Samme selskap: Faksimile fra den sveitsiske avisen Sonntagsblick fra søndag 3. august. Bildene er fra en tur til Sverige med samme selskap som var innblandet i dødsulykken i Namsskogan 29. juli.

Politiet jobber fortsatt med å finne årsaken til den tragiske bussulykken i Namsskogan 29. juli.

– Hvor mange roller bussjåføren hadde vet vi ennå ikke, sier Ravlo ved Nord-Trøndelag politidistrikt.

Etterforskningslederen sier det kan bli aktuelt å gjøre flere avhør av den tyske bussjåføren, som fredag reiste hjem til sitt bosted i Sveits. Politiet har valgt å opprettholde siktelsen mot mannen. Så langt er det ingen-ting som tyder på at det var noen feil ved selve bussen, som ifølge vitner skal ha vinglet og fått skrens like før dødsulykken hvor fire mennesker omkom.

– Vi er alle i selskapet lei oss for det som skjedde i Norge, og våre tanker går til de berørte og deres familier, sier Yvonne Keller, som sitter i ledelsen i Eurobus.

– Det er fortsatt uklart hva årsaken til ulykken var, og vi ønsker ikke å uttale oss mens politi-etterforskningen pågår. Håper dere har forståelse for dette, sier hun til Adresseavisen.

Kjørte og leste høyt

Dette er ikke første gang Eurobus bruker sjåfører som altmuligmenn.

Den sveitsiske avisen Sonntagsblick viser bant annet til en tur i Sverige i 2010 hvor en sjåfør på Eurobus har opptrådt både som sjåfør, historieforteller og reiseleder. Sonntagsblick skriver i helgen:

«Sjåføren i Eurobus kjører nordover med en reisegruppe bestående av 33 personer. På rattet hans ligger en bok med informasjon om landet, folket og severdigheter. Fra setet ved siden av – der reiselederen egentlig skal sitte – henter han en mikrofon og begynner å lese for passasjerene. I full fart! Sjåføren er alene med gruppen. Som sjåfør skal han ikke bare kjøre på en trygg måte, han skal også være reiseleder og tilrettelegger for hele gruppen.»

Sjokkerte vitner

Herbert (68) og hans kone forteller til den sveitiske avisen om det de trodde skulle bli en drømmereise med Eurobus til Sverige.

– Vi satt rett bak sjåføren, og vi følte oss aldri vel, sier Herbert til avisen.

– Det var min første og siste bussreise.

Herbert sier i artikkelen at sjåføren ofte skal ha kjørt for fort, at han foretok forbipasseringer også mens regnet strømmet ned, og at sjåføren stadig bladde i og leste fra reisehåndboka.

Herbert dokumenterte reisen med bilder og har klaget til Eurobus. Ett av bildene viser at sjåføren snakker i mikrofonen som han holder i venstre hånd.

I Tyskland er det ikke lov med slike håndmikrofoner i slike kjøretøy. Med høyre hånd betjener han samtidig girspaken. Han har altså ingen hender på rattet.

– Vil spare penger

– Det er ofte vanlig i bransjen at sjåføren også må være reiseleder, sier en Eurobus-sjåfør, som ønsker å være anonym overfor den sveitsiske avisen.

– Slik vil foretaket spare penger, sier han.

Men også han kritiserer historien fra Sverige.

– Det går absolutt ikke an å kjøre med en bok på rattet, sier han.

Sjåfør under tidspress

Herbert er ikke alene om sine inntrykk. En annen turist, som for kort tid siden var på den samme Norges-reisen som ulykkesbussen, klaget til Eurobus fordi han mente bussen kjørte for fort. Eurobus har bekreftet denne klagen overfor en annen sveitsisk avis, Neue Zürcher Zeitung (NZZ).

– Jeg har skriftlig oppfordret Eurobus til så fort som mulig å begynne å bruke reiseledere på bussene. Sjåføren kan umulig konsentrere seg om trafikken samtidig som han er reiseleder, sier han.

Avisen Sonntagsblick har vist Herberts bilder til Andreas Meier, administrerende direktør i Eurobus. Han vil ikke ta stilling til bildene:

– Sikkerheten er viktig

– Vi kan ikke kommentere bildene siden det for oss er uklart hvor de kommer fra, sier Meier til avisen.

Meier vektlegger at sikkerhet er svært viktig for Eurobus og at bedriften er ISO-sertifisert. Om Eurobus sine sjåfører sier han:

– Alle våre reisende blir oppfordret til å kommentere kjørestilen til sjåføren skriftlig til oss. Påfallende kommentarer fører som regel til en samtale med den medarbeideren det gjelder, sier han til Sonntagsblick.

I tillegg får sjåførene årlig en skriftlig vurdering, og her er spiller de reisendes kommentarer en sentral rolle.

Gi berørte svar

Politiet i Nord-Trøndelag er i ferd med å sy sammen opplysninger for å komme til bunns i hvorfor bussen kjørte av veien like nord for Namsskogan familiepark. Etterforskningsleder Kjetil Ravlo kan ennå ikke konkludere og kan heller si noe om bussjåførens mange oppgaver hadde noe å si for utfallet av ulykken.

– Vi har hittil ikke funnet noen feil med bussen, men vi er ikke ferdig med verken den tekniske eller taktiske delen av etterforskningen. Vi må se på alle omstendigheter rundt ulykken og vi vil i dagene som kommer ta kontakt det aktuelle busselskapet for å finne ut mer. Bussjåførens mange roller om bord er en del av totalbildet.

Politiet tar sikte på å ferdigstille etterforskningen så fort det lar seg gjøre, men har ennå en del eksterne undersøkelser som må på plass. Overholdelse av kjøre- og hviletidsbestemmelser blir også en del av dette.

– Vår oppgave er å gi de berørte svar på hvorfor det skjedde og forebygge nye ulykker, sier Ravlo.

Sjåføren var den siste av de skadde som dro hjem sist fredag sammen med en representant fra busselskapet.

- Enda verre i buss

– Dette er en utrolig skummel praksis. Sikkerheten bør gå foran alt, sier nylig avgått leder i Trygg Trafikk, Idar Ertsås.

Han mener grensene blir tøyd alt for langt dersom bussjåfører leser kart og snakker i mikrofonen samtidig.

– Når enkeltpersoner i en personbil gjør slike ting slår vi hardt ned på det. Når man har med seg mange busspassasjerer er det enda verre. Vi skal kjøre etter nullvisjon og da må hver enkelt opptre deretter.

- Helt forkastelig

Ertsås gikk formelt av som distriksleder i Trygg Trafikk 1. august. Nå er han med på å overlappe den nyansatte i organisasjonen. Det var han som uttalte seg etter bussulykken i forrige uke. Han mener det har gått for langt dersom bussjåfører må være både sjåfør, guide og reiseledere i bussen

– Det står vel ingen plass at det ikke er lov for en busssjåfør å lese kart eller snakke i mikrofon. Det synes jeg er helt forkastelig, sier Ertsås, som også minner om paragraf 3 i loverket.

– Leser du kart og snakker i mikrofonen vil dette med uaktsomhet spille inn. Men dette blir ofte et tema i etterkant og da kan det være for sent, mener han

Ertsås synes synd på bussjåfører som settes under et press om penger og fortjeneste.

– Det er sjåføren som til syvende og sist bestemmer selv om man er presset av firmaet. Det er sjåføren som sitter i saksa hvis det skjer en ulykke. Men det må alltid være slik at sikkerheten går foran alt annet, sier Idar Ertsås i Trygg Trafikk.

Bare mobil er forbudt

Det er forbud mot å holde i håndholdt mobiltelefon, men det er ikke forbudt å holde i en mikrofon.

Det norske lovverket er ikke konsekvent når det skal være med på å forebygge ulykker.

– Det er litt merkelig, mener Eva Nyborg i Statens vegvesen. Nyborg er leder for utekontrollen i Nord-Trøndelag. Hun mener håndholdt mobil og en mikrofon i en buss er samme sak.

– Begge situasjonene tar oppmerksomheten bort fra trafikken, mener hun.

Skal være aktpågivende

Nyborg synes det er litt rart at man bare har konsentrert seg om håndholdt mobiltelefon i den nye forskriften om forbud mot førers bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring med motorvogn.

– Vi har ikke regelverk bortsett fra det generelle. Men paragraf tre i veitrafikkloven sier man skal være aktpågivende og varsom og at det ikke m være noe som tar oppmerksomheten bort fra trafikken. Snakker man i mikrofon og samtidig leser kart har man et problem, mener hun.

Nyborg mener at det generelle lovverket er godt nok.

– Grunnregelen er at du skal følge med på trafikkbildet og da kan du ikke holde på med noe annet. Det kan godt hende det burde vært mer forbud mot å holde i ting.