1. Realfagskommuner

Regjeringen har valgt ut 34 realfagskommuner. I Trøndelag er det Overhalla, Steinkjer, Trondheim, Rissa og Leksvik.

I 2015 er det satt av 20 millioner kroner til opprettelsen av disse realfagskommunene. Totalt søkte 65 kommuner om å få delta, og 34 ble valgt ut. De utvalgte kommunene skal ha klare mål for arbeidet med realfag i skoler og barnehager. Målet er å øke barn og unges læring og motivasjon i matematikk og naturfag.

2. Realfag i barnehagen

Realfag skal inn i rammeplanen for barnehagen. Barnehagebarn skal heretter møte et tydelig realfaglig innhold. De skal også møte ansatte som sikrer at alle barn deltar i og har glede av det. I den nasjonale strategien heter det at rammeplanen i dag gir stort rom for tolkninger. Regjeringen vil tydeliggjøre innholdet i fagområdene natur, miljø og teknikk og antall, rom og form. Det blir presisert hvilket ansvar de ansatte i barnehagen har for at barnehagebarna skal lære realfag gjennom lek og eksperimenter. Gode realfagsbarnehager er ifølge strategien bevisste på å stimulere til utvikling og læring.

LES GSÅ: Skal gjøre realfag spennende

3. Realfag i grunnskolen

Regjeringen vil gjennomgå og fornye læreplaner for realfag i grunnskolen. To ekspertgrupper har gått gjennom læreplanene i naturfag og matematikk og mener det er manglende progresjon i fagene. Ekspertgruppene mener også at det er faglig overlapping og at læreplanene er for omfattende. Det siste gir, ifølge strategien, lite rom for å arbeide med temaer over tid og til at elevene oppnår dybdeforståelse. Nå skal læreplanene fornyes og fagene utvikles slik at flere elever og lærlinger oppnår god realfaglig kompetanse. Problemløsning og matematisk modellering skal vektlegges.

4. Realfag i videregående skole

Regjeringen vurderer å forenkle fagstrukturen for matematikk i videregående opplæring. Ekspertgrupper mener det er behov for å gå gjennom omfanget av programfagene bedre. Læreplanene for yrkesfaglige utdanningsprogram bør tilpasses bedre.

5. Elever som strever

Den nasjonale strategien for realfag skal bidra til at elever som strever i matematikk, blir identifisert og fulgt opp tidlig med effektive tiltak. Faggjennomgangen i matematikk peker på at elever som sliter, kan ha god læringseffekt av korte og intensive kurs i emnene de sliter med.

6. Elever som gjør det ekstra godt

Elever som presterer høyt, skal få utnyttet sitt potensial i realfag gjennom tilpasset opplæring og muligheter for forsering. Det er et mål at disse elevene skal ha mulighet til å ta fag fra et høyere nivå dersom de selv ønsker det og har tilstrekkelig modenhet.

7. Flere læringsarenaer

Regjeringen vil at flere barn og unge skal få anledning til å gjøre realfaglige erfaringer i nærmiljøet gjennom feltarbeid, besøk på museer, utforskning på vitensentre og oppdrag i lokale bedrifter. Strategien slår fast at flere læringsarenaer bidrar til variert praksis, flere realfaglige erfaring og bedre innsikt i fagenes relevans for samfunnet.

8. Bedre læremidler

Regjeringen understreker at det er viktig med bedre kvalitet på læremidler og læringsressurser. Det skal satses på å utvikle læremateriell i barnehagen. Strategien understreker også at lærerne må ha tid og kompetanse til å velge riktige læremidler og bruke dem rett.

9. Lærernes kompetanse

Strategien slår fast at kompetansen til lærerne og barnehagepersonalet er den viktigste faktoren for å styrke barn og unges læring. Det er eierne av skoler og barnehager, vanligvis kommunene som er ansvarlig for at personalet har den rette kompetansen. På barnetrinnet skal lærere som skal undervise matematikk, ha 30 studiepoeng i faget. I ungdomstrinnet er kravet 60 studiepoeng. Regjeringen gir et tilskudd på 75 prosent av årsverkskostnadene i matematikk og naturfag dersom læreren tar videreutdanning. Lærere får gjennom stipendieordningen 100 000 kroner for videreutdanning på 30 studiepoeng.

Kilde: «Tett på realfag», den nasjonale strategien for realfag i barnehage og grunnopplæringen som ble lagt fram onsdag.