Vinterattraksjon: Slik ser tegneren for seg at banen vil se ut, når den står ferdig og klar til å frakte helt opp til 1500 personer i timen til topps. Foto: Illustrasjon: Funäsdalens Gondolbane AB

Funäsdalen: Heisen skal gå fra sentrum til toppen av Funäsdalsberget, og skal etter planen stå klart til jul i år.

– Det har vært jobbet med planer for et slikt anlegg helt siden 1970-tallet, og nå er endelig alle brikker falt på plass. Tidlige protester mot et slikt anlegg er stilnet, til fordel for entusiasme.

Anleggsarbeidene i gang

Det sier prosjektleder Jens Wilhelmson i selskapet Funäsdalens Gondolbana AB til Adresseavisen. Tirsdag kveld deltok han under den høytidelige «innskålingen» av gondolheisprosjektet, sammen med et 50-tall entusiastiske aksjonærer og støttespillere bak selskapet.

– Totalt investerer vi over 100 millioner kroner i dette prosjektet, og en god del penger er allerede brukt, bl.a. til bygging av et nytt parkeringshus og tunnel ved startstedet her nede i sentrum. Nå er det godt å se at fellingen av skog i selve traseen opp også er i gang, sier Wilhelmson.

Anleggshjelp fra Norge

Han forteller at selve gondolheisen vil koste ca. 42 millioner svenske kroner, og at det norskeide selskapet Taubane Teknikk er engasjert for å takle utfordringene i de bratte bergveggene opp til toppen.

Kan frakte 1500 i timen

– I første omgang utstyres heisen med 11 gondoler, som vil få en kapasitet på 750 personer i timen. Den kan bygges ut til dobbelt av denne kapasiteten, med 22 gondoler som kan fra 1500 personer i timen med en hastighet på 40 meter i sekundet, sier Wilhelmson.

Tredje i Sverige

Han forteller at Funäsdalen gjennom denne satsingen blir det tredje svenske vintersportsstedet med egen gondolheis, og det femte i Skandinavia.

– Vi er selvsagt svært spente på hvordan dette nye tilbudet blir mottatt, først og fremst i Stockholms-området, som er vårt viktigste marked. Men vi har også forventninger til det norske markedet, sier han.

Trenger trafikkøkning

Wilhelmson forteller at kalkylene tilsier en vintertrafikk på 65000 «skier days» og en sommertrafikk på 10 000 personer for at prosjektet skal gå i økonomisk balanse.

I forhold til den nåværende stolheisen vil det innebære en økning på 15000 «skier days» i vintersesongen og 6000 flere sommerbrukere.

Viktig satsing

– Selv om vi har hatt en betydelig trafikkvekst i heisanleggene de siste årene, betyr det betyr at vi må vinne markedsandeler lokalt for at dette skal gå. Men uten denne satsingen vil trolig hele Funäsdalsområdet tape markedsandeler til andre, sier Jens Wilhelmson.

– Positivt for Røros og hele regionen

To investorer fra Røros har investert i gondolheisprosjektet på den svenske siden av riksgrensen.

– Denne satsingen viser viljen og entusiasmen i Destinasjon Funäsfjällen.

Det sier den ene av de to, Frank Norvik, som til daglig er driftssjef ved Røros Hotell.

Tror på prosjektet

Sammen med Røros Flyservice-gründer og investor Arve Engen har Norvik gått med i en gruppe på ti privatpersoner som har investert 100 000 kroner hver i Funäsdalens Gondolbana AB.

– Vi gjør dette for å signalisere at vi tror på prosjektet og at vi mener det kan bety noe for Rørosregionen også. Både for flere besøkende til Røros og omegn, og ikke minst for Røros lufthavn, sier Norvik.

Venter flere investeringer

Selv skal Norvik møte både de store investorene og Destinasjon Funäsfjällen for å se på mulighetene for å utvikle et samarbeid for fremtiden.

– Jeg tror dette prosjektet vil føre til nye store investeringer i vårt nærområde, og til videre vekst. Dette vil føre til økt trafikk også på vår flyplass og til mer besøk i Bergstaden Røros. Svenskene er veldig ivrige til å få til et samarbeid med oss i Destinasjon Røros og det er gjensidig, sier Frank Norvik.