Melhus: Lærerne er en del av regjeringens omdiskuterte forsøk med lærerspesialister.

- Vi vil beholde gode og faglige dyktige lærere i klasserommet, hvor skolene og elevene trenger dem mest. Vi ønsker at lærere skal kunne ha faglige karriereveier, samtidig som undervisning fortsatt er hovedoppgaven, uttalte kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen da han møtte en av de rundt 200 som i vår ble utnevnt til lærerspesialist.

Les mer om lærerspesialister på Kunnskapsdepartementets nettside.

Matteeksperter

Tre av dem jobber i Melhus:

- Vi har jobbet med et matteprosjekt i flere år, hvor 15 lærere ved ulike skoler har vært med på å videreutvikle matteundervisningen. Da dette kom, passet det som hånd i hanske. Vi stilte som krav at lærerne skulle ha minst 60 studiepoeng i realfag, og da hadde vi tre i dette prosjektet, forteller Ingrid Sjoner, pedagogisk rådgiver i Melhus.

De tre lærerne som blir lærerspesialister i to år får en time ekstra i uken til å jobbe med matteundervisning og 24000 kroner ekstra i lønn.

- Vi kunne gitt lærerne 48000 kroner mer i lønn, men for vår del er det mer interessant å gi mer tid, sier Sjoner.

Hopper gangetabellen

Lærerne som jobber ved Høyeggen og Hovin skoler, ser imidlertid ikke på seg selv som noen spesialister.

–Det blir ikke så stor forskjell fra det vi har gjort tidligere. Nå får vi litt bedre tid. Kolleger har kommet med ønske om at vi skal være med dem i undervisningen, og det får vi nå muligheten til, sier Hans-Kristian Eimhjellen.

Alle tre brenner for å gjøre matematikken mer variert og relevant, og har vært med på å utvikle en rekke praktiske matteoppgaver. En mattetime kan godt handle om å hoppe gangetabellen, planlegge kiosksalg på fotballcup eller etablere boligfelt.

Det er rektor ved Høyeggen, Trine Halsaunet begeistret for:

- Disse lærerne er genuint interessert i matematikk. Det smitter over på andre lærere. Vi ser også at elevene blir glad i matte, sier hun.

Les også: - Veldig viktig med matteutdanning

En del av det å være lærerspesialist innebærer en forpliktelse om å holde seg faglig oppdatert, og dele dette med sine kolleger.

- Vi ser ofte at når lærere er på kurs, så bruker de det de har lært i egen klasse. Her skal kunnskapen spres, påpeker Rune Krogstad, rektor ved Hovin skole.

Utdanningsforbundet skeptisk

Begeistringen i Melhus har imidlertid ikke spredd seg til Utdanningsforbundets kontor. Der er de skeptiske til regjeringens pilotprosjekt.

- Vi er redd det kan bli en krevende rolle å bli utnevnt som lærerspesialist, sier Hans Lieng, leder i Utdanningsforbundet i Sør-Trøndelag.

Han mener ordningen er litt for lettvint fra regjeringens side.

- Det virker som det viktigste er å komme i gang med dette. Det er lagt inn for lite føringer på hva en lærerspesialist skal være, og det er heller ikke sagt noe om hva som skal til for å kvalifisere seg til å bli lærerspesialist.

Les også: «Superlærer» mener alle kan klare en god treer eller firer i matte

Det er kommunene og fylkeskommunene som har søkt om å få utnevne lærerspesialister, og Utdanningsdirektoratet har plukket ut de rundt 200 lærerne. Lieng er positiv til tanken om at lærere kan få en faglig karrierevei, men ønsker klarere kriterier.

- En kan ikke bare plukke ut en lærer til å bli lærerspesialist og slik få høyere lønn. Det må være en måte å kvalifisere seg til dette, med et tydelig faglig løp, sier Lieng som påpeker at nyordningen har ført til delte reaksjoner blant medlemmene.

- Mange er veldig klar på at de ikke ønsker slike lærerspesialister, sier Lieng.

Trondheim søkte ikke

I Trøndelag er det nå lærerspesialister i Melhus og Fosnes kommune, samt Sør-Trøndelag fylkeskommune. Trondheim har ikke valgt å søke på dette.

- Vi hadde akkurat søkt om å få bli en realfagskommune da denne utlysningen kom. Vi har også mange andre satsinger gående, og for at de skal bli gode må vi ha både tid og penger. Derfor valgte vi å ikke søke på dette, sier Erlend Moen, rådgiver.

Sør-Trøndelag fylkeskommune har derimot plukket ut ti lærerspesialister.

- Vi ønsker å gjøre læreryrket mer attraktivt, og beholde de gode lærerne i klasserommet. I tillegg er det viktig å få noen lærere som kan bli gode agenter for de gode timene, sier opplæringsdirektør Inger Christensen.

Pilot: Melhus kommune har valgt å bli med på regjeringens forsøk med lærerspesialister. Fra venstre Ingrid Sjoner, pedagogisk rådgiver i Melhus, Trine Halsaunet, rektor Høyeggen skole, Ingunn Henden, Hans Kristian Eimhjellen og Eva Brodal, aller lærerspesialister og Rune Krogstad, rektor Hovin skole. Foto: jens petter søraa
Ingrid Sjoner, pedagogisk rådgiver i Melhus kommune. Foto: jens petter søraa