syklister

Skolen har 140 ansatte og 1200 studenter. Til nå har alle ansatte parkeringsoblater, men det er mindretallet som kjører til jobb daglig.

– Vi håper det forblir slik. Og at enda fler setter igjen bilen når det blir færre plasser. Det beste er om vi slipper å behovsprøve og innskrenke tilgangen til de plassene vi har.

– Vi har en kjempefordel i at det er gode bussforbindelser og at det er fint å sykle hit. Så legger vi til rette for syklister, sier Lien. De er i ferd med å montere opp sykkelstativene for sesongen og ganske snart begynner byggingen av nytt sykkelskur.

Han skryter av en testtur fra Ila til Skistua på 19 minutter og 20 sekunder, to tredjedeler av tiden det tar på tråsykkel, når han er i form.

– Så skal det sies at han er sykkelentusiast, kommer det tørt fra sidelinja.

Foretrekker trening

Anne Sine van Marion regner med at det blir kjappere å komme seg til NTNU og til byen hvor hun har møter.

– Jeg sykler hjemmefra på Øya og hit. Det tar som regel ett minutt eller to mindre enn med bil. Med en sånn en går det jo enda fortere, sier hun og ler.

Hun tror nok at elsykkelen vil bli godt brukt ved arbeidsplassen, men tror at hun kommer til å holde seg til tråsykkelen privat.

– Det er meget fristende, men det lille jeg sykler, så tenker jeg at jeg vil kjenne på at det er litt trim i det og.

Jobbsykler: Elsyklene Dronning Mauds minne har fått, skal lånes ut til ansatte som skal ut i jobbmøter, praksisbesøk og andre jobboppdrag. Administrasjonssjef Geir Inge Lien takker for syklene som overrekkes av Roy-Inge Sivertsen fra Miljøpakken. Foto: jens petter søraa
El-entusiasme: Kjell Furuset (førstelektor) og Hans-Jørgen Leksen (rektor) diskuterer elsykkelens fortreffelighet, mens Klaus Andersen (seniorråd giver) liker best å selv være motor. Foto: jens petter søraa