Gunnar og Anne Synne Kohlflåth fra Aukra var på tur til utsiktspunktet Viewpoint Snøhetta da de ble vitne til helikopterulyken. Foto: TOMMY FOSSUM

Turgåerne Anne Synnøve og Gunnar Kolflåth ble vitner til helikopterdramaet på Hjerkinn like etter klokken 12 i går.

– Vi så helikopteret tok av, og observerte at det fikk nesten ingen høyde. I noen sekunder fulgte helikopteret bare terrenget nedover til det plutselig kom en virvel av støv og røyk, forteller paret fra Aukra som var på tur til utsiktspunktet Viewpoint Snøhetta da de ble vitner til ulykken.

– Vi så røyken som kom opp. Da skjønte vi at det hadde skjedd noe alvorlig, sier paret. De var imponert over den raske utrykningen fra nødetatene. Veldig raskt kom redningshelikopter, ambulanser og sanitetspersonell fra Forsvaret som tok hånd om de skadde.

Alle ved bevissthet

Ved Norsk Luftambulanses base på Dombås forberedte de seg på det verste da de fikk katastrofemeldingen om at et helikopter med fem personer hadde styrtet.

– Man gjør seg så klart noen tanker når man får melding om helikopterstyrt, sier lege Torbjørn Mæhlum ved Norsk Luftambulanse på Dombås. Sammen med piloten og redningsmann var han på plass på ulykkesstedet etter ti minutter.

– Da vi kom til skadestedet, hadde piloten fått ut alle personene, og de hadde blitt tatt med til et samlingssted. Alle var ved bevissthet. Folk var fattet og rolige, men selvsagt preget av det de hadde opplevd. Piloten ble fraktet ut med båre fra selve ulykkesstedet, sier Mæhlum.

Piloten, en mann i 60-årene, ble fløyet til St. Olavs Hospital med moderate skader.

– Vi fløy ham til Trondheim fordi de har et regionalt traumesenter, og der har man god kompetanse til å gi en slik pasient den riktige behandlingen, sier Mæhlum.

11-åring med i styrten

De fire andre personene i helikopteret, to offiserer som jobber med ryddingen i det nedlagte Hjerkinn skytefelt, samt en kvinne og hennes 11-årige sønn, var i såpass god fysisk form at de ble tatt hånd om av ambulansepersonell og en annen lege som kom til stedet. Mæhlum beskriver skadestedet som oversiktlig.

– Det var en lettelse å se at det etter forholdene hadde gått bra, og at ingen menneskeliv hadde gått tapt, sier han.

Også innsatsleder Jørn Morten Sletta medgir at han er en smule forundret over at det gikk så bra med alle som var i helikopteret når han ser vraket ligge i lyngen på Hjerkinn, noen hundre meter fra helikopterplattformen på Hjerkinn, som er synlig fra E6.

– Helikopteret var bare noen sekunder i lufta før det traff bakken, og havnet på sida. Det har vært store krefter i sving. Helikopteret er totalvrak, men selve kupeen på helikopteret har bare fått mindre skader, sier Sletta, som roser piloten: –Piloten hadde gjort en særdeles god innsats. Han fikk raskt ut alle passasjerene, samt seg selv.

De involverte i ulykken og alle soldatene som er med på ryddingen av skytefeltet på Hjerkinn, fikk tilbud om psykolog. All rydding ble avlyst etter ulykken i går, og det er usikkert når det kan tas opp for fullt igjen.

Havarikommisjonen på plass

Havarikommisjonen kom til ulykkesstedet i går kveld. I dag fortsetter arbeidet med å finne årsaken til helikopterulykken.

– Det er for tidlig å si noe om årsaken til ulykken. Det vil havarikommisjonens undersøkelser og den videre etterforskningen avdekke, sier Sletta.

- Det gikk kaldt nedover ryggen min

– Det verste var tiden før vi fikk vite at ingen var døde.

Det sier Tor Bratli, styremedlem i Pegasus Helicopter.

Han er hovedaksjonær i selskapet sammen med trønder og styreleder i Pegasus, Petter Grendahl.

Helikopteret som styrtet på Hjerkinn, var ikke mer enn to måneder gammelt da det gikk i bakken. Bratli opplyser at helikopteret av typen Airbus AS350 B3e er et driftssikkert fartøy, og meget godt kjent av Pegasus.

–Vi har syv tilsvarende maskiner, og har brukt denne typen helikopter i en årrekke, sier Bratli.

Har sendt bistand

Pegasus Helicopter leier ut helikoptre og piloter til film og foto, deriblant TV2s storsatsing «Fly med oss», linjebefaring, gjødsling og kalking, lasteflyging, persontransport, reklameslep og diverse arrangementer.

Bratli opplyser at styreleder Grendahl har innkalt til møte med samtlige ansatte i selskapets lokaler i Oslo i dag klokken ni. I går kveld hadde selskapet kun møter med de ansatte som var på jobb.

–Vi har sendt teknisk sjef Kenneth Dahlqvist og flygesjef Kristian Krog til Hjerkinn for å bistå Havarikommisjonen, sa Bratli i går kveld.

Skyldte på piloten

I 2003 fløy et helikopter fra Pegasus inn i en strømledning og styrtet. I Havarikommisjonens rapport fikk Pegasus krass kritikk for manglende prosedyrer og dårlige rutiner.

Ledelsen i Pegasus var sterkt uenig i kritikken, og skyldte på piloten.

Leter etter årsaken: Representanter fra Havarikommisjonen kom i går kveld til ulykkesstedet på Hjerkinn. Her er de i samtaler med teknisk sjef Kenneth Dahlqvist og flygesjef Kristian Krog i Pegasus, som leide ut helikopteret som styrtet, til Forsvaret. Foto: Richard Sagen
Fryktet verre skader: Lege Torbjørn Mæhlum ved Norsk luftambulanse på Dombås fikk vite at de skulle fly til en helikopterstyrt på Hjerkinn. Alle tre om bord var glade da skadene viste seg å være mindre enn først antatt. Foto: NORSK LUFTAMBULANSE