Tirsdag kveld denne uka oppsto det problemer med Svingbrua på Skansen i Trondheim. Åpningsmekanismen var ikke mulig å styre, og først et stykke ut på onsdag ble det mulig å åpne brua. I mellomtiden lå den historiske passasjerbåten Faxsen fra Bodø inne i kanalen, og kom seg ingen vei.

- Det så litt skummelt ut en periode, og vi følte oss ikke trygg på at vi kom ut, sier skipper Idar Henriksen på MK Faxsen til adressa.no.

Fartøyet hadde da vært på landsstevne i Sandefjord. På veien nordover hadde de blant annet plukket opp noen pilegrimer som ble sluppet av i Trondeim.

- Dette er ei bru som er knapt ett år gammel, og vi har fått høre at det har vært flere driftsproblemer, sier Henriksen, som omsider kom seg ut av kanalen fire-fem timer etter planlagt avgang.

Brua åpnet i oktober 2014.

- Tilbakevendende

Problemene bekreftes av leder Egil Eide i Kystlaget i Trondheim. Han opplyser at driftsproblemer på brua er tilbakevendende.

- Hendelsen med Faxsen føyer seg inn i rekken av driftsproblemer med brua. Vi syns det er litt flaut på byens vegne at vi ikke tør å ta imot gjestefartøy, sier Eide, som hevder at situasjonen for båttrafikken er vanskelig. Han viser blant annet til en hendelse tidligere i år der en båt ble stående fast mellom Skansenbrua og Svingbrua.

- Vi har veldig sans for både Svingbrua og den nye promenaden, men båttrafikken må dessverre lide. Vi tør nesten ikke invitere fartøy inn hit, sier Eide, som mener regimet for åpning av brua er for stramt, og at de tekniske problemene fører til stor usikkerhet.

Dette er tidspunktene der brua skal åpnes

- Skal gå interne runder

Prosjektleder Mats-André Lied i Statens vegvesen er helt enig i at Svingbrua er for ustabil.

- Akkurat den feilen som vi hadde denne uka tror jeg ikke vi har hatt før, men vi har hatt en del småfeil som har ført til stenging tidligere, sier Lied.

Han kan ikke tallfeste antall stengninger, men er klar på én ting:

- Vi har mer stengt enn vi ønsker, og vi ser på nå hvordan vi skal håndtere det. Vi skal ha gjennomgang internt nå etter ferien, og klarlegge hva som er feil med produktet. Enkelte feil er vanskelig å sikre seg mot, men vi må ha et system for å håndtere det, sier Lied.

I dag kan det fort gå én dag før feilene blir rettet, og det er denne feilrettingstiden Vegvesenet ønsker å redusere.

- Feilene som har oppstått må vi diskutere med leverandøren, og vi skal få til et system der vi kan bestille rask feilretting når problemer oppstår, sier Lied.