Aksjonsgruppen mener utbyggingen Studentsamskipnaden i Trondheim (SiT) planlegger, vil føre til en uholdbar trafikksituasjon og true barnas sikkerhet. De foreslår en annen adkomst.

I solskinn, og med duft av syrin og nyklipt plen, fører de grønnkledde troppene an gjennom Blomsterbyens smale, kronglete og fremfor alt bratte gater.

Det som har satt sinnene i kok i de ellers fredelige gatene med navn som Bregneveien, Prestekrageveien, Fiolsvingen og Konvallveien, er ikke først og fremst utbyggingen av 160 boliger på toppen av bakken, men det er adkomsten til de nye boligene. Den planlegges nemlig rett gjennom blomsternavn-gatene. En plan som begynte med 16 boenheter, er i fortettingens navn utvidet til 160.

Gølin Kringen og Lars Andresen i Bregneveien har engasjert seg sterkt i en aksjonskomité. De argumenterer med at Blomsterbyen ikke tåler den økte trafikkbelastningen.

Barn og bratte bakker

–En fin sommerdag er det vanskelig å forestille seg hvordan det kan være her på glatt vinterføre. Med utbyggingen vil Fiolsvingen få 50 prosent trafikkøkning og Prestekrageveien 200-400 prosent mer trafikk – fra 200 til 600 biler i døgnet. Fiolsvingen har 12 prosent stigning og er byens tredje bratteste bakke. Mange barn krysser veien, både på skoleveien og til idrettsanlegget i Nissekollen. Vi er veldig bekymret, sier de to.

På marsjen gjennom boliggatene tyter det frem nye kampklare personer i grønne t-skjorter. Linda Hals, Mari Rønning og Marit Løvli har også sine argumenter.

–Vi er ikke mot fortetting. Men vi er imot adkomsten som planlegges og den trafikken og støyen det medfører, sier Linda Hals.

Mest berørt

Øverst i Prestekrageveien møter vi Marit Kvaale som er en av de naboene som blir mest berørt av prosjektet. Ikke bare får hun trafikken til de nye boligene rett forbi, men på andre siden av gaten vil det reise seg åtteetasjes boligblokker.

–Det var foreldrene mine som kjøpte denne tomten og bygde hus her. Nå blir området helt forandret, sier hun.

Beboerne peker på at adkomsten som SiT planlegger, betyr en kronglete omvei for de nye boligene gjennom glatte, bratte og uoversiktlige boliggater.

–Den planlagte adkomsten kan vel heller ikke være særlig fordelaktig for de nye beboerne, sier Linda Hals, og det vises til at de fleste dagligvareforretningene og skoler ligger i retning Moholt.

Adkomst ovenfra

Aksjonistene i Blomsterbyen står samlet om det de mener er en åpenbar løsning: Adkomst til de nye boligene kan gå direkte fra eksisterende hovedfartsåre Jonsvannveien, gjennom Moholt allé, over SiTs eget område og inn til det nye utbyggingsområdet. De mener det ikke er noe stort prosjekt å få dette til.

– Øverste del av Blomsterbyen sogner til Eberg. Det er en naturlig tilknytning i retning Moholt, sier Marit Løvli.

–Vi synes SiT kan redusere sin profittstrategi i stedet for at vi får trafikken gjennom trange og bratte boliggater. Vi håper bystyret skjønner hva som er det beste alternativet når den politiske behandlingen begynner, fremholder Mari Rønning.

Slik beboerne ser det vil SiT ha veien bort fra sitt eget område for å utnytte dette mest mulig til boliger, men dette påfører altså Blomsterbyen trafikk.

– Ikke ferdig med vurdering av adkomst

Byplansjef Hilde Bøkestad sier det er tidlig i prosessen, og at byplankontoret ikke er ferdig med sine vurderinger av adkomsten til utbyggingsområdet til SiT på Moholt.

–I det innsendte forslaget er det adkomst gjennom Blomsterbyen. Vi kan ikke si nå om dette er et godt eller dårlig forslag. Men vi vet at SiT også ser på andre løsninger, sier Bøkestad.

Hun sier at den fremtidige trafikkøkningen i Blomsterbyen er beregnet, og at den totale trafikken ikke vil bli høy sammenlignet med mange andre boliggater i Trondheim.

–Spørsmålet er hvor stor trafikken har vært i utgangspunktet. I gater med liten trafikk, vil all mertrafikk oppleves som mye trafikk, sier byplansjefen. Hun peker på at det i denne saken også vil bli et spørsmål hvor mange boliger som vil bli bygd på Moholt.

–Heller ikke det er ferdig vurdert, sier hun.

Bøkestad har ikke sett noe forslag med adkomst fra Moholt, og vil ikke kommentere utspillet fra beboerne.

Hun mener det likevel er viktig å se for seg hva slags infrastruktur som finnes fra før.

–Vi har en infrastruktur, og vi prøver som oftest å bruke den vi har. Vi må spørre oss om det er hensiktsmessig å lage flere veier, eller om en kan bruke mer areal til andre ting, for eksempel til grøntareal, sier Hilde Bøkestad.

Stor utbygging

Boligdirektør Lisbeth Glørstad Aspås i SiT sier at de private boligene som har fått foreslått adkomst fra Prestekrageveien, er en del av en større reguleringsplan for studentbyområdet. Planen vil bli innsendt til kommunen i løpet av en ukes tid.

–Det handler om 450 studentboliger, en barnehage med plass til 200 barn og et bydelsbibliotek. Alt dette vil få adkomst fra Jonsvannsveien. Men for det øvrige arealet som reguleres for boligbygging, foreslår vi adkomst fra Prestekrageveien. Dette er en vei som har svært liten trafikk fra før, veien vil bli oppgradert og vil tåle mer trafikk. Trafikkfaglig er dette vurdert som en forsvarlig løsning, sier Lisbeth Glørstad Aspås.

SiT har utredet fem andre alternativer til adkomst for de private boligene – bare to skal være veiteknisk mulig å gjennomføre, ifølge SiT.

–Men også disse to løsningene vurderer vi som uhensiktsmessige i forhold til helheten i prosjektet. Den ene vil gå rett over den bilfrie allmenningen som vi ønsker å utvikle, den andre vil ende i en lang og bratt nedkjøring og vil ta mye av det grønne arealet, sier hun.

Fremtidens bygg

Prosjektet på Moholt er et områdeprosjekt i Fremtidens bygg som legger stor vekt på miljømessige forhold.

–Det vil derfor være helt i strid med intensjonen med prosjektet å legge en vei tvers gjennom, sier hun.

Glørstad Aspås sier at hun forstår skepsisen til beboerne i Blomsterbyen.

–Vi har vært opptatt av åpenhet i prosessen. Vi har derfor hatt tre nabomøter og møte med aksjonsgruppen. Vi sender nå inn en plan for kommunal behandling. De utredede veialternativene følger planen og vi vil da få svar på om vårt forslag til adkomst er godt nok, sier boligdirektøren i SiT.

Kritisk punkt: Beboerne mener krysset der Presetkrageveien tar av fra Bregneveien er et kritisk punkt i forhold til trafikksikkerhet - ikke minst om vinteren. Fra venstre Gølin Kringen, Lars Andresen og Linda Hals. Foto: Kristian Helgesen, Adressa
Oppmåling: Gølin Kringen og Lars Andresen måler bredden på vei og gangvei i Moholt alle. Det er her de mener trafikken til de nye boligene må gå - ikke gjennom Blomsterbyen. Foto: Kristian Helgesen, Adressa