Trondheim kommune og lokale aktører på Nedre Elvehavn inviterte i fjor fire team med konsulenter til å utarbeide et skisseprosjekt for fornyelse av TMV-odden.

Skissene ble presentert og stilt ut i februar i år.

Etter at en arbeidsgruppe med representanter fra Trondheim kommune og private aktører i området har gjort en helhetlig vurdering av de fire forslagene, ble White Arkitekter i Oslo sist uke tildelt oppdraget med å utforme TMV Odden.Les også: 40 nye parker, plasser og friområder

– Veldig spennende prosjekt

– Utformingen av TMV Odden skal være basert på det beste fra alle de fire forslagene, men utkastet fra White Arkitekter skal være det toneangivende for prosjektet, sier prosjektleder Magnhild Lunde.

– Å forvandle en så sentral og viktig plass i en av Norges største byer er veldig spennende. Vi har ønsket å lage et torg som er hyggelig å oppholde seg på og som forbedrer kontakten med vannet, som ikke hadde vært så tilgjengelig tidligere, forklarer Sam Keshavarz, ansvarlig landskapsarkitekt hos White Arkitekter.

Arkitektfirmaet hadde også det vinnende bidraget til nye Ravnkloa, og jobber for tiden med Oslos nye ni mil lange havnepromenade.

– I utformingen av TMV Odden har vi valgt å beholde den industrielle karakteren i området og materialet som eldes vakkert og som med tiden har blitt en naturlig del av torget.

Vi bruker tremøbler i grove dimensjoner og kombinerer de med enkle praktiske materialer støpt i betong og naturstein. For å skape en myk overgang mellom brua og torget, foreslår vi en flate i grov struktur. Det reduserer også syklisters fart og gjør dem oppmerksomme på fotgjengere, sier Keshavarz.Les også: - Trondheims mest spennende områder er der hvor byutviklerne har gjort minst

Vinnerutkastet viser en ny brygge og treterrasse. Sitteplasser i store dimensjoner rammer inn kaipromenaden og gangveien i nordøst.

White Arkitekter har plassert et stort tre-møbel – «Trekallen» – midt på torget. Trekallen skal være hovedattraksjon på torget og være «en leksibel, sosial møteplass som manifesterer Trondheim som Norge fremste treby», understreker arkitektkontoret.

– Vi vil bygge en ny sykkelsti midt over torget, noe gir en god oversikt over både syklister og fotgjengere. Vi bruker torgets møblering til både å reduserer fart og styre syklistenes retning.

Vi setter også ut rikelig med sykkelparkering i tilknytning til torgets attraksjoner. Her planlegger vi blant annet gratis aktiviteter rettet spesielt mot barn, som en klatrevegg laget av tre og sitteplasser i ulike nivåer, forteller landskapsarkitekten.

Finansiering ikke på plass

Trondheim kommune skal i samarbeid med White Arkitekter utarbeide et forprosjekt med kostnadsforslag som skal legges frem til politisk godkjenning, trolig tidlig i 2016.

– Byggestarten er avhengig av finansiering. Den er foreløpig ikke på plass. Det er lagt opp til et spleiselag med private aktører i området.

Foreløpig har Trondheim kommune bevilget 2,4 millioner kroner til prosjektet, mens det er øremerket 5 millioner kroner fra Miljøpakken til et ny sykkelløsning gjennom området.

Dersom finansieringen kommer på plass, håper vi på byggestart sent i 2016 eller i 2017, sier prosjektleder Magnhild Lunde i Trondheim kommune.

Sentralt byrom

Plassen på østsiden av Verftsbrua er ett av byens mest brukte og sentrale offentlige byrom. Trafikktellinger i august i fjor viste cirka 3000 syklende per døgn. I tillegg kommer flere tusen gående.

Registrering av fotgjengere på plassen har vist et gjennomsnitt på oppunder 900 personer i timen.

Sjekk kartet over hvor det bor flest barn i Trondheim

Attraktivt: Slik blir den nye TMV Odden, sett fra Blomsterbrua. Vinnerutkastet «Tre, mennesker og vann» av White arkitekter. Foto: Tegning: WHITE ARKITEKTER
Prosjektleder Magnhild Lunde. Foto: VEGARD EGGEN
Store dimensjoner: En del av prosjektet er en ny brygge og treterasse i Dokkbassenget. Foto: Tegning: WHITE ARKITEKTER