Ny status: Elever fra begge skolene var samlet da Charlottenlund videregående og Charlottenlund ungdomsskole fikk status som universitetsskoler. Foto: TERJE VISNES

- Nei, universitetsskole betyr ikke at det blir vanskeligere på skolen, beroliget John Brumo elevene fra Charlottenlund videregående skole og Charlottenlund ungdomsskole.

I stedet lovte han mer spennende undervisning og en bedre skole. Nærmere 2000 elever og lærere fra de to skolene var samlet på Charlottenlund videregående under den offisielle starten for universitetsskolen i går. Målet er å integrere skoleforskning, og lærerutdanning med det praktiske livet i skolen. Brumo har vært prosjektleder.

- Her skal vi ha forskning og praksis sammen. Det er forsket mye på skole, men ikke mye med lærerne. Vi har hatt læreplaner fra skiftende regjeringer og skolen er kastet fra prosjekt til prosjekt. Det er på tide at skolen retter ryggen. Vi ønsker å lage en bedre skole og lærerutdanning bygd på forskning, ikke synsing, sier Brumo.

Han understreker at hensikten ikke er å lage eliteskoler, men laboratorier for skoleforskning og utvikling. Målet er også å finne svar på utfordringer som skolen har med høyt frafall og manglende motivasjon.

Spente elever

Hanne Wahl Seem og Lise Hanssen, videregåendeelever på media og kommunikasjon, er egentlig godt fornøyd slik det er i dag, men synes det høres spennende ut med universitetsskole.

- Vi får sjansen til å oppleve noe nytt. Kanskje betyr det at vi får hjelp fra flere. Det er noe skoleverket trenger mer av, sier Hanna Wahl Seem. Hennes erfaring er at yngre lærere kan være mest motiverende fordi de forstår elevene bedre.

- Det blir morsomt med noe annet enn vanlig, sier Lise Hanssen. Hun har også tro på at bedre oppfølging av den enkelte gir en bedre skole.

Rosende rektorer

- Stor stas, sier en glad og stolt rektor Nina Hoseth ved Charlottenlund videregående skole:

- Vi skal utvikle oss hele tiden. Nå får vi satt det i system. Det er en vinn-vinn situasjon. I stedet for å tro og mene, skal det forskes for å komme frem til ny kunnskap og hva som gjør skolen bedre.

Hun poengterer at resultatene skal deles med alle skolene i Trondheim og i Sør-Trøndelag. For å bli enda bedre praksisskoler har alle lærere ved de to Charlottenlund-skolene fått tilbud om opplæring i å bli gode veiledere. Hoseth er ikke redd for at elevene vil bli forstyrret av all forskningen, og regner med at det blir tilførsel av ekstra ressurser i en del tilfeller.

Rektor Bjørn Ivar Midjo ved Charlottenlund ungdomsskole var også en blid mann i går.

- Vi har store forventninger. Nå får vi et blikk utenfra på det vi driver med. Det vil styrke oss og skape en bedre skole for elevene og en bedre praksis for fremtidige lærere. Våre lærere er motiverte. Alle skal være med som veiledere, i større eller mindre grad. Jeg er stolt - og ydmyk, fordi dette er noe vi gjør på vegne av de andre 52 skolene i Trondheim.

Modell St. Olav

Det tette samarbeid mellom universitetet og universitetsskolene er ideen til NTNU-rektor Gunnar Bovim. Han ville ha en lignende modell som ved St. Olavs Hospital, der utdanning og forskning ved NTNU og sykehusdriften er vevd sammen. På samme måte som leger ved sykehuset delvis er forskere ved NTNU, skal noen av lærerne ved Charlottenlund-skolene forske og undervise ved NTNU. Tre lærere får sjansen til å ta doktorgrad.

- Dette skal være en forsknings- og utviklingsarena. Vi skal ikke bare legge prosjekter hit, våre stipendiater skal spise matpakka si her. At Charlottenlund har yrkesfag gjør det bare mer interessant, sier Gunnar Bovim.

Forsiktige optimister: Media-elevene Hanna Wahl Seem og Lise Hanssen er ikke redd for å bli forstyrret av forskning, og tror kanskje det blir mer individuell oppfølging. Foto: TERJE VISNES, adressa.
Selfie selvfølgelig: Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) feirer begivenheten med en selfie sammen med NTNU-rektor Gunnar Bovim. Foto: TERJE VISNES, adressa.
Stinn brakke: Stor stas da Charlottenlund ungdomsskole og Charlottenlund videregående offisielt ble universitetsskoler. I forgrunnen fylkesordfører Tore O. Sandvik, NTNU-rektor Gunnar Bovim og ordfører Rita Ottervik (Ap). Foto: TERJE VISNES, adressa.