Luke Air Force Base, USA: - Eventyret er bare i starten ennå, men dette blir virkelig stort. Stort for Norge og for Luftforsvaret. Selv har jeg virkelig ikke landet ennå, sier Martin Tesli.
Han blir første norske F-35-pilot
Denne uken kunne Adresseavisen som første norske media besøke Luke Air Force base og fortelle om Ørland-piloten Morten «Dolby» Hanche som blir første norske F-35-pilot.
Forsvarssjefen freder F-35 fra kutt
Som Senior National Representative for Norge ved Luke Air Force Base, er Tesli sjef for nordmennene som nå skal lære seg å fly og vedlikeholde de nye norske F-35 flyene.
- Gleder med som en guttunge
Adresseavisen møter ham når generalinspektøren for luftforsvaret, Per Egil Rygg, er på besøk på Luke Air Force Base, like ved Phoenix i Arizona. Tesli snakker uvanlig engasjert om drømmejobben og oppgavene i USA.
Inviterte på tv-sending og jagerflykake
Dette flyet koster en milliard
- Jeg gleder meg til å komme skikkelig i gang. Gleder meg som en guttunge. Det er en krevende tid vi står overfor med mange arbeidsoppgaver så det skal bli godt å komme i gang og begynne å jobbe med F-35 flyene.
De to første pilotene er nå i gang med den fem måneder lange instruktørutdanningen, i løpet av kort tid startet flere. Tesli, som i likhet med Hanche har hatt Ørland som hjemmebase, skal selv starte kurs i november. Han forteller at Norge allerede før selve oppstarten var tungt til stede ved flybasen i Arizona.
Tett program
Denne uken startet et tettpakket utdanningsprogram. Dette forhindret de norske pilotene fra selv å være med på utrullingen av det første norske flyet i Fort Worth denne uken.
Dette kampflyet skal gjøre alt Forsvaret vil de neste 40 årene
LES PÅ PLUSS: Politikere frykter høye kostnader gir kampfly-kutt
- Stortinget har enstemmig stilt seg bak flykjøpet
- Vi er travelt opptatt på flyversiden. Det viktigste for meg nå er å sørge for at utdanningen går for fullt slik at vi kan ta imot de første norske flyene, sier Tesli, som i likhet med Hanche nå har flyttet til USA med familien for de nærmeste årene.
Tilhører amerikansk skvadron
Selv hadde han ikke sett et F-35-fly før han besøkte Luke Air Force Base ved Phoenix i Arizona i sommer og plutselig sto foran en rekke på over tjue fly, «som perler på en snor».
Det er her den norske kontingenten nå formelt blir en del av en amerikansk avdeling. 62nd fighter squadron. På den måten skal de norske pilotene høste av erfaringene som amerikanere har gjort seg med den nye flytypen, som de allerede har fløyet nærmere 40 000 timer med.
Venstre vil ha færre kampfly
- Det vil bli svært viktig for oss å lære av dem, de har allerede gjort seg mange erfaringer med F-35, det er viktig å være i et miljø hvor vi kan lære mest mulig fra dem som virkelig kan flyet. Ved å trene her i USA vil norsk personell få nødvendig opplæring på F-35 og anledning til å forberede oss best mulig, sier Tesli.
Skal legge alt til rette
Han vil ikke si nøyaktig hvor stor den norske avdelingen er. Antallet vil også variere over tid, men det er snakk om en stor avdeling. For eksempel skal brorparten av dem som vedlikeholder og flyr F-16 i dag reskoleres over på F-35. Senere vil teknikere og flygere bli utdannet fra grunnutdanning og rett på F-35.
- Nå driver vi og utdanner instruktører som skal avholde kurs for teknikere og flygere. Det er veldig mange som skal gjennomføre kurs ved Luke fremover, sier han.
Svak krone kan gi millardsmell på kampfly
Tre ganger så dyre i drift som F-16
Tesli har selv i lengre tid visst at han ikke blir den første norske F-35-piloten.
- For meg er det viktigste at vi nå kommer i gang skikkelig, får flyene på plass, instruktører sjekket ut, utdanningsprogrammet opp og gå og at vi jobber målrettet for å nå de målene som er satt for innfasingen av F-35 i det norske Luftforsvaret, sier han
Har valgt riktig
Selv om det er fortsatt er to år til det første norske f-35 flyet etter planen skal være på plass ved Ørland hovedflystasjon snakker kontingentsjefen om hvor travelt det blir for å rekke alt.
- Det er jo så mye som må på plass, ting skjer fort og to år er ikke veldig lang tid i denne sammenheng. Men vi skal brette opp ermet og gjøre det vi kan for å komme i mål.
Her øver norske fly i ørkenen
I likhet med alle de andre norske jagerpilotene ble også han utdannet i USA, det skjedde ved Sheppard Air Force Base utenfor Whichita Falls i Texas. Siden den gang har han selv erfaring både fra Norge, og flere utenlandsoppdrag, blant annet i det tidligere Jugoslavia og Afghanistan.
- Vi har operert mye i utlandet. Det er en helt annet luftforsvar vi har i dag enn da jeg var fersk. Vi må ta høyde for at F-35 også kan bli brukt til å løse oppdrag i utlandet.
- Nato er vår garanti for frihet
- Er dette det rette flyet for at Norge skal kunne løse alle oppgaver fremover?
- Ja. Med de grundige utredningene som lå til grunn for valget av Kampfly er jeg trygg på det, sier Tesli