Karin Anita Engelin hadde vært på dagstur i Trondheim, og var på vei tilbake til Steinkjer da hun måtte vise fram billetten sin i en rutinekontroll.

Engelin er uføretrygdet og har honnørbevis fra Nav. Hun ble født som mann, men har de siste årene foretatt flere kjønnsoperasjoner, og har bare én operasjon igjen for å ha foretatt et komplett kjønnsskifte til kvinne.

«Meget ubehagelig»

Konduktøren mente billetten var ugyldig. Engelin tok selv initiativ til å vise honnørbeviset fra Nav.

Hun forsøkte å forklare at billetten var kjøpt i billettluka på stasjonen, og at hun allerede hadde fremvist moderasjonsbeviset for å kjøpe den.

- Konduktøren kleip tak i armen min, reiv meg opp fra setet, og lo av kvinnenavnet mitt som han ropte ut i kupeen. Deretter bar det rett ut, forteller Karin Anita Engelin som ble kastet av toget på Lademoen stasjon.

- Jeg ble framstilt som en skurk foran alle passasjerene. Det var meget ubehagelig, jeg ble behandlet som en ting. Det var en offentlig gapestokk som jeg ikke følte at jeg var berettiget til å stå i, forklarer hun.

Vurderer å politianmelde

Engelin reagerer på at konduktøren ikke ba henne om å betale tillegg, hvis han var så usikker på om hun faktisk var berettiget en honnørbillett. Hun føler seg fysisk og psykisk trakassert, og vurderer å anmelde saken til politiet.

- Jeg ønsker å få en form for tilbakemelding, særlig siden dette dreier seg om en offentlig bedrift og en offentlig setting, sier hun.

Engelin måtte gå fra Lademoen stasjon tilbake til Trondheim sentralstasjon for å rekke et senere tog til Steinkjer. Der ble hun møtt av den samme personen i billettluka som hun hadde kjøpt billett av tidligere på dagen.

- Han ba om unnskyldning og sa at her har det blitt begått en feil. Deretter fikk jeg refundert billetten og kjøpt en ny, forteller Karin Anita Engelin.

Måtte vise legitimasjon

Da hun skulle gå om bord i toget, sto det tre konduktører og pratet om en person som hun umiddelbart oppfattet som henne.

- Jeg gikk bort til dem og sa at jeg hørte at de pratet om meg, og spurte om jeg fikk gå om bord i toget. Før jeg fikk det måtte jeg vise bankkort, Nav-kort og billetten. Det var brutalt; fullt av folk og ingen diskresjon, forklarer hun.

På toget tilbake til Steinkjer, spurte konduktøren flere ganger om det gikk bra.

- Han spurte ingen av de andre passasjerene, sier Engelin som opplevde spørsmålet som spydig.

Oppfattet det som hat

Nå ønsker hun å fortelle om opplevelsen for å forhindre at lignende situasjoner oppstår.

- Jeg har blitt såpass voksen at jeg tåler ting bedre. Unge folk kan tolke det verre enn meg, og bryte sammen i en lignende situasjon. Prosessen jeg er i ferd med å fullføre er krevende i seg selv. Jeg oppfattet dette som hat, sier Engelin.

62-åringen er opprinnelig fra Steinkjer, men har bodd i Oslo de siste 15 årene. I januar flytter hun tilbake til Steinkjer, og det var i forbindelse med flyttingen hun var innom hjembyen. Om hun kommer til å fortsette å reise med NSB, er hun usikker på.

- Jeg reiser mye kollektivt i Oslo, men der er det en helt annen åpenhet og forståelse. Armslaget er større. Dette var en skikkelig nedtur. Jeg velger kanskje et annet transportmiddel neste gang.

«Fulgte rutinene»

Pressetalsmann Håkon Myhre i NSB forteller at det er vanlig prosedyre at konduktørene ber om identifikasjon når reisende har kjøpt honnørbillett.

- Da vår konduktør fikk en ID uten bilde med et kvinnenavn, og personen som satt i setet så ut som en mann, greide ikke konduktøren å forstå hva som foregikk. Kunden ville ikke vise ID med bilde, og konduktøren ba personen bli med ut, sier Myhre.

«Gjorde som vi ønsker»

Han understreker at NSB ikke var ute etter å såre Karin Anita Engelin, og forteller at manglende identifikasjon med bilde var årsaken til at hun ikke fikk bli med toget videre.

- Vår konduktør har gjort slik vi ønsker. Vi er avhengige av at kunden enten viser identifikasjon med bilde eller forklarer situasjonen slik at konduktøren får gjort jobben sin. At kunden er sint er en diskusjon vi gjerne tar med kunden. Dette er selvfølgelig en vanskelig sak, og vi ber om at kunden har fotoidentifikasjon med seg på toget i fremtiden, sier Myhre.

Trodde kunden var mann

Han forteller at konduktøren trodde kunden var en mann, frem til Adresseavisen tok kontakt.

- Kunden sier konduktøren tok tak i armen hennes. Er det vanlig prosedyre?

- Vi prøver å føre personer som oppfører seg hissig, slik som denne personen, av toget. Vi bruker ikke kraft bak grepene, men kan ta tak i hånden, sier Myhre.

- Hva var bakgrunnen for at kunden fikk en gratis billett på et nytt tog?

- Da viste kunden identifikasjon med bilde og forklarte hva som hadde skjedd. Det ga personen i luken muligheten, som konduktøren ikke fikk, til å rette opp det som skjedde, sier Myhre.

«Skjer hver eneste dag»

Luca Dalen Espseth fra Trondheim forteller at det kan være ydmykende å bli avkrevd en forklaring for egen identitet.

- Det skjer hver eneste dag, og begrenser vår frihet og tilgang til samfunnets goder, sier Dalen Espseth, som nå er bosatt i Oslo.

Han har lenge vært engasjert i Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LLH), og deltok også i ekspertgruppen som har sendt ut et høringsforslag om endring av juridisk kjønn.

Ble ledd av

Dalen Espseth mener transpersoner ikke skal være nødt til å gjøre rede for egen identitet.

- Jeg pleier å slå ganske hardt fra meg hvis noen reagerer på at det står «kvinne» i mine papirer. Det skjer på apoteket, postkontoret, biblioteket, på reise, når man skal søke jobb eller skoleplass. Man blir stilt dumme spørsmål, eller nektet tjenesten, forteller Dalen Espseth.

Han opplevde også å bli ledd av da han skulle på en gynekologisk undersøkelse for en stund siden.

- Da flirte hun bak skranken, og sa «jeg håper ikke du skal dit».

Dalen Espseth ber folk godta det andre sier om seg selv.

- Hvis en person sier han heter Gunnar, så trenger du ikke noe mer. Du trenger ikke vite hvordan tissen hans ser ut, hva han het før eller hva slags medisinsk behandling han har fått. Man bør bruke samme etikk som man bruker mot andre mennesker, sier Dalen Espseth.

«Veldig synd»

Malin Schei er leder for LLH i Trøndelag. Hun har engasjert seg i fylkeslaget i to år, og forteller at hun generelt har observert lite nedlatende oppførsel mot transpersoner i fylket.

- At en slik situasjon dukker opp i Trondheim er veldig synd, sier Schei.

Hun forteller at LLH har opprettet en egen kjønnsmangfoldsgruppe i Trøndelag, og oppfordrer Karin Anita Engelin til å ta kontakt om hun trenger oppfølging eller støtte.

Dette er honnørbeviset til Karin Anita Engelin, og som hun viste frem til konduktøren. Foto: TERJE SVAAN
Luca Dalen Espseth har selv opplevd situasjoner hvor man må gjøre rede for sin egen identitet. Foto: Nathalie Wik Lystad
Malin Schei leder LLH Trøndelag, og synes det er synd at en slik situasjon oppsto i Trondheim. Foto: Privat