Skuespilleren debuterer faktisk på sykkel over Skansenløpet.

- Jeg har jo gått her før. Men aldri syklet. Dette er jo en fantastisk forbindelse mellom øst og vest.

Bones jobber på Trøndelag Teater, og har nylig flyttet til Møllebakken.

- Til jobben sykler jeg vanligvis langs de røde feltene i Elvegata. Der er det også godt tilrettelagt. Men nå skal jeg til Solsiden. Skal du få fingrene i fersk mat, må du dit.

Han konstaterer – i likhet med de fleste vi støter på denne dagen:

- Trondheim er blitt en god sykkelby.

Ansiktsløftning

Særlig mot sjøen. Endringene har kommet litt etter litt. Men har du vært borte fra byen et års tid, blir du slått av ansiktsløftningen. De små hvite syklene i asfalten, for eksempel. Heller ikke promenaden langs Nidelven eller sykkelbrua over Skansen.Uttrykket er vennligere, og sjøen har kommet nærmere. Nå kan du sykle – eller gå langtur – helt fra Hansbakkfjæra i øst til Killingdal-området i Ila i vest. Nesten uten å miste kontakten med vannet.

Ladestien er en sjarmerende, gammel kjenning. Men nå får du bokstavelig talt føling med fjæra der du før var henvist til bilveien forbi Ranheim kirke og Grilstad fabrikker. Der du ble møtt av svart grus, anleggsmaskiner og adgang forbudt-skilt, blir du nå ønsket velkommen av en vakker trebru over Vikelva. Et helt nytt maritimt bylandskap åpenbarer seg. Du kan sykle over brygger med benker, langs beplanting og kunstverk. Du oppdager kvinner og menn som kommer rett ut av de nye husene sine i badekåpe for å ta en dukkert. Og kanskje tar du en avstikker ut på moloen som er blitt Trondheims nye utkikksplass.

Les også: Nytt fyrtårn i populært friområde

Les også: Steinpark ved Ladestien

Lys i mørket

Nærmere byen er det meste som før, den merkelige boreplattformen under Ladehammeren er blitt enda mer rusten (skal den stå der til evig tid?) og det hvite talerøret som var jubileumsgaven til byen fra NTNU, har fått enda flere tagginger: «Æ ekke syk, e e gal».

Men når du har passert Svartlamoen, og nærmer deg Solsiden, opplever du hvordan Trondheim virkelig har tatt megasprang i retning av å bli en sykkelvennlig by. Skiltene geleider deg over tofelts sykkelveier mot Brattøra og Ila, under jernbanen og opp på Brattørbrua.

Mellom «Gulltanna» og Rockheim er det malt røde striper for syklistene. Så står det plutselig en kranbil fra Trønderenergi og sperrer sykkelstien. Montørene i vogna der oppe skal gi oss lys – kanskje allerede i de mørke augustkvelder. Det mykeste myke jeg kjenner skriver Einar Skjæråsen om måneden vi er inne i.

Men enn så lenge er det skoleferie, og på Brattørkaia, som snart skal åpnes offisielt, er «kidsa» allerede i gang med å prøvehoppe de nedfelte minitrampolinene i bakken.

Les også: 40 nye parker, plasser og friområder

Les også: Trondheims urbane fremtid

Trekker turister

Et trekløver – to med bysykler og en med kamera og trillekoffert – kommer fra Sjøbadet opp på brua over Ravnkloløpet. Men de er ikke på badetur.

For nå skal også tilreisende og turister oppdage Trondheim langs vannet. Tina Hustad er webredaktør i Visit Trondheim, Wenche Sundt BendixvoldRyjord er digital markedsfører i Trøndelag reiseliv og Marius Rua er engasjert som fotograf.

– Vi skal vise frem de nye gang- og sykkelveiene, tilgjengeligheten og at det går an å se byen fra denne siden. Du kan ta en fin runde, over Brattøra og tilbake langs Nidelven. Vi skal også til Ladestien, og planen er å legge opp guidede turer. Mange vil oppleve dette som eksotisk, sier Tina Hustad.

Ungene fra Løkkan barne-hage er ute på sin egen guidede tur, med Wenche Sivertsen og Monica Stokkan og hendene trygt festet i et blått bånd.

– Etter at gang- og sykkelbrua over Skansen ble ferdig, er vi ofte her nede for å se på båtene. Noen ganger går vi helt til Pirbadet. Men det aller mest spennende er når brua åpner seg, forteller Monica Stokkan.

Les også: Benken er fin, men er den god å sitte på?

Fisker som før

Insisterer du på å følge sjøen, går det an å fortsette fra Skansen langs Ila Pir, forbi polske fiskere som stadig sitter tålmodig og venter på napp. Men se opp for trucker og lastebiler!

Ved Ilsvika, der det er bare er blitt enda finere, har en gjeng fra Rambøl slått seg ned ved vannet for å ta lunsjpausen i solen. Som fagfolk på byggeprosjekter synes de anlegget over Skansen og Brattøra er estetisk vellykket.

– Og funksjonelt?

– Så sant brua ikke står fast. Det har hendt noen ganger.

Området der Killingdal gruver lå, blir ennå ikke så flittig brukt som Ladestien i øst. Men fastboende er der ofte. Og under brua skal det bo en uteligger.

Dessuten er politiet ofte å se, ifølge en av karene fra Rambøl. Parkerer du på gang- og sykkelveien, vanker det en klekkelig bot.

Trondheim er kanskje i ferd med å bli en tøffere by for bilister. Men vennligere og åpnere for folk på to hjul og til fots.

Les også: - Avgjørende å begrense gjennomgangstrafikken

Trekker turister: Wenche Sundt Bendixvold Ryjord, Tina Hustad og Marius Rua skal sørge for at turistene oppdager Trondheim langs vannet. Foto: AGNETHE WEISSER
Ser på båten: Den nye brua gjør at ungene fra Løkkan barnehage kan se livet på fjorden. Foto: AGNETHE WEISSER
Foto: AGNETHE WEISSER
Blir lys: Sykkelveien blir opplyst. Foto: AGNETHE WEISSER
Viser vei: Skiltene geleider deg til Lade og Brattøra. Foto: AGNETHE WEISSER
Til jobb: Deilig med sjøvind i ansiktet, synes Caroline Nakstad. Foto: AGNETHE WEISSER