Arikan driver serveringsstedet Benoni på Lade Arena, og mener Mattilsynets karaktersetting får bransjen til å skjerpe seg.

I mai i fjor ga Mattilsynet Benoni et alvorlig fjes, men etter at noen kritikkverdige forhold var utbedret, har Benoni fått tre brede smil, senest i mai i år.

Magnar Bakken bor i Verdal, og i forbindelse med en tur til Trondheim fikk han og reisefølget lyst på kaffe og eplekake. Han håper Mattilsynets rapporter blir å finne over hele landet.

Osman Arikan sier at når han selv oppsøker andre spisesteder, sjekker han hvilken karakter Mattilsynet har gitt.

– Det hender gjester spør om vi har det bredeste smilefjeset om de ikke finner plakaten med en gang. Alle kolleger jeg har diskutert dette med, stiller seg positive til Mattilsynets uanmeldte besøk med karaktersetting, sier Arikan.

Mattilsynet i Midt-Norge har i sju år hatt et pilotprosjekt, der 400 serveringssteder har fått utstedt totalt 4800 smilefjes. De fleste tilsynene har gitt det bredeste smilet. Serveringsstedene er pliktige til å henge opp tilsynsrapporten på et godt synlig sted, uansett hvordan resultatet ble.

Over hele landet

Fra 2015 vil ordningen med karaktersetting bli landsdekkende. Det har fått NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold til å rykke ut mot Mattilsynets planer. Hun frykter et offentlig synsetilsyn og mener det ikke er Mattilsynets jobb å dele ut karakterer. Hun ønsker hele prosjektet stoppet, men ifølge statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet, Cecilie Brein-Karlsen (Frp) er ikke det aktuelt. Flere andre land har tilsvarende karaktersetting, og hun mener at smilefjesordningen er en god og fremtidsrettet løsning.

Restauratører og gjester som Adresseavisen har snakket med, har stort sett bare godord å si om ordningen.

14 kommuner deltar

Den samme erfaringen har prosjektleder Bente Elisabeth Lind i Mattilsynet i Trondheim. Kommunene som er omfattet av pilotordningen er Trondheim, Malvik, Klæbu, Tydal, Selbu, Meråker, Stjørdal, Frosta, Levanger, Verdal, Kristiansund, Aure, Smøla og Averøy.

Lind forteller at serveringsbransjen i Trondheim får bedre resultater enn i Oslo. I løpet av de sju årene ordningen med smilefjes har eksistert, har bransjen skjerpet seg og hygienen er blitt bedre.

– Serveringsstedet får et nytt besøk hvis resultatet av kontrollen ikke er tilfredsstillende. Da blir det som regel det bredeste eller nest bredeste smilet, sier Lind.

Sjekker kjøkkenet

Mattilsynet undersøker hvordan restauranten behandler matvarene, sjekker orden og renhold, inkludert oppvask og vedlikehold samt personlig hygiene. Man kontrollerer også temperatur og kjøling, om matvarene er merket og kan identifiseres. Hvordan er opplæringen? Har virksomheten internkontroll?

– Tilsynsrapporten skal henges opp straks den er mottatt, godt synlig og i umiddelbar nærhet av inngangspartiet, understreker Bente Elisabeth Lind.

I Mattilsynet synes man det er påfallende at forbrukerne og deres behov ikke er nevnt i Kristin Krohn Devolds kritikk. Susanne Øyen, prosjektleder i Mattilsynet for innføring av smilefjes som en riksdekkende ordning, understreker at det er forbrukernes valgmulighet og trygg mat som står i sentrum.

Positivt: Magnar Bakken sier han som regel ser etter hvilket smilefjes serveringsstedet har fått. Foto: Morten Antonsen
Smilefjes: Restauranten Benoni på Lade Arena har skjerpet rutinene etter kontrollen fra Mattilsynet i fjor vår. Foto: Morten Antonsen