- Å kalle motstanderens standpunkter for «misforståelser» er klassisk Ap-arroganse. Det virker som Sandvik tror at politikerne i bystyret ikke har satt seg inn i saken i det hele tatt, sier kommunalråd Ingrid Skjøtskift (H).

- Fylkesordføreren bidrar med sitt utspill til å så usikkerhet om framtiden for metrobussprosjektet. Det er oppsiktsvekkende. Det står ikke til troende å hevde at hele metrobussprosjetet står og faller med noen få kilometer med midtstilte kollektivfelt.

Nei til «et pengeslukende monument»

Høyre vil ha et busstilbud som fungerer og som fører til at flere tar bussen, og ikke et pengeslukende monument. Midtstilte kollektivfelt er den vanligste løsningen i metrobussystemer, men for oss er det mer avgjørende at en midtstilt løsning er 100 millioner kroner dyrere. En så kostbar løsning er ikke i tråd med hva bystyrets tidligere vedtak om nøkternhet i pengebruken, påpeker Skjøtskift.

Kommentar: Viktige saker kan ikke behandles på denne måten

- Useriøst av Sandvik

Kommunalråd Geirmund Lykke (KrF) sier han blir provosert av uttalelsene fra Sandvik. – Dette er useriøst! Den totale strekningen hvor det er uenighet om hvilken løsning vi skal velge for kollektivfelt, er på maksimalt 5 prosent av hele traseen for metrobussen. Hvis Sandviks argument skulle vært troverdig, måtte det ha angått hele traseen. Det er uklokt av Sandvik å komme med slike trusler. Da blir det ekstra krevende å bli enige, sier Lykke.

Kommentar: Metrobuss for alle penga?

- Trusseltaktikk

- Sandviks argumentasjon faller på sin egen urimelighet. Kollektivfeltene dreier seg om en kort strekning og ikke et sammenhengende felt langs alle de tre metrobusstraseene. Da er jo ikke lenger gevinsten med midtstilt felt til stede. At en sidestilt løsning kan få betydning for den framtidige finansieringen, er en type trusseltaktikk jeg kjenner igjen fra campusdebatten, sier Venstres Trond Åm.

Adresseavisen mener: Uholdbar konflikt om bussene

Kommentar: Nå må det peises på

- Dårlig utgangspunkt for dialog

- Det er dårlig utgangspunkt for videre dialog å hevde at andre partier har misforstått metrobusskonseptet. Det er underlig å si at prosjektet står og faller med midtstilte kollektivfelt på en kort strekning. Utredningen viser at det er ingen forskjell på framkommeligheten med de to løsningene, sier kommunalråd Ottar Michelsen (SV).

- Å kalle motstanderens standpunkter for «misforståelser» er klassisk Ap-arroganse. Foto: Christine Schefte
- Hvis Sandviks argument om midtstilte kollektivfelt skulle vært troverdig, måtte det ha angått hele traseen. Foto: Marthe Hårstad
- En type trusseltaktikk jeg kjenner igjen fra campusdebatten, sier Trond Åm (V) Foto: Håvard Haugseth Jensen
Det er underlig å si at prosjektet står og faller med midtstilte kollektivfelt på en kort strekning, sier Ottar Michelsen (SV) Foto: Christine Schefte
- Det har oppstått misforståelser om hva et metrobussystem er for noe, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik. Elgeseter gate (bildet) er en av gatene som kan få midtstilt kollektivfelt. Foto: Mariann Dybdahl
- Midtstilte kollektivfelt i de sentrale delene av Kollektivbuen (hovedgatene i sentrum m/omegn) er en avgjørende forutsetning for god kapasitet og framkommelighet for metrobussen, sier Tore O. Sandvik. Foto: Mariann Dubdahl
- Midstilt trase for metrobussen i Elgeseter gate gir kke konflikt med trafikk som svinger til venstre, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik. Foto: Mariann Dybdahl