– Han har vært overraskende lærevillig, og hørt på det vi har sagt, sier Onsrud og smiler.

– Det har vært positivt at han har gått her i gangene, sier læreren, men er snar til å understreke at hun ikke er enig i alt Giske har skrevet i den ferske boken om den norske skolen.

LES MER: Ni tiltak for matematikk

Gammelskolen

Nardo var Trond Giskes barndoms skole. Nå har han vært tilbake for å ta lærdom av den nye generasjon lærere. En av dem han har lyttet til da han skulle skrive bok, var Gina Onsrud. Hun har vært mattelærer i 20 år og fikk i 2012 Holmboe-prisen for fremragende undervisning.

Mindre metode – mer forståelse

– Jeg er opptatt av at eleven skal forstå det grunnleggende. Å gjøre matematikken konkret og nær, trekke den inn i hverdagen. Mange lærere lærer elevene bare en metode å løse matematiske problem på. Men læreren må ha stor matematisk kompetanse slik at eleven lærer mange ulike innfallsvinkler for å løse oppgavene.

LES MER: Mattelæreren må ha utdanning i matematikk

Pugging holder ikke

Onsrud mener pugging kan hjelpe barna å henge med, men at eleven før eller senere vil falle gjennom når forståelsen ikke er på plass.

Dette er forbedringene hun mener er viktigst for å løfte mattekunnskapene:

Tidlig innsats for dem som henger etter

Dyktige lærere på begynnerstadiet

Massiv etterutdanning av lærere

Selv har Onsrud i flere omganger tatt etterutdanning for å skaffe seg fordypning i faget.

LES MER: Høyre blar opp for å etterutdanne lærere

– Alle har ansvar

Trond Giske var kunnskapsminister i 2000–2001 og sitter som leder for Stortingets kirke-, utdannings- og forskningskomité.

– Du har vært kunnskapsminister og har sittet ti år i regjering. Tar du ansvar for at norske elever ikke er gode nok i realfag?

– Alle har ansvar. At en fjerdedel faller ut av skolen har vært konstant de siste 20 årene, uansett regjering. Det viktigste er ikke å fordele prosenter med skyld, men å se hva vi kan gjøre for at dagens elever skal lykkes. Noe er feil når strykprosenten i de andre fagene er lav, mens den er høy i matematikk. Elevene er de samme.

LES MER: Bedre orden og fraværskontroll

Mer fokus på undervisningen

Giske er opptatt av at læreren skal bruke mer av tiden til å undervise. Han mener de blir heftet av for mye rapportering, evaluering og byråkrati. Skolepolitikeren er også opptatt av å styrke helsetilbudet, slik at lærerne slipper oppgaver som helsesøster klarer bedre.

Tidlige tiltak

Giske tror tidlig tiltak i grunnskolen må til for å begrense frafallet.

– Vi har hatt mange realfagsatsinger som ikke har gitt resultater. Tvert imot, strykprosenten i matematikk var rekordhøy i år. Dette er barna av Kunnskapsløftet og 10-årig skole. Jeg tror vi må bry oss mindre om kampanjer og sentre, og konsentrere oss om det som skjer i klasserommet. Det faglige innholdet, kompetansen og undervisningsmetodene.

LES MER: Klatrer seg god i matte

Giske mener dette vil gi bedre resultater:

Tydeligere felles læreplaner

Klare læringsmål på hvert trinn

Læremidler som er kvalitetssikret

Dyktige lærere

Tidlige og intensive tiltak for å hjelpe dem som sakker akterut

Trond Giske synes det er altfor stor forskjell mellom skolene og for lite utveksling av gode metoder.

LES MER: Skal gjøre realfag spennende

Start i barnehagen

Gina Onsrud er tilhenger av å starte med matematikk i barnehagen. Hun mener det merkes på førsteklassingene at de har et bedre grunnlag etter at rammeplanen for barnehagene fra 2011 tok inn enkel matematikk. I realfagsatsingen til den sittende regjeringen legges det opp til å styrke fagarbeidet i barnehagen, men Onsrud er skeptisk til å dytte mer fag inn.

Ikke godt nok: Trond Giske leder for utdanningskomiteen på Stortinget Foto: Svein Inge Meland