Lederen for Stortingets transport- og kommunikasjonskomité sier den 9,6 km lange veistrekningen fra Tonstad til Jaktøyen i Melhus er kostnadsberegnet til 2,6 milliarder kroner. Bompengeandelen er satt til 52 prosent.

- Prosjektet er en del av en viktig, nasjonal infrastruktur. Staten bør derfor overta prosjektet og sørge for at både europaveien, kryss og tilførselsveier får en standard som næringslivet har bruk for.

Gårsdagens planer

Hofstad Helleland og Torhild Aarbergsbotten (H), nestleder i samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune, har for lengst registrert bekymringen over at det ikke bygges fremtidsrettet nok.

- Allerede i dag er det trafikkaos i området ved Sandmoen. Snart etablerer både Posten Bring og PostNord seg på Torgård. Og trolig vil det etter hvert bli reist en godsterminal her. Men selv uten disse etableringene er veiløsningene i området for dårlige. Det er kø hver ettermiddag, slår de to fast.

Sandmoenkrysset er sårbart også fordi det er lokalisert en brannstasjon i området og følgelig utrykninger med ujevne mellomrom. Det er også et bussdepot i nærheten. Dette i tillegg til næringstransporten inn og ut av Torgårdområdet.

Nasjonalt anliggende

- Dette gjelder ikke lenger bare Trondheim og Trøndelag, men er nå et nasjonalt anliggende. Infrastrukturen må tilpasses behovet. Men når veiprosjektene i Miljøpakken er underfinansiert, får selv ikke prosjekter av nasjonal betydning det løftet de må få.

Hofstad Helleland omtaler E6 over Heimdalsmyra som en av landets største flaskehalser. Arbeidet med strekningen Senterveien – Melhus skulle vært i gang for lengst. Nå blir det anbudsrunde senere i høst og trolig byggestart på nyåret.

- Men det skal bygges veier i dette området etter gårsdagens løsninger. Vi vil jobbe for å løfte prosjektet ut av Miljøpakken og be staten overta, men fortsatt som et bompengeprosjekt. Men det blir ikke lett. Det er ikke akkurat voldsom vilje hos lokale myndigheter for å få til endringer, sier Hofstad Helleland.

Infrastrukturpakke

Hun og Aarbergsbotten ser for seg en statlig infrastrukturpakke i området Sandmoen som må omfatte FV 704 i retning Klæbu. Med den store utbyggingen som kommer på Torgård, vil trafikken øke kraftig.

- Derfor må både FV 704 og andre tilførselsveier i området rustes kraftig opp. I dag betaler folk i Klæbu bompenger for en vei de er lovt, men ikke får. Opprinnelig skulle hele strekningen Sandmoen – Tulluan få et skikkelig løft. Nå ser det ut som opprustingen vil stanse allerede ved Sjøla. Hele prosjektet er for tiden priset til 700 millioner, men dette beløpet er fortsatt svært usikkert.

Staten bør overta veistrukturene på Torgård. Staten eier både Jernbaneverket og Vegvesenet. Det bør derfor ligge godt til rette for et samarbeid. De peker på behovet for en jernbanekulvert under ny E6 mellom Heimdal stasjon og en terminal på Torgård.

- Her må det en koordinert utbygging på plass så snart som mulig.

Prisøkning

Hofstad Helleland og Aarbergsbotten er oppgitt over at prisen på prosjektene stiger formidabelt etter hvert som man kommer videre i planleggingen. Det mest oppsiktsvekkende prosjektet i så måte, er nye Sluppen bru, et prosjekt til 565 millioner opprinnelig, og som ble lansert med en pris på 935 millioner i vår.

- Samtidig stanger næringstransporten i kø. Jeg vil kjempe overfor regjering og storting for å få E6-prosjektet løftet ut av Miljøpakken. Jeg vil gjøre dette i dialog med lokale og regionale myndigheter. Egentlig burde situasjonen vært motsatt. Dette er jo lokale myndigheters ansvar. Jeg kan jo ikke overprøve dem. Jeg representerer ingen arealmyndighet. I andre regioner er det et voldsomt engasjement for gode veiløsninger. Slik er det ikke i Trøndelag. Men vi kan ikke sitte og se på at Miljøpakken virker ødeleggende for viktige veiprosjekter. Bygging av gode veier er også god miljøpolitikk. Man unngår køer og forurensning, og næringslivet sparer penger.