Deltakere har levert 41 forslag til hvordan Strandveikaia kan utvikles til en spennende del av Nyhavna.

En uavhengig internasjonal jury skal bedømme forslagene, og en vinner skal kåres 3. desember. Omkring en tredjedel av forslagene er norske. Deltakerne er foreløpig anonyme.

Se presentasjon av forslagene her.

Europan er en internasjonal konkurranse for unge arkitekter og landskapsarkitekter. Trondheim er blant fem norske kommuner som er utvalgt til å være med, og det skal kåres en vinner for hvert sted.

Valget av Trondheim var ikke tilfeldig, sier sekretær Øystein Rø i Europan Norge.

- Trondheim er inne i en større byutviklingsprosess. Strandveikaia er en sentral del av dette arbeidet. Kommunen har også vært vertsby for Europan tidligere, sier Rø.

Forslag som spenner vidt

Trondheim havn er grunneier i det meste av Nyhavna, og søkte sammen med kommunen om å få delta med Strandveikaia i konkurransen. Fagfolk fra havna og byplankontoret har nå fått anledning til å se nærmere på forslagene. De skal stilles ut for publikum på Dora 1 fra fredag.

- Dette er en idékonkurranse med forslag som spenner svært vidt, sier prosjektleder Per Arne Tefre ved byplankontoret i Trondheim kommune.

- Noen har lansert ideer om hvordan en full utbygging av området kan skje, andre har foreslått festivaler og andre aktiviteter for å skape folkeliv i området. Det ligger mye spennende i forslagene, sier Tefre.

Også havnedirektør Wollert Krohn-Hansen er godt fornøyd.

- Konkurransen er en fin anledning til å få inn nye idéer om byutvikling på Strandveikaia. Det har kommet mange interessante innspill fra de unge arkitektene, sier han.

Tar med ideer videre

Trondheim har stilt områder i byen til disposisjon for Europan to ganger før. Studentboligene i Elgeseter gate bygger på det spanske vinnerforslaget fra 2008. Oppgaven til de som valgte Trondheim i år, var å vise hvordan Strandveikaia med sine mange krigsminner kan utvikles som nytt lokalsenter i byen.

- Vi vil ta med oss det beste i den videre i planleggingen i Nyhavna. Litt av poenget er at konkurransen kan gi små og store oppdrag til deltakere i etterkant, sier Tefre.

Arbeidet med kommunedelplanen for Nyhavna er klar for politisk behandling i bygningsrådet og bystyret i løpet av høsten. Strandveikaia er blant de delene av det 380 dekar store området hvor endringer kan komme i gang først.

- Kommunedelplanen er et overordnet styringsverktøy. Planen sier ikke noe endelig, men en mulig fordeling mellom næring og boliger i Nyhavna kan være 50-50. Dette er utgangspunktet vårt, sier Tefre.

Langsiktige festekontrakter

Enkelte bedrifter i Nyhavna har festekontrakter som løper fram mot 2050.

- Byutviklingen i Nyhavna er et langsiktig prosjekt. Vi ser det i et 50-årsperspektiv. Det tar tid å finne alternative tomter til bedrifter som velger å flytte fra området, vi kan ikke bare kaste dem ut. Næringslivet må ha forutsigbarhet, derfor må flyttingen skjer etter en langsiktig plan, sier Krohn-Hansen.

Trondheim havn må også ta stilling hvor mye areal som trengs til næringsliv som er avhengig av sjøveis varetransport.

- Vi har et ansvar for å legge til rette for disse virksomhetene, sier Krohn-Hansen.

Strandveikaia: Ett av de 41 forslagene som er kommet inn i idekonkurransen. Deltakerne er foreløpig anonyme. En uavhengig jury skal vurdere forslagene, og utpeke en vinner. Foto: VEGARD EGGEN