Det blir liv i byen når de store cruiseskipene klapper til kai med flere tusen turister ombord.

– Wunderbar!

De to tyske venneparene har trasket rundt i byen i flere timer, og skal gå ombord i cruiseskipet Aidasol igjen, mette på inntrykk.

– Vi har besøkt katedralen, vært på marked og sett på alle båtene som liggger fortøyd i kanalen. Supert, sier Herbert Rodehüser.

Aidasol ruver godt på Turistskipskaia. Skipet har 2200 passasjerer, og Trondheim er nordligste stopp. Cruiset startet i Hamburg.

Den tyske vennegjengen fra Dortmund visste lite om Trondheim på forhånd. Men med ett viktig unntak.

– Rosenborg, smiler Tim Rottmann.

Titalls millioner

Trondheim Cruise Network Mid-Norway er etablert av en rekke offentlige og private aktører som arbeider mot cruisemarkedet. Nye tall fra nettverket viser at cruiseturistene la igjen omkring 70 millioner kroner i byen i fjor. Hvis Hurtigrute-passasjerenes forbruk i Trondheim plusses på, blir beløpet omkring 100 millioner kroner.

– I næringslivet har det hersket stor usikkerhet om hvor mye cruisetrafikken betyr for Trondheims-området i kroner og øre. Beregningen er basert på nasjonale tall, men viser at cruistetrafikken har større økonomisk betydning for byen enn mange er klar over, sier markedskonsulent Kirsti Østensjø i Trondheim Havn.

I den økonomiske beregningen er det brukt tall fra en nasjonal turistundersøkelse fra i fjor. Den viser at hver cruiseturist i gjennomsnitt brukte 860 kroner hver dag de er i land. Over 90000 cruiseturister besøkte Trondheim i fjor. Beregningen inkluderer alt fra kostnader med transport og besøk på museer til bespisning, guiding, utflukter og shopping.

Stor markedsverdi

– Vi har ikke sikre tall på hvor mye penger turistene bruker når de besøker Trondheim, men beregninger gir likevel et bilde av hva denne turismen betyr økonomisk. I sommer startet en undersøkelse som skal gi oss bedre lokale data på hvor mye turistene bruker av penger under oppholdet, og hvor fornøyd de er med tilbudene, sier Østensjø.

Reiselivsdirektør Line Vikrem-Rosmæl i Visit Trondheim synes umiddelbart de økonomiske beregningene ligger noe høyt.

– Noen shopper en del, og bruker derfor mer enn de som bare tar en kopp kaffe, spiser lunch eller besøker museer og severdigheter. Men jeg ville ha tippet at den gjennomsnittlige cruiseturist bruker 300-500 kroner på en dag i Trondheim, sier hun.

Det er likevel ikke tvil om at cruiseturismen er lønnsom for Trondheim, og at den økonomiske betydningen er økende.

– Byens næringsdrivende må kjenne sin besøkelsestid, og gjøre seg attraktive for turistene. Tidligere var ikke cruiseturismen det vi satset mest på. De siste årene har dette bildet endret seg. Den totale verdien er også mye større enn det turistene bruker i kroner og øre. Mange tar bilder som legges ut på sosiale medier, og de forteller om byen til venner og bekjente. Alt dette gir veldig fin markedsføring av Trondheim som merkevare, sier Vikrem-Rosmæl.

Liten nedgang

Det første av årets cruiseskip la til kai i Trondheim i mars. I løpet av sommeren vil omkring 64000 turister ha besøkt byen, fordelt på 49 skipsanløp. Den 18. juni var det to anløp samme dag. Da var det hele 6500 cruiseturister i byen.

Årets sesong blir betydelig svakere enn fjorårets, og trenden er den samme i hele landet. Cruisekoordinator Maria Kühnl i Trondheim Havn tror nedgangen er forbigående.

– Til neste år venter vi en ny økning i Trondheim. Det er meldt inn 50 skipsanløp med omkring 88000 passasjerer. Da kommer også cruise-ikonet Queen Mary II på nytt besøk. Cruiseskipene blir stadig større, sier hun.

Cruise-nettverket ble opprettet for fem år siden.

– Arbeidet bærer frukter. I 2017 kommer det fem vintercruiseanløp til Trondheim. Noen rederier øker også antallet utflukter under anløpet i Trondheim, sier Kühnl.

Trondheim ligger som nummer elleve på listen over cruisedestinasjoner i Norge. Bergen troner på topp.

– Målet er å komme inn blant de ti øverste. Vi kan ikke by på fjordopplevelser som på Vestlandet, men markedsfører Trondheim sterkt som «Norges historiske hovedstad», sier Kühnl.

Fornøyde turister

Cruiseturistene som besøker Norge gir gode tilbakemeldinger på servicenivå og attraksjoner.

– Turistene er minst fornøyd med pris i forhold til kvalitet, sier Tor Johan Pedersen, fagansvarlig for cruise i Innovasjon Norge.

I en nasjonal undersøkelse i fjor ble cruiseturister på 30 tilfeldig utvalgte skip spurt om sine inntrykk.

– Når cruiseskip legger til kai er flere tusen turister klar for å bruke penger i land. De er langt mer glade i shopping enn landbaserte turister, sier Pedersen.

Undersøkelsen viser at de kulturinteresserte turistene bruker mer penger enn andre cruiseturister under oppholdet. Utflukter og dagsturer til severdigheter og historiske steder er populært.

Den typiske cruiseturisten er i slutten av 50-årene, og reiser ofte sammen med ektefellen eller samboer. Det viktigste formål med reisen er å oppleve de norske fjordene.

– Hovedinntrykkket er at de aller fleste turistene opplever tilretteleggingen på anløpsstedene som god, sier Pedersen.

Tyskland er det viktigste markedet for norsk cruiseturisme fordi tyske turister står for det høyeste totalforbruket. Ser man på gjennomsnittlig forbruk per person, er det søreuropeeerne som legger igjen mest penger.

To cruiseanløp samme dag ga salgsrekord for Turist informasjonen, sier markedskonsulent Kirsti Østensjø ( t.v.) og cruisekoordinator Maria Kühnl i Trondheim Havn. Foto: VEGARD EGGEN