– Dette har jeg ventet på, sier Bendik Eithun Halgunset.

Han sykler over brua flere ganger i uka, og ser frem til åpningen av nye og brede sykkelveier. Tidligere var det enveis sykkelveier på begge sider av brua.

– Det har vært et problem at folk har syklet i feil kjøreretning. Vi som sykler følte også at vi kom veldig nær bussene i kollektivfeltene. Nå blir sykkelveiene skilt fra kjørebanen, sier Halgunset.

Snart i mål

Oppussingen av Elgeseter bru har pågått i hele sommer, og er snart ferdig. Byggeleder Martin Myhre i Statens vegvesen sier anleggsarbeidet har gått som planlagt.

– Det betyr åpning av nye sykkelveier og fortau på vestsiden av brua 17. august. Da starter skolene, og bussene gjenopptar vinterrutene. På østsiden av brua vil arbeidene pågå ytterligere noen uker før alt er ferdig. Klostergata forbi Studentersamfundet skal etter planen åpnes for trafikk 17. august, sier Myhre.

Tidligere lå sykkelveiene over brua ved siden av kjørebanen.

– Mange følte det som utrygt å sykle så nær trafikken, og valgte fortauet. Mange syklet også i feil retning i de enveiskjørte sykkelfeltene. Disse situasjonene vil vi unngå i framtida. Oppussingen skaper økt trygghet både for syklister og fotgjengere, sier Myhre.

Biltrafikk som før

Sykkelveiene får asfaltdekke, er hevet litt fra veibanen og markert med kantstein. Det er heller på fortauene, og de ligger noe høyere enn sykkelveiene.

– Antallet kjørefelt over brua og bredden på dem er som før. Elgeseterbrua er hovedinnfartsåren til byen, og trafikken er stor. I rushtidene kjører over ett hundre busser over brua, sier Myhre.

Ved Studentersamfundet er det ikke plass til separat sykkelvei og fortau: –Her blir det blandet trafikk, derfor er det viktig at syklende og gående viser hensyn til hverandre, sier Myhre.

Nord for Elgeseter bru vil sykkelvei med fortau svinges inn mot Kongsgårdplassen på østsiden, og mot Kalvskinnet på den andre.

– Vi gjør ikke noe mer med sykkelveier og fortau videre inn mot byen i denne omgangen, sier Myhre.

Ombyggingen for gående og syklende i sommer er finansiert av Miljøpakken, og har kostet omkring syv millioner kroner. Arbeidet er utført av Teknobygg Anlegg. I fjor sommer ble kjørefeltene utbedret. Det er brukt 35 millioner kroner på brua de siste to årene.

Bedre enn på lenge

– Arbeidet er fordelt over to år for at ulempene for trafikken skal bli minst mulig. Det er ikke til å unngå at så omfattende arbeider påvirker trafikken, men ved å dele opp prosjektene og legge arbeidene til sommerferien, har vi reduserer ulempene mest mulig, sier Myhre.

Elgeseterbrua ble åpnet i 1951.

– Oppussingen de siste to årene gjør at brua er bedre enn noen gang. I tillegg til forbedringene av veibanen, fortauene og sykkelveiene, er det gjort mye oppgradering av brua som publikum ikke kan se direkte. Vi vil ha glede av Elgeseterbrua i mange år fremover, sier Myhre.