Pendlere som bruker p-plassen på Flakk føler seg motarbeidet av Sør-Trøndelag fylkeskommune.

– Ønsker fylkeskommunen å bli kvitt pendlerne? Det er tross alt 1200 fosninger som daglig reiser over fjorden til Trondheim og 700 som reiser motsatt vei. På Rørvik er parkeringskapasiteten god. Men på Flakk er forholdene skammelige, sier Ole Frengen, styremedlem i Fosen Pendlerforening.

Han bor i Fevåg og jobber i Trondheim. Han kjører vel seks mil hver vei. På Rørvik setter han fra seg privatbilen. På Flakk venter firmabilen.

Koster et par hundre

– Å ta med bilen over fjorden har jeg ikke råd til. På grunn av jobben må jeg av og til reise med ferjen et par ganger om dagen. Frem og tilbake koster en tur et par hundre kroner, forteller Frengen.

Fra 1. juni må også elbiler betale for å reise med ferjen. Det har ført til at flere parkerer elbilen på Flakk, og reiser videre med buss fra Rørvik.

– Forleden telte jeg ikke mindre enn 14 elbiler på parkeringsplassen på Flakk. Det var fullt fra før, nå er det kaos. Det står biler parkert langs veien og ute på jordet, og Trondheim parkering kommer og bøtelegger, sier Harald Fagervold, leder i Fosen Pendlerforening.

Utvid p-plassen

Pendlerforeningen krever at p-plassen på Flakk må utvides.I dag kan man stå gratis hele dagen. Helt nede ved ferjebommen er det opprettet om lag 16 plasser på korttidsparkeringen, men der er det ikke lov å stå lenger enn 30 minutter.

–Ikke skjønner jeg hensikten med denne p-plassen. Du rekker ikke å reise frem og tilbake over fjorden på en halvtime. Meningen er visst å kunne parkere om du skal hente noen som kommer med ferjen. Men denne plassen bør gjøres om til langtidsparkering, mener Frengen.

Han har full forståelse for at bilister som parkerer langs veien og som står til hinder for trafikken, blir bøtelagt med 700 kroner, selv om det er sure penger å betale. Det er imidlertid enkelt å utvide p-plassen, det er arealer nok.

Støtte fra p-etaten

Avdelingsleder Steinar Myhr i Trondheim Parkering er enig i at ferjeleiet har for få p-plasser, og som fører til at mange parkerer på «parkering-forbudt»-soner. Men siden 1. april er bare tre elbiler bøtelagt.

Mads Ole Kringen i Statens vegvesen sier de står klare til å utvide parkeringsplassen, men venter på klarsignal og penger fra Sør-Trøndelag fylkeskommune. –Vi har vært på befaring med bl.a. politiet, Trondheim Parkering og folk fra fylkeskommunen. Det trenges ikke stort mer enn litt opprydding, drenering, legging av kantstein og skilting, så kan plassen utvides en god del, sier Kringen.

Ole Frengen i pendlerforeningen ønsker såkalt «park and ride», slik det finnes både øst og sør for Trondheim. På Melhus åpnet nylig en parkeringsplass med 110 plasser, der bilister kan parkere gratis og ta buss inn til Trondheim.

Bare sør for byen finnes ni slike parkeringsplasser for pendlere, mens det på østsiden er anlagt seks plasser.

Ønsker neppe pendling

– Hvorfor ikke vi som pendler over fjorden skal få tilsvarende parkeringsmuligheter, skjønner jeg ikke. På oss virker det som om verken administrasjonen eller politikerne i fylkeskommunen ønsker pendling. Flere har flyttet fra Fosen og inn til Trondheim fordi det blir for dyrt å pendle. Andre reiser tidligere til jobben for å sikre seg ledig parkeringsplass, sier Frengen.

Det er ikke bare pendlere som bruker p-plassen på Flakk. Også mange andre som skal over fjorden, setter igjen bilen da de synes det er for dyrt å ta den med på ferjen.

Kan behandles tidligst i oktober

En utvidelse av parkeringsplassen på Flakk vil tidligst kunne skje sent i høst.

–Så langt har vi fått en orientering, sier Karin Bjørkhaug (KrF) leder av samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Hun er kjent med at Statens vegvesen har planene klare for å utvide parkeringsplassen som i dag har plass til 50 - 60 biler. Det er også foreslått å omgjøre de 15 - 16 kortidsplassene til langtidsparkering.

Til fylkestinget

– Når kan eventuelle arbeider komme i gang?

– I samferdselsstyret skal vi ha vårt første møte i oktober. Vi vil komme med en innstilling overfor fylkestinget på hvorvidt det skal bevilges penger. Heller ikke fylkestinget skal samles før i oktober, sier Bjørkhaug.

Hun legger til at samferdselsstyret er i jevnlig kontakt med Fosen pendlerforening, men tør ikke forskuttere eventuelle bevilgninger til flere p-plasser på Flakk, langt mindre hvor mange flere plasser det vil bli.

Sliter økonomisk

Bjørkhaug minner om at fylkeskommunen sliter økonomisk med å få til en forsvarlig drift av både ferje- og busstrafikken.

– Vi må se på totaliteten og hva som egner fylkets innbyggere best. Det må foretas harde prioriteringer, vi har ikke ubegrenset med midler. Men det er helt åpenbart at noe må skje med hensyn til parkeringsforholdene på Flakk, de er langt fra tilfredsstillende, understreker hun.

I november åpnet Statens vegvesen en ny gratis p-plass på Brubakken i Melhus med 110 plasser. Den brukes av pendlere som reiser videre til Trondheim med rutebuss.

Ledig plass: På korttidsparkeringen ved Flakk ferjeleie er det ikke lov å stå lenger enn inntil 30 minutter. Fosen Pendlerforening foreslår at plassen omgjøres til langtidsparkering. Foto: Ola Hegvold
Slik parkeres det. Foto: Ole Frengen
Harald Fagervold Leder i Fosen Pendlerforening Foto: Dan Ågren
Steinar Myhr Avdelingsleder i Trondheim Parkering Foto: Ivar Mølsknes