Røros: Tirsdag kveld måtte et ambulansehelikopter som deltok under en redningsaksjon i Femundsmarka anmode Hovedredningssentralen om bistand for å få fylt drivstoff på Røros.

Avinor har siden 22. juni brukt behov for innsparinger som begrunnelse for å holde Røros lufthavn stengt cirka fire timer hver dag.Les også: Sjefen slutter «over natta»

– Enda mer av et lottospill

– En av konsekvensene er at spørsmål om liv og helse i denne regionen er blitt enda mer av et lottospill. Det fikk vi se i dag.

Det sa utrykningsleder Stig Kjelsberg ved lufthavnen til Adresseavisen, etter at han og to kolleger sørget for å fylle drivstoff på helikopteret, slik at det kunne fortsette i to omganger i Femundsmarka fremfor å returnere til sin base på Dombås da den første drivstofftanken begynte å bli tom.

– Vi har forgjeves bedt Avinor gjennom flere år om å etablere en beredskapsavtale, slik at vi kan rykke ut i slike tilfeller. Det kan utgjøre forskjellen mellom liv og død. Uten etterfylling må helikoptre og andre luftfartøyer i redningstjenesten avbryte langt tidligere, sier han.Les også: Uroer seg for Røros lufthavn

Stiller frivillig sent og tidlig

Den lokale redningstjenesten ved Røros lufthavn har i lang tid samarbeidet både med det lokalt brannvesen og redningstjeneste, i tillegg til Hovedredningssentralen og politiet, og Kjelsberg kan nevne en lang rekke eksempler på at han og kolleger i lufthavnbetjeningen er blitt oppringt med anmodning om å stille for drivstoffylling både sent og tidlig.

– Vi har stilt opp frivillig og ubetalt for å bidra, og ser nå at dagstengningen fører til at problematikken rundt dette forsterkes enda mer, fordi det nå også er et spill hvorvidt plassen er betjent eller ikke også på ettermiddags- og kveldstid, sier Stig Kjelsberg.Les også: - Frykter nedlegging av flyplassen på RørosLes også: Dagstenger Røros lufthavn

Ikke lett å se besparelse

Tross argumenter om innsparing, bekrefter avtroppende lufthavnsjef Stig Moen at de syv bakkeansatte som hver dag sendes hjem de ca. fire timene mellom ettermiddagsflyet og kveldsflyet, likevel har full lønn i henhold til sine arbeidsavtaler.

– Den nye ordningen gjør at ferieavviklingen ved lufthavnen blir mer fleksibel og smidig, men det er ikke er lett å se at det vil føre til noen økonomisk besparelse, sier Stig Moen.

Flygelederforeningen oppgitt

Avinor har også vist til behov for innsparinger og strukturell omstilling for beslutningen om at de fire flygelederne ved Røros lufthavn snarest mulig skal fases ut og erstattes med såkalte AFIS-fullmektiger. Samtidig som den eksisterende innflygningstjenesten skal overføres til Værnes.

– Vi mener at dette grepet ikke har noen merverdigevinst i det hele tatt, og det har vi allerede meddelt Avinor med all mulig tydelighet.

Sterkt kritisk til prosjektet

Det sier leder Robert Gjønnes i Norsk Flygelederforening (NFF) til Adresseavisen. Han forteller at forbeningen over lang tid har etterlyst svar på en rekke spørsmål rundt dette prosjektet.

– NFF mener at prosjektet bevisst ikke ønsker å belyse alle relevante forhold, og at en endret tjenesteform på Røros vil gi økte kostnader på kort sikt. Det gir ingen mening å endre tjenesteform på Røros. Det vil være direkte uklokt, sier Robert Gjønnes.

Minner om samfunnsansvar

NFF-lederen mener også at beslutningen om å endre tjenesteform på Røros kan være i strid med Avinors definerte samfunnsansvar, slik det beskrives av Avinor selv: «Avinor er opprettet for å sikre hele Norge gode luftfartstjenester. Samfunnsoppdraget utføres med respekt for klima, miljø, mennesker og samfunn.»

Ønsker Avinor lykke til

Via ordførerens Facebookside sendte Hans Vintervold (Ap) tirsdag en rimelig tydelig hilsen til Avinor etter at lufthavnsjef Stig Moen må gå.

– Det er med stor beklagelse vi har blitt gjort kjent med at Stig Moen vil fratre som lufthavnsjef ved Røros Lufthavn. Stig har gjennom en årrekke vært med og lagt til rette for at lufthavnen har fått den positive utviklingen som vi har vært vitne til og som har vært så viktig for alle som bor og lever her, skriver Vintervold innledningsvis.

- Ekstremt lavt sykefravær

Han følger opp med å slå fast at Stig Moen har ledet en lufthavn hvor folk har trivdes, hvor de har tatt et ekstra tak om nødvendig og hvor de ansatte har vist en grad av pliktoppfyllelse og lojalitet, langt utover det en kan forvente.

Ordføreren viser også til at det han benevner som et ekstremt lavt sykefravær ved lufthavnen har bidratt til å understreke nettopp trivsel, lojalitet og pliktoppfyllelse blant de ansatte, og ikke minst det at de ansatte også har stilt opp til alle døgnets tider hvis situasjonen har krevd det.

- Den jobben blir ikke lett!

Avslutningsvis slår Hans Vintervold tydelig fast hvilken stor oppgave han ser for seg at Avinor nå står foran:

– Jeg ønsker Avinor lykke til med å finne en erstatter som vil være en like god mann for Avinor og som samtidig evner å finne løsninger til beste for det lokalsamfunnet vi alle er en del av. Den jobben vil ikke bli enkel!

Overfor Adresseavisen utdyper Vintervold med at han i sitt innlegg har holdt et visst trykk på bremsepedalen:

- Som ordfører må jeg være forsiktig med å gi uttrykk for absolutt alt jeg mener om det som skjer ved Røros lufthavn. Vi skal tross alt leve videre med de løsningene Avinor forhåpentligvis klarer å komme opp med, sier Hans Vintervold.

Dagstengt: Siden 22. juni sendes alle bakkeansatte på Røros hjem med full lønn de fire timene mellom ettermiddagsflyet og kveldsflyet. Foto: GEIR TØNSET
Lykke til: Hans Vintervold skrev tirsdag på Røros-ordførerens Facebookside, at det ikke blir lett for Avinor å erstatte avtroppende lufthavnsjef Stig Moen med en etterfølger som vil være like god for Avinor og samtidig evner å se løsninger for lokalsamfunnet på en like god måte. Foto: GEIR TØNSET