Sammen med Wenche Ørndal startet hun i desember med salg av interiørartikler og klær på nett. Her finner man alt fra møbler og pyntegjenstander til de voksne, og leker og kosedyr til de minste. Allerede etter ni måneder er de i gang med å utvide. Nå går de fra å ha et lite utsalgssted samt én nettbutikk til nyåpnede lokaler på senteret i Klæbu, og salgssider i både Norge, Sverige og Danmark.

- Vi kan ta oss råd til dette nå, sier Tømmervold.

- Nettbutikken har gått såpass bra, og med gode avtaler i bunn tør vi å satse. I tillegg til dette må vi ha plass til varene vi har på lager, så det er like greit å løse det slik.

- Vi startet opp nettbutikken i desember for å få med oss julehandelen, selv om vi ikke var helt klare. Det resulterte i en omsetning på omtrent 130 000 første måned. Etter det har vi bare økt, og nå er vi oppe i 600 000 kroner i måneden. De neste månedene har jeg et mål om å ligge mellom 800 000 og en million korner i måneden, noe jeg tror vi skal klare.

Jula er best

Selskapet Nyttihus AS ble stiftet i desember 2014, og i ble Nyttihus Skandinavia AS opprettet. Med relativt nye selskaper er ennå ikke regnskapene klare, men Tømmervold og samboeren Stian Flesvik som har ansvaret for økonomien forteller at de allerede i år har rundet tre millioner i inntekter. Og den lederen er ikke redd for å sette seg hårete mål.

- Jeg håper på seks millioner innen utgangen av året, sier hun.

- Det er ikke umulig. I denne bransjen med gaver og interiør skjer mesteparten av shoppingen de to siste månedene i året.

Virkes, næringslivets nest største hovedorganisasjon, undersøkelser underbygger det Tømmervold sier. I desember 2014 økte antall kjøp i norske nettbutikker. Dette har sammenheng med bytterett, garantiordninger og hurtig levering, og lover godt for butikkeiere som Tømmervold.

Bekymrer seg ikke

Samtidig som Tømmervold etablerer seg i nye lokaler viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) og Virke at netthandelen fosser frem.

Økningen i nettshopping bekymrer for øvrig ikke den daglige lederen på flyttefot. Hun er overbevist om at folk fortsatt vil gå i butikker.

- Lokalene våre ligger fint til, og det er mange som går gjennom senteret for å handle dagligvarer. Vi kommer også til å bruke butikken som et showroom for varene vi har på nett, sier hun.

- I tillegg til dette har vi startet et samarbeid med kaffeekspertene Jacobsen og Svart som skal gjøre oss gode på kaffe. Dermed har vi også et kafékonsept å falle tilbake på.

Sammenligner du priser på varer i butikk og på nett? Det kan være en god idé. I hvert fall om du skal kjøpe elektronikk.

Kundekontakt er viktig

Tømmervold mener oppskriften på suksess er å ha is i magen, samtidig som må ha god kontakt med kundene.

- Man skaper ikke mer salg ved å dumpe prisene noen dager før folk får lønning, sier hun.

- Man må ha is i magen, og vente til lønningene kommer. Da begynner folk å handle igjen. Også må man ha god kontakt med kundene. Vi har blitt store på sosiale medier, og vi selger mye av varene våre gjennom markedsføring på Snapchat og Instagram. Da forventer kundene at du er tilgjengelig hele tiden. Dette er ikke en åtte til fire-jobb. Arbeidsdagen min starter egentlig når kundene setter seg i sofaen etter jobb og begynner å handle. Den starter klokka åtte om kvelden, og er ferdig rundt midnatt.

Gode tall for netthandel

Varehandelen på nett økte mye fra første kvartal 2014 til året etter. Produkter i kategorien hus, hjem og hage som Tømmervold tilhører solgte for 980 millioner kroner. Dette er en varegruppe som er i vekst, med en økning på 26 prosent fra første kvartal (januar, februar, mars) i 2014.

Tallene fra Virke forteller at i første kvartal i år handlet nordmenn for 17,3 milliarder kroner på Internett. Av dette var 56 prosent tjenester, og 39 prosent varer.

Rapporter viser at det er kjøp av briller og kontaktlinser som øker mest på nett. Barneutstyr, telefoni, mat og drikke hus og hjem, øker også, mens i varegrupper som tidligere har ligget på topp er det nedgang. Dette gjelder blant annet elektronikk, sport og fritid.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Satser bredt: Kate Tømmervold satser på både nett og butikk, selvom det er netthandelen som er på vei opp. Foto: Morten Antonsen
Oppgang: Tall fra SSB viser at handel på nett har fått en oppsving de siste ti årene. Illustrasjon: Statistisk Sentralbyrå Foto: Statistisk Sentralbyrå