- Det finnes et vedtak fra 2013 om at veistrekningen mellom Bakke bro og Strindheimkrysset skal bli fylkesvei når Strindheimtunnelen står ferdig. Bystyret kan ikke beslutte to felt her uten å snakke med oss.

Det sier samferdselsdirektør i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Erlend Solem.

Spørsmålet om miljøgate i Innherredsveien er en vanskelig juridisk nøtt. Statens vegvesen drifter veien og fylkeskommunen eier den. Bystyret i Trondheim vil ha to felt, miljøgate med grønne områder og biler og busser på veien.

Hovedåren for bussene

- Innherredsveien spiller en hovedrolle i kollektivnettet i denne byen, og fylkeskommunen har ansvaret for kollektivtrafikken. Dette er hovedåren for busser mellom sentrum og de områdene i Trondheim som skal vokse mest de neste årene. Det er i dag lite trafikk i Innherredsveien, men det vil endre seg, sier Solem.

38 000 innbyggere

Fra Rotvolljordet utenfor IKEA på Leangen og vestover skal det bygges boliger for 38000 mennesker de kommende årene. De aller fleste av disse skal reise til og fra sentrum og områdene sør for sentrum på jobb og skole. Alle planer går ut på at den økte trafikkmengden skal foregå med kollektivtrafikk, sykkel eller på beina, i tråd med klimaforliket på Stortinget og grunnlaget for de kommende bymiljøforhandlingene. Målet er nullvekst i utslipp.

- Dagens trafikkmønster vil endre seg når disse områdene bygges ut. Vi må sikre kapasiteten i Innherredsveien slik at vi i fremtiden kan doble kollektivtrafikken inn langs innfartsårene. De nye boligområdene ligger i en slik avstand fra sentrum at buss er det mest naturlige alternativet for dem som flytter dit. Vi må tenke oss godt om så vi ikke gjør endringer  i dag som i ettertid gjør det umulig å nå målene vi har satt oss, sier Solem.

Dedikert til buss

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) har tidligere gitt sin tilslutning til dette. Før bystyret behandlet saken, forutsatte Sandvik at dersom Innherredsveien skulle få kun to felt, måtte disse dedikeres til kollektivtrafikk og veien stenges for privatbilene slik også AtB har bedt om.

Plan- og driftssjef i AtB, Harald Storrønning, har i et brev til fylkeskommunens ledelse pekt på at det i rushperiodene passerer 55 busser pr. time i Innherredsveien. Disse bussene har nær 3000 passasjerer. Skulle de ha valgt bilen i stedet, ville køen ha vært 13 km lang.

I dag har bussene en forutsigbar fremføringstid i egne kollektivfelt. Dette fjernes i det øyeblikk man innfører samkjøringsfelt i Innherredsveien, hevder Storrønning som mener en Innherredsveien med to felt må stenges for privatbiler i perioden mellom 06.30 og 18.00 fra rundkjøringen ved Solsiden til Strindheimkrysset. Forbi Solsiden ser Storrønning for seg at man beholder fire felt som i dag.

Frykter konsekvensene

Erlend Solem sier han frykter konsekvensene av bystyrets vedtak om to felt langs veien. Trondheim og fylkeskommunen har nå startet forhandlinger med staten om bymiljøavtaler der staten forplikter seg til å finansiere lokale satsinger på kollektivtrafikk med inntil 50 prosent. Solem mener det sender uheldige signaler inn mot disse forhandlingene at et flertall i bystyret vil gjøre det vanskeligere for bussene å kjøre Innherredsveien.

- Dette er løsbart. Det kan enten løses ved å dedikere de to feltene i Innherredsveien til kollektivtrafikken, ved å avsette to felt i Strindheimtunnelen til kollektivtrafikk, eller ved å bygge en ny kollektivvei gjennom Ladalen. Alle disse løsningene vil kunne gi nødvendig kapasitet til bussene, sier Solem.

Solem er opptatt av at dersom det skal bygges en ny vei i Ladalen (superbusstrasé) så må denne vedtas nå. På den måten kan den integreres i bymiljøavtalen med staten, som da kan finansiere 50 prosent av traseen.

Kollektiv: Fylkesordører Tore O. Sandvik (Ap) mener to felt i Innherredsveien må forbeholdes kollektivtrafikk. Foto: Rune Petter Ness
To felt: Beboere på Lademoen ønsker mindre trafikk i Innherredsveien. Fra venstre Jan Olav Straume, styreleder i Lademoen Vel, Stein Ellinggard, sokneprest og Olav Skjelmo, engasjert beboer. Foto: Morten Antonsen