I 20 dødsulykker i Midt-Norge siden 2005 har veiene blitt vurdert til å ha stor betydning for at ulykkene kunne skje, viser Statens vegvesens rapporter.

Samtidig viser rapportene at føret kan ha hatt stor eller avgjørende betydning i 17 dødsulykker.

Det viser en liste Adresseavisens har fått tilsendt fra Statens vegvesen. Denne listen beskriver hva som er vurdert å være medvirkende årsaker til ulykker og hva som kan ha hatt betydning for ulykkers omfang, basert på ulykkesrapporter utarbeidet av ulykkesanalysegruppen (UAG) til Statens vegvesen. Denne gruppen har skrevet rapporter i hver enkelt dødsulykke i Midt-Norge siden 2005.

Rapportene var frem til nylig unntatt offentlighet, men Statens vegvesen åpnet opp for innsyn etter at VG avslørte hvordan veimyndighetene kan ha unndratt seg erstatningsansvar gjennom å unnta rapportene for offentligheten.

STOR GRAFIKK: Her kan føret eller veiene ha drept bilistene

277 drept i ulykkene

Listen Adresseavisen har, viser funnene gruppen har gjort i alle de 248 dødsulykkene som har vært på midtnorske veier fra 2005 til 2013. Tilsammen så har 277 personer blitt drept i alle disse ulykkene, mens 86 personer har blitt hardt skadd.

I listen skilles det mellom hvilken grad forhold ved veien eller føret kan ha vært en medvirkende faktor til at ulykken kunne skje. Om det var av «avgjørende», «stor» eller «mindre» betydning for at ulykkene kunne skje.

Funnene viser at i 20 dødsulykker så er forhold ved veien vurdert til å ha hatt stor betydning for at ulykkene skjedde. 22 personer ble drept i disse ulykkene.

- Veier har ofte betydning

Guro Ranes, direktør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, opplyser at de kan ha vært kjent med feilene som har vært medvirkende faktor til dødsulykkene.

- Det kan godt være at forhold ved veiene har vært kjent for oss. Men jeg har lite detaljkunnskap om de konkrete ulykkene i hver region, sier hun.

Hun legger ikke skjul på at veiene i enkelte ulykker kan ha hatt stor betydning for at alvorlige ulykker kan skje.

- Det er knapt et innlegg jeg holder om trafikksikkerhet, der jeg ikke snakker om at veiene våre kan ha betydning for ulykker skjer og at ulykkene får alvorlige konsekvenser, sier hun.

- Kunne ulykker der veien var av stor betydning for at ulykkene kunne skje vært forhindret?

- Det er vanskelig å svare absolutt ja eller nei på. Når vi peker på forhold ved veien og andre medvirkende faktorer er det vanskelig å si med sikkerhet om utfallet kunne vært noe annet hvis man hadde tatt ut et element som er vurdert å være medvikrende til at ulykken skjedde. Hendelsesforløpet til en ulykke er ofte sammensatt, og det er mange forhold som spiller inn. Det kan være en feil vurdering av fører først, så kan det være forhold ved vei som er ned på å forsterke konsekvensene av denne feilen, sier hun.

Skjer spredt

De fleste av ulykkene hvor veien har blitt vurdert å ha hatt stor betydning for at ulykken kunne skje er spredt på mange forskjellige strekninger. På E6 nord for Grong har det imidlertid skjedd fire dødsulykker der veien er vurdert å ha hatt stor betydning for at ulykkene kunne skje, ifølge UAG.

Også ulykker der føret har hatt stor eller avgjørende betydning for at ulykkene kunne skje, er spredt over de tre fylkene i Midt-Norge.

På spørsmål om man kunne unngått ulykkene der føret kan ha vært av stor eller avgjørende betydning for at dødsulykker kunne skje ved at brøye- eller strøbil hadde kommet tidligere, svarer Ranes:

- Det er vanskelig å si om ulykkene kunne vært forhindret eller at man kunne redusert konsekvensene, men det er grunn til å peke på dette forholdet. Føret er vurdert å være medvirkende faktor til at en alvorlig ulykke kunne skje, sier hun.