I forkant av neste års utbygging av E6-strekningen fra Jaktøyen til Tonstad ønsker Miljøpakken å gjøre ferdig flere mindre prosjekt. Sykkelveien som skal bygges ved City Syd er et av disse prosjektene. Prosjektleder Almar Aronsen forteller at målet er å få en helhetlig sykkelvei helt til sentrum.

– Vi ønsker å øke andelen som går og sykler, og dette prosjektet er et godt bidrag. Det er en stor satsing på gang- og sykkelveier i Miljøpakken og vi ønsker å legge til rette for at folk skal få muligheten til å gå eller sykle over hele byen, sier Aronsen.

Tre bruer

Fotgjengere og syklister kan altså se meget lyst på det som skal skje framover. I dag går gang- og sykkelveien langs Østeråsen, mens det nye prosjektet skal bidra til at folk ikke trenger å krysse sterkt trafikkerte veier.

– Det skal bygges bruer over tre veier. Sentervegen, John Aas vei og nordgående rampe fra John Aas vei mot E6. Dette tilsvarer 850 meter sykkelvei med fortau mellom Sentervegen og Tonstadkrysset, forteller Aronsen.

Stenger rampe

I byggeperioden vil rampa fra John Aaes vei til E6 i retning sentrum bli stengt. – Det er selvfølgelig bilistene som får merke byggingen av den nye veien i størst grad når vi stenger rampa. Det vil bli flere muligheter til å komme seg på E6, blant annet ved bruk av Tonstadkrysset og Sentervegen, sier Aronsen. Når de nye bruene skal støpes vil veiene bli stengt, men tidspunktet for dette ønsker ikke Aronsen å spekulere i enda.

– Det er entreprenøren PEAB som bygger ut og når bruene skal støpes vil det komme varslinger slik at folk får informasjon, sier Aronsen.

Ferdig til neste år

I 2015 er E6-prosjektet fra Jaktøyen til Sentervegen planlagt. Da håper Aronsen at det nye sykkelveinettet fra Tiller til byen er ferdigstilt, i tillegg til gang- og sykkelvei på Heimdalsvegen. – Når vi starter byggingen av ny E6 slipper vi dermed å komme i konflikt med annen trafikk, sier Aronsen.

Over fire kilometer med sykkelvei

Syklistene har gode tider i møte i Trondheimsområdet.

I 2012 og 2013 ble det tilsammen bygd 1180 meter med sykkelfelt, mens så langt i 2014 er det planlagt å bygge 4350 meter med sykkelvei og sykkelfelt i byen.

Her er oversikten:

Endring av Munkegata. Skal inneholde sykkelparkering og byens første offentlige sykkelpumpe. Skal stå ferdig i 2014.

Gang- og sykkelbru Skansen. Brua er det siste leddet i en sammenhengende gang- og sykkelvei langs Nordre avlastningsvei. Skal stå ferdig høst 2014.

Gang- og sykkelvei Heimdalsvegen. Går fra det gamle Klettkrysset til rundkjøringen ved Kattemskogen. Skal være ferdig i 2015.

Sykkelvei med fortau Søndre Ilevollen 2. En fortsettelse av det første sykkelanlegget langs Søndre Ilevollen. Skal stå ferdig i 2014.

Ekspressykkelvei Pirbrua - Ranheim. Ny sykkelvei langs jernbanestrekningen fra Pirbrua til Ranheim.

Sykkelvei i Kystadlia. Ny sykkelvei med fortau sammen med den nye direkteveien fra Kystadlia til Byåsvegen. Planlagt ferdig i 2014.

Kostnaden for de pågående sykkelprosjektene i Trondheim er beregnet å koste i underkant av 450 millioner kroner. Flere av prosjektene blir finansiert av Miljøpakken.

Foto: Adresseavisen