Mandag  startet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sin egen E6-reise fra Oslo til Kirkenes.

Første etappe var Oslo - Trondheim, en strekning med mye veiarbeid og dermed forsinkelser for samferdelsministeren.

– Mye bra vei sør for Lillehammer, men videre nordover er det for dårlig. Det er naturskjønt og flott, men som Norges hovedvei holder det ikke. Å kjøre i 50-60-70 km/t mellom tettsteder, nei, det er ikke slik vi vil ha det på Norges hovedvei, sier Solvik-Olsen. På Dovrefjell opplevde ham også at sauer sto midt på E6. –Eksotisk, kommenterte Solvik-Olsen med et lite smil.

ADRESSA PLUSS: Stor grafikk over ulykkene der føret eller veiene kan ha ført til ulykkene

– Ikke rundkjøringer på E6

Da samferdselsministeren, statssekretær Bård Hoksrud, stortingsrepresentant Linda Hofstad Helleland og resten av følget kom til Oppdal, fikk de se det nye flotte landemerket i Oppdal, Kåsenbrua, som går over den nye E6-en og jernbanen. Statsråden ble noe alvorligere i maska da han fikk høre at E6 flyttes bare noen gode steinkast fra dagens trasé og at det kommer ikke mindre enn tre nye rundkjøringer i Oppdal sentrum på Norges stamvei.

– Vår tanke er at hovedveiene bør legges utenom tettbygd strøk, ikke tvers gjennom stedene. Det handler om trafikksikkerhet og effektiv transport. Derfor bør du ikke ha rundkjøringer på E6. Det er litt av poenget at vi må tenke i 20-30 års perspektiv når vi bygger nye veier, sier Solvik-Olsen.

Statens vegvesen fastslår at dårlig veistandard har hatt stor betydning for at 20 dødsulykker har funnet sted i Midt-Norge siden 2005, var oppslaget i Adresseavisen i går. Oppslaget understreker viktigheten av at Norge får et uavhengig veitilsyn som kan gi en ærlig og usminket vurdering av hvordan tilstanden på veinettet faktisk er, mener Helleland. I 2012 ble det opprettet et veitilsyn, men det ble direkte underlagt veidirektøren.

ADRESSA PLUSS: I 20 dødsulykker kan veiene ha ført til ulykken

Bukken og havresekken

– Vi mener det er viktig at bukken ikke blir satt til å passe havresekken, og vil derfor endre dette til å bli uavhengig, uttaler Helleland.

Solvik-Olsen understreket at behovene i landet er ulike.

– Noen steder må vi bygge nytt, andre steder holder det å vedlikeholde, som å sørge for bedre asfalt og rette opp svinger. Vi må rett og slett bygge bedre veier. Det har alltid vært sentralt i vår politikk. Vi jobber med et løft innenfor samferdsel, og dette er ting vi må gjøre noe med, sier statsråden, som også røper at han vil åpne milliardtunnelen i Oppdølsstranda i Sunndal 15. august. Da vil Midt-Norges mest farlige veistrekning langs Sunndalsfjorden være historie.