Dagens katolske kirke blir revet til tross for at den bare er fra 1973 og et sjeldent eksempel på 1970-tallets modernistiske arkitektur med høy arkitektonisk kvalitet. Men kirken er blitt for liten og den tekniske tilstanden er meget dårlig. Foto: Glen Musk

– Da er kirken forhåpentlig ferdig for lengst, sier Egil Mogstad som har ledet byggekomiteen for ny kirke ved Elgeseter bru.

Opprinnelig var planen å få kirken klar til vigsling 16. oktober i år, som skal være på dagen 1000 år etter Hellig Olavs omvendelse og dåp i 1014. Men det har oppstått noen forsinkelser som har gjort dette umulig. Men 1000-årsdagen vil bli behørig markert i Rouen i Frankrike, med bred deltakelse fra Trondheim.

Arkeologisk utgraving

Bystyret i Trondheim skal i august ta endelig stilling til detaljregulering av tomten i Schirmers gate 1. Når saken er avgjort, er det klart for en arkeologisk utgraving. En prøveutgraving i fjor avdekket tidlig bosetting på området som ble dekket av et tykt leirlag etter et stort ras for ca. 2000 år siden.

– Leirmassene dekker platået der Domkirken står samt deler av Kalvskinnet, sier arkeolog Knut Stomsvik i Sør-Trøndelag fylkeskommune. For 2000 år siden var terrenget ganske annerledes enn i dag. Blant annet sto sjøen flere meter høyere og oversvømte deler av det som i dag er de nedre deler av Trondheim sentrum.

Dette forklarer at det har vært bosetting i området der den katolske kirken ligger. Under leira fant man et kulturlag der det trolig har vært dyrket mat samt en steinfylling som man antar kan ha vært en gravrøys. Funnene fra eldre jernalder var så lovende at det ble bestemt å gjennomføre en full undersøkelse på den østlige delen av tomten, mot Prinsens gate.

Byggestart i oktober

Byggearbeidene med selve kirken tar til når undersøkelsen er avsluttet. Byggestart kan skje i løpet av oktober. Deretter er det 16–18 måneders byggetid.

– Men dette er avhengig av hva man finner, sier Per Albert Vold i referansegruppen for kirkeprosjektet. I tillegg til Mogstad og Vold, sitter også Unn Madsø i denne gruppen.

Den nye kirken blir den tredje katolske kirke ved Elgeseter bru. Menigheten ble dannet i 1902 og den flyttet inn i den nedlagte lokomotivhallen på Trondheims første jernbanestasjon. I 20 år, fra 1864, gikk jernbanen over det som i dag er Sluppen bru, nordover langs Holtermanns veg og Elgeseter gate og i bru over Nidelven. Dagens jødiske synagoge var opprinnelig jernbanestasjon. Da sporet ble lagt vest for Nidelven frem til Brattøra i 1884, ble stasjonen nedlagt.

St. Olav menighet, som dekker Sør-Trøndelag, er i sterk vekst. Den teller nå ca. 6000 medlemmer, ikke minst på grunn av mange tilflyttere. Mer enn 70 nasjoner er representert.

Behov for mer plass

Dagens kirke har bare plass til 200. Den nye får mellom 450 og 500 sitteplasser.

– Behovet for mer plass er en viktig årsak til at vi nå bygger nytt, sier Vold.

– Normalt avvikles hele fem messer på søndagene for de rundt tusen kirkegjengerne. Men dagens kirke fra 1973 er også i dårlig teknisk forfatning. Allerede året etter innvielse måtte ting utbedres, på grunn av for dårlig isolasjon. Bygget i glass var for kaldt om vinteren og for varmt om sommeren.

Basilika

Eggen Arkitektkontor AS vant en konkurranse om utformingen av kirkebygget som tar hensyn til de spesielle omgivelsene med Erkebispegården og Nidarosdomen som nære naboer. Kirken blir betydelig større enn dagens og vil rage om lag 20 meter i været. Den reises som en treskipet basilika, med høyt midtskip og lavere sideskip. I tillegg bygges tre presteleiligheter, kontorer, bokhandel og et stort fellesareal for sosiale aktiviteter.

Prosjektet har et budsjett på ca. 100 millioner kroner. Pengene kommer fra tyske venner i Bonifatiuswerk og Diasporakommisariat og fra lokale bidragsytere.

- Veggen er i de tryggeste hender

Håkon Blekens kirkevegg i dagens kirke blir løftet ut av bygget og tatt vare på.

Den skal ikke utsmykke den nye St. Olav domkirke. Den mye omtalte alterveggen flyttes til Sverresborg Trøndelag Folkemuseum.

Veggen er en mosaikk på seks ganger ti meter, og flytteoperasjonen i regi av firmaet Af Gruppen kan bli omfattende.

Kunstneren selv er trygg på at alt vil gå bra.

– Veggen er i de tryggeste hender, så vidt jeg kan bedømme, sier Håkon Bleken.

– Jeg er veldig glad for at veggen kommer til Sverresborg, den får en strålende plassering, sier Bleken.