Onsdag kveld arrangerte Lademoen Vel folkemøte om Innherresveiens skjebne i Dokkhuset på Nedre Elvehavn.

– Da formannskapet i 2013 vedtok firefelts vei og midtstilt buss i Innherredsveien, følte vi oss kuppet, fortalte styreleder Lademoen Vel Jan Olav Straume til den fullsatte salen.

– Året før deltok vi i et dialogmøte med kommunen, fylkeskommunen, vegvesenet og flere andre aktører. Da var midtstilt superbuss i Innherredsveien helt uaktuelt. På grunn av trafikksikkerheten ville ingen av de faglige instansene gå god for det, fortsatte han.

Nok med seks kjørefelt

Straume var den som hadde initiert møtet, der både fagmiljøene og representanter fra alle de politiske partiene i Trondheim var til stede.

– Nå foreligger det et vedtak som innebærer at strekningen Solsiden til Sirkus skal ha åtte kjørefelt. Det senker trafikksikkerheten, dreper visjonene om en miljøgate og gir heller ingen transportøkonomisk avkasting. Vi mener det må holde med seks kjørefelt, argumenterte styrelederen.

I den påfølgende politiske debatten åpnet moderator Magne Gisvold med å stille politikerne et enkelt ja/nei-spørsmål: Er ditt parti åpen for en løsning med to felt gjennom Innherredsveien, ville han vite.

Bortsett fra Arbeiderpartiets Ferat Güven og Mariell Toven fra Senterpartiet, som begge var noe tilbakeholdne, svarte alle politikerne ja til dette.

–En falitterklæring

Ola Lund Renolen fra Miljøpartiet De Grønne var den som var aller mest positiv til en tofelts-løsning.

– Vi må gjøre tiltakt som bevisst får ned trafikken på den strekningen. Folk har ventet på en miljøgate i 25 år. Alt annet enn en tofelts vei fra bunnen av Nonnegata og utover vil være en fallitterklæring, sa Lund Renolen og fikk applaus fra tilhørerne.

Tidligere på kvelden hadde Tor Lunde og Ragnar Nilsen fra Rambøll Norge As fortalt om pre og kontra med de ulike alternativene, og hva en miljøgate med to felt egentlig innebærer.

Bybane en illusjon

Lunde sa at trafikken i området etter åpningen av Strindheimstunellen er som forventet. Hvis det ikke skjer endringer, begynner man på utredningen av firefelts vei og superbusstrasé etter sommerferien, fortalte han.

Nilsen mente Innherredsveien bør tåle minst like mye trafikk som i dag, en sterk økning i kollektivtrafikken, med god fremkommelighet og et bedre sykkeltilbud.

– Det er veldig mange gode målsetninger, men det er ikke plass til alt. Man må velge noe, slik at det som blir igjen blir bra, sa han.

Nilsen har også jobbet med planene om å etablere en bybane i Trondheim. En illusjon, hevdet han.

Samferdselsdirektør i Sør-Trøndelag fylkeskommune delte noen tanker om fremtidens kollektivbetjening, og viste hvordan en ordning med superbuss kan bli. Mens Knut Selberg fra Selberg Arkitekter As snakket om erfaringer med miljøgate og effekten av denne.

- Miljøgate i Innherredsveien var et argument for å få bygd Strindheimstunellen. Da må det også være målet, sa Lund Renolen (MDG). Foto: KIM NYGÅRD