Da Gevingåstunnelen åpnet i august 2011, skulle det bli fem minutter raskere å ta toget mellom Steinkjer og Trondheim.

Tunnelen gjør strekningen 1,7 km kortere og man slipper å trafikkere det svært rasutsatte sporet mellom Muruvik og Hommelvik. Men som Iwar Arnstad påpeker i en Signert-artikkel i Adresseavisen fredag i forrige uke, er reisetiden snart fire år senere akkurat den samme.

– I 2011 sa Jernbaneverket at de ikke kunne ta ut effekten før i 2012. Det har ennå ikke skjedd, så effekten er nå 0,0 sekund kortere reisetid. For meg som elsker å ta toget gjør det ikke noe. Men jeg vet at det betyr noe for andre, skriver seniorrådgiveren i Domstoladministrasjonen, som i snart 18 år nærmest daglig har tatt toget fra Skatval.Les også: Fra et vindu på Trønderbanen

Kan stille klokken

For øvrig skryter han veldig av Trønderbanen, ikke minst punktligheten. Det er få dager i året man ikke kan stille klokken etter togene på Trønderbanen. Men han skjønner ikke hvorfor det ikke skal være mulig å gå av eller på toget på Ranheim.

Det er nettopp på Ranheim noe av årsaken til at ikke reisetiden er kortet ned ligger. Anne Skolmli, strategidirektør for midt/nord i Jernbaneverket, forteller at først når de faste krysningssporene flyttes fra Ranheim til Leangen, vil man oppnå full effekt av jernbanetunnelen. Planene ligger inne i Nasjonal Transportplan, og disse jobbes det nå med for fullt.

I Gevingåstunnelen kan togene kjøre i 130 km/t, og strekningen kan ta åtte tog i timen mot 5,4 før tunnelen ble åpnet.

– Gevinsten med tunnelen har vært mer punktlighet. Togene kan kjøre fortere, og på den gamle strekningen har det gått flere ras. Målet om kortere reisetid står fast, men først må altså krysningssporene flyttes. Allerede har vi greid å få flere tog frem i rustrafikken. Det er en intens jakt på minutt for minutt til passasjerenes beste, understreker Skolmli.Les også: Drømmer om å legge Trønderbanen ut på anbud

Stadig flere reiser

Trønderbanen kaprer år for år nye passasjerer. Markedsansvarlig i Trønderbanen Hilde Lyng melder om en økning i antall passasjerer på 1,5 prosent fra 2013 til 2014. Da fraktet banen 1 066 000 passasjerer mellom Lerkendal og Steinkjer.

Hun venter en ytterligere passasjerøkning i år, ettersom rutetilbudet fra 14. desember i fjor ble forlenget fra Lerkendal til Heimdal, Melhus og Lundamo.

– Den siste markedsundersøkelsen viser at hele 83 prosent av de spurte svarte at de er veldig godt fornøyd med rutetilbudet. Det er en eksepsjonell høy andel, sier Lyng.

Punktligheten er også meget god. 96 prosent av togene holder rutetidene.Les også: Skal tidoble antall passasjerer på tog

Venter på nye eltog

Men de over 30 år gamle dieseltogene burde ifølge markedsansvarlig Lyng vært byttet ut. I Nasjonal Transportplan foreligger planer om å elektrifisere Trønderbanen. Da vil det bli satt inn elektriske tog som akselererer fortere og som er utformet slik at passasjerene kommer seg lettere på og av.

Reisetiden mellom Steinkjer og Trondheim vil kunne reduseres med 16 minutter og 20 minutter mellom Melhus og Steinkjer ved elektrisitet. Ifølge de siste planene kan strekningen mellom Trondheim og Stjørdal være elektrifisert innen 2020, Steinkjer 2021 og til Storlien i 2022. Det utelukkes ikke at målet kan nås et år før.

Det planlegges også dobbeltspor mellom Stjørdal og Heimdal. Da kan Trønderbanen få avgang hvert 15. minutt. Et mulig trasévalg vil bli fattet tidligst sommeren 2016.

Les også: Borgerlig enighet om jernbanereform

Trønderbanen kaprer år for år nye passasjerer. Markedsansvarlig i Trønderbanen Hilde Lyng melder om en økning i antall passasjerer på 1,5 prosent fra 2013 til 2014 Foto: Richard Sagen